Beantwoorden
Wernerhelly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Beste netweters 

ik heb een nieuwe telenet tvbox sedert deze avond en een nieuwe modem van telenet

ch8568lg wireless daar mijn oude modem niet werkte met de tv box

ik ben in het bezit van een router tplink ac2300

de modem wordt geplaatst in de berging met weinig bereik

er loopt wel een utp kabel naar de tv in de woonkamer waar mijn router staat

mijn vraag is het volgende 

ik wil mijn router behouden met haar paswoorden zodanig ik niet alles moet wijzigen in mijn wireless apparaten

ik heb een dlink switch meegekregen waar ik de router en tv box kan op aansluiten

en waar ook dus de utp kabel van de berging naar de switch toekomt

hoe stel ik mijn router in 

als acces point en hoe doe ik dit

of geef ik in mijn telenet het mac adres van mijn router in en wat zijn dan de verdere stappen?

wAt is het beste ?

horen graag

groeten

werner 

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Router tp archer 2300

 

 

 

0 Likes
11 reacties
Ex-Netweter
 

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Als access point instellen.

Lees bladzijde 26 en volgende van de handleiding: https://www.tp-link.com/nl-be/support/download/archer-c2300/

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box


@Wernerhelly  schreef:

ik wil mijn router behouden met haar paswoorden zodanig ik niet alles moet wijzigen in mijn wireless apparaten

ik heb een dlink switch meegekregen waar ik de router en tv box kan op aansluiten


Je wilt je router houden, met de bestaande paswoorden ....

met andere woorden: de router was al in gebruik, en je hebt alleen een andere modem. Dan kan je dezelfde opstelling toch blijven gebruiken met de nieuwe modem?

 

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw Archer C3000 te gebruiken achter de Telenet modem

  1. Archer C2300 als Access Point
    • stel de TP link in als AP (Ga naar Advanced > Operation Mode > Acces Point selecteren > Save (zie chapter 5 in de handleiding: 1910012713_Archer C2300(EU)2.0_UG_V1.pdf (tp-link.com)
    • verbind de kabel die van de berging komt met de WAN poort van de TP-Link.
    • op de LAN poorten van de TP-Link (die nu als switch dient), kan je de TV-Box en andere apparaten aansluiten.
    • de TV-Box staat nu dus rechtsreeks aangesloten op de modem (zoals Telenet het ondersteunt).
    • zet eventueel de WiFi uit van de Telenet modem (via "Mijn Telenet"), want die heeft geen zin in de kelder?
  2. Archer C2300 als Router achter de Telenet modem (met switch)
    • stel de TP link in als Router.
    • verbind de kabel die van de berging komt met de (gigabit) switch.
    • verbind de WAN poort van de TP-Link met de switch, en ook de TV-Box met de switch.
    • de TV-Box staat nu dus rechtsreeks aangesloten op de modem (zoals Telenet het ondersteunt).
    • op de LAN poorten van de TP-Link kan je de TV en andere apparaten aansluiten.
    • De Telenet HGW is de centrale router van je eigen netwerk, alle apparaten krijgen een IP adres van de Telenet HGW (192.168.0.xxx)
    • zet nu zeker WiFi uit van de Telenet modem (via "Mijn Telenet"), want deze heeft een ander netwerk!
  3. Archer C2300 als Router achter de Telenet modem (zonder switch)
    • stel de TP link in als Router.
    • verbind de kabel die van de berging komt met de WAN poort van de TP-Link.
    • op de LAN poorten van de TP-Link (die nu als switch dient), kan je de TV-Box en andere apparaten aansluiten.
    • de TV-Box staat nu dus op je eigen netwerk (achter de TP-Link). Dat wordt door Telenet niet supported, maar het werkt wel  (als je een TV-Box hebt, maar niet met de digicorder).
    • zet nu zeker WiFi uit van de Telenet modem (via "Mijn Telenet"), want deze heeft een ander netwerk!
  4. Archer C2300 als Router achter de Telenet modem (met extern IP)
    • ruil de modem voor de Doscis 3.1 E-router (CV8560E).
    • verbind de kabel die van de berging komt met de WAN poort van de TP-Link.
    • geef het WAN MAC adres op van de router in "Mijn Telenet" onder MAC bridge. Jouw TP Link krijgt nu een eigen publiek IPv4 adres
    • op de LAN poorten van de TP-Link (die nu als switch dient), kan je de TV-Box en andere apparaten aansluiten.
    • de TV-Box staat hier dus ook op je eigen netwerk (achter de TP-Link). 
    • De E-router heeft geen WiFi aan boord.

Alle methodes werken, maar als je alle voordelen van de Archer C2300 wilt hebben, dan moet je deze als router gebruiken, niet als AP.

Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 4:

- gezien je dan geen "dubbele NAT" hebt (bereikbaarheid van buitenuit).

- de E-router geen overbodige WiFi heeft (wordt alleen als "modem" gebruikt).

De meegeleverde switch heb je dan niet meer nodig (tenzij je de TV-Box toch "rechstreeks" op de Telenet HGW wilt aansluiten).

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box


@Wernerhelly  schreef:

of geef ik in mijn telenet het mac adres van mijn router in en wat zijn dan de verdere stappen?

Ter aanvulling op @flip1953 zijn uitvoerige en correcte antwoord:

Het ingeven van het MAC adres bij mijn telenet betreft de zogenoemde bridge functie van de HGW. Een functie waarover enkel de CV8560E router beschikt. Niet de CH8568LG.

Je zult dus deze functie niet in mijn telenet vinden, tenzij je een andere HGW haalt.

Voordeel is dat je dan op de eigen router een publiek IPv4 adres ontvangt van Telenet, en er ook geen sprake is van dubbel NAT.

De CV8560E router heeft geen wifi, maar dat hoeft in jou situatie geen probleem te zijn. Wifi kan verzorgt worden door de TP-link, vanop een betere lokatie in huis.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wernerhelly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Beste bedankt voor de deskundige uitleg

ik ga het morgen proberen optie 2

maar dan alles via switch dus tv box tv utp naar router wlan en utp naar kelder op modem telenet

ik kan mom mijn instelling vd nieuwe router nog 

niet zien daar ze mij dit weekend nog niet gelinkt hebben , ik vraag mij af of ik de optie draadloos kan uitzetten 

moet ik op mijn tp link router een andere ip Ingeven in de range of doet hij dit automatisch 

en dhcp uitschakelen?

Alle apparaten welke ingesteld waren in de oude configuratie zullen nog werken via mijn router of moet ik alles opnieuw instellen?

moet ik mijn mac adres van mijn router niet vastzetten in mijn telenet?

bedankt

werner

 

 

0 Likes
Wernerhelly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Beste

ik heb optie 2 gedaan 

de netwerkkabel ex router naar de switch 

van de switch naar wlan tp link en alle andere apparaten op de switch

mijn telenet modem kan ik jammer genoeg wireless niet uitzetten - om een of andere redenen 

loopt het systeem in telenet vast - ik kan enkel mijn zichtbaarheid wireless wel uitzetten

mijn internet loop perfect - ik heb wireless snelheden tot 284.1 download - 18.7 upload op de iphone 

en 275.8 - 19.1 op de pc 

maar ik stel vast dat al mijn apparaten een ip adres krijgen van 192.168.1.........

en default gateway 192.168.1.1 ? 

terwijl telenet tot 192.168.0.1 is als ik mij niet vergis ?

Kan mij iemand verduidelijken ?

Ik heb deze ochtend een acces point van telenet ontvangen

vraagje zou dit beter werken of mijn tp link ? ik bedoel dan in snelheid en bereikbaarheid ?

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box


@Wernerhelly  schreef:

Ik heb optie 2 gedaan ...

de netwerkkabel ex router naar de switch 

van de switch naar wlan tp link en alle andere apparaten op de switch ... 

maar ik stel vast dat al mijn apparaten een ip adres krijgen van 192.168.1.........

en default gateway 192.168.1.1 ? 


Alle andere apparaten op de TP-Link bedoel je waarschijnlijk?

In "optie 2" gebruik je de TP-Link als router. Dat is dus normaal dat deze adressen uitdeelt

Maar ik heb een foutje ontdekt in mijn vorig antwoord bij optie 2. Sorry ...

Hierbij de correctie:


@flip1953  schreef:

2. Archer C2300 als Router achter de Telenet modem (met switch)

  • stel de TP link in als Router.
  • verbind de kabel die van de berging komt met de (gigabit) switch.
  • verbind de WAN poort van de TP-Link met de switch, en ook de TV-Box met de switch.
  • de TV-Box staat nu dus rechtsreeks aangesloten op de modem (zoals Telenet het ondersteunt).
  • op de LAN poorten van de TP-Link kan je de TV en andere apparaten aansluiten.
  • De TP-Link is nu de centrale router van je eigen netwerk, alle apparaten krijgen een IP adres van de TP-Link (192.168.1.xxx)
  • zet nu zeker WiFi uit van de Telenet modem (via "Mijn Telenet"), want deze heeft een ander netwerk!

Het is dus inderdaad normaal dat jouw apparaten een intern adres krijgen van de TP-Link (die als router ingesteld staat)


@Wernerhelly  schreef:

mijn internet loop perfect - ik heb wireless snelheden tot 284.1 download - 18.7 upload op de iphone 

en 275.8 - 19.1 op de pc 

./.

Ik heb deze ochtend een acces point van telenet ontvangen

vraagje zou dit beter werken of mijn tp link ? ik bedoel dan in snelheid en bereikbaarheid ?


Dat zal wellicht geen verschil maken wat betreft snelheden.

Als je het Telenet AP gebruikt, dan vervangt deze de switch en de TP-Link.

Dan heb je eigenlijk "optie 1" (maar met de Telenet AP ipv de TP-Link

Dan krijgen je toestellen wel een adres van de HGW (192.168.0.xxx)

 

 

 

0 Likes
Wernerhelly
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Bedankt voor uw reactie

ik ga de tp link als router gebruiken
loopt vlot tot nu toe

alleen kan ik de wireless functie vd modem

telenet niet uitzetten 

denk dat Telenet dit tegenhoud?

is dit een probleem? 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

Dat is geen probleem, zolang je beseft dat toestellen die via de Telenet modem verbinden wel internet zullen hebben, maar niet op jouw lokaal netwerk kunnen ...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

@Wernerhelly 

 

Dat vind ik vreemd, je zou via "mijn telenet" in de settings van uw Telenet router de WiFi moeten kunnen uitschakelen. Meer nog, je kan dat zelfs twee keer doen: een keer voor uw eigen WiFi en een keer voor uw WiFree die je ter beschikking stelt van anderen.

De reden daarvan is: wanneer je uw eigen WiFi uitzet, maar WiFree voor anderen actief laat staan kun jij zelf ook nog van WiFree gebruik maken wanneer je ergens anders bent (je kan nooit van uw eigen WiFree gebruik maken). Indien je uw eigen WIFree (voor anderen) ook uitzet kun je zelf ook nergens meer op WiFree aanloggen.

ik zou dus zeggen: kijk nog eens goed in de settings van uw router (via "mijn telenet"), het zou er toch ergens moeten staan. Ikzelf kan u niet zeggen waar het precies staat aangezien ik nog een echte eMTA modem heb, dus zonder routergedeelte van Telenet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box


@StefaanH  schreef:

Dat vind ik vreemd, je zou via "mijn telenet" in de settings van uw Telenet router de WiFi moeten kunnen uitschakelen. Meer nog, je kan dat zelfs twee keer doen: een keer voor uw eigen WiFi en een keer voor uw WiFree die je ter beschikking stelt van anderen.


Ik vind niets meer vreemd 😊 ...

Heb het ook al voor gehad bij een installatie, en de Helpdesk heeft dan voor mij de WiFi uitgezet. Maar het maakt voor zijn set-up niet veel uit of de Telenet WiFi (in de kelder) aan of uit staat (zolang hij het niet gebruikt) ...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Router tp archer 2300 in combinatie met Telenet TV-box

@flip1953 

Zolang er niet verward wordt tussen de beide netwerken is dat inderdaad geen erg .... 🤔


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes