Beantwoorden
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

Ik heb mijn TV Box aangesloten achter mijn eigen router. Deze geeft IP’s uit in de range 192.168.1.xxx. 

Ik besef dat je hiermee twee verschillende netwerken aanmaakt, namelijk je eigen netwerk en dat van Telenet zelf (192.168.0.xxx). Maar dat is een bewuste keuze. 

De nieuwe TV box kan je volgens diverse geruchten perfect achter je eigen router zetten. Dat is iets wat ik dan ook gedaan hebt. Alles werk perfect. Live tv zijn, interactiviteit,... Dus op het eerste zicht is dit prima. 

Echter wanneer ik een diagnose test uitvoer. Da faalt deze bij de controle van de netwerksnelheid. Hij zegt dat er helemaal geen verbinding is. Nochtans werkt dit perfect. 

Iemand raad wat hier verkeerd gaat?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
9 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

@BillyX 

Achter je eigen router is telenet de controle kwijt over de tv-box.

Je kan hem zo wel gebruiken, maar het heeft neveneffecten.

Gewenst is dat je hem direct aan de modem hangt.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

Wat zijn dan zoal de neveneffecten?

 

Telt het verkeer dan mee voor de Telemeter? Doet de TV Box dan nog wel de nodige updates?


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

@BillyX 

Een van de neveneffecten heb je zelf al gevonden.

Uit de commentaren in het verleden kunnen er moeilijkheden zijn met updates.

Of het verbruik aangerekend wordt kan je zelf nagaan.

Telenet wil dat toestel duidelijk onder controle houden. Zij zullen er wel hun redenen voor hebben. De voordelen of nadelen voor de gebruiker van deze werkwijze worden wel niet in de verf gezet.

Als je graag wat meer leest: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/TV-Box-na-eigen-router/td-p/81111


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

Ik zie in deze topic, en ook in de topic waar hierboven naar gelinkt wordt, alléén speculaties 🤔.

Maar een exact lijstje van welke "neveneffecten" heb ik nog niet gezien.

  • blijkbaar falende diagnosetest (so what? is dat belangrijk voor de gebruiker?)
  • problemen met updates? welke problemen dan?
  • Telenet heeft geen toegang tot de TV box als die achter een router staat? Is dat zo? En hoe doet Telenet dat met zijn AP's die achter een eigen router (via eMTA modem) staan? Hoewel die op je eigen netwerk zitten, kan je ze toch zien via "Mijn Telenet", en kan Telenet toch de instellingen pushen. Een TV-Box die achter een eigen router staat maakt ongetwijfeld met de Telenet servers, dus Telenet "ziet" deze TV Boxen m.i. evengoed als deze die rechtstreeks op de HGW zitten ...
  • verbruik (VOD) aangerekend?

Het zou interessant zijn dat alle Netweters, die een of meerdere TV-Boxen gebruiken achter een eigen router, hier hun ervaringen zouden delen...😊.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

@Ex-Netweter 

 

Ik ga een kleine nuance aanbrengen aan uw betoog:

 

Powerlines van Telenet achter een modem-only, daar pusht Telenet juist niks op, dat kunnen ze niet. Het zijn de powerlines zelf die regelmatig eens op de Telenet servers gaan neuzen of er iets voor hun is en desgevallend gaan ze het downloaden, en dus niet omgekeerd.

Ze zijn trouwens ook niet permanent zichtbaar in "mijn telenet" heb ik gemerkt. Wanneer ik iets wil aanpassen op die dingen moet ik dus eerst afwachten tot ik een groen bolleke heb op dat toestel, zoniet kan ik niks doen. Een groen bolleke in "mijn telenet" wel te verstaan.

 

Ik heb geen TV-Box, dus daar kan ik niks over zeggen. Mijn digicorders hangen uit noodzaak rechtstreeks op de modem.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

een tv box synchroniseert na opstart met de servers (van lg)

 

mag gerust na een router staan, belangrijkste is dat de box een correct ipv4 & ipv6 adres krijgt + een inhome ip

 

daarnaast gebeuren er nog eens saftey checks, tv box zal je niet kunnen meenemen daar de zee bvb, zelfs staat er een tln modem

 

vb klant heeft 2 modems van Telenet, dan moet de box aangesloten en geactiveerd staan op dezelfde modem waar er internet op staat (werkt anders niet)

zelfde als je bvb een utp aansluit die van Proximus of orange modem komt, werkt niet 

 

opnames, tln replay & video on demand verloopt via ipv6

Ex-Netweter
 

TV Box achter eigen router faalt in diagnose


@StefaanH  schreef:

Ik ga een kleine nuance aanbrengen aan uw betoog:

 

Powerlines van Telenet achter een modem-only, daar pusht Telenet juist niks op, dat kunnen ze niet. Het zijn de powerlines zelf die regelmatig eens op de Telenet servers gaan neuzen of er iets voor hun is en desgevallend gaan ze het downloaden, en dus niet omgekeerd.


Die kleine nuance maakt absoluut geen verschil in wat ik wilde zeggen.
Of het nu "pushen" is, of "afhalen" is niet relevantl: de AP's maken verbinding met de Telenet servers en krijgen hun instellingen, ze zijn dus "zichtbaar" voor Telenet, ook al staan ze achter een eigen router.
Idem dus met de TV-box die achter een eigen router staat: ze maken zichzelf "zichtbaar" door verbinding te maken met de Telenet servers.

 


@Cru  schreef:

een tv box synchroniseert na opstart met de servers (van lg)

mag gerust na een router staan, belangrijkste is dat de box een correct ipv4 & ipv6 adres krijgt + een inhome ip

daarnaast gebeuren er nog eens saftey checks, tv box zal je niet kunnen meenemen daar de zee bvb, zelfs staat er een tln modem

opnames, tln replay & video on demand verloopt via ipv6


Dat is nu tenminste hèt antwoord dat ik verwachtte 👌. Kudos @Cru 

Het maakt dus niets uit of ze achter een eigen router staan. Al die speculaties over "neveneffecten" zijn dus op niets gebaseerd 🤔.

Die laatste zin is wellicht heel belangrijk: bepaalde zaken gaan via ipv6.
Met andere woorden: pech voor de gebruikers van een eigen router achter een CV8560E, waar IPv6 (PD) nog altijd niet werkt. Dat zijn dus wèl neveneffecten 😪.

Reden temeer voor Telenet om haast te maken met de IPv6 fix (of misschien de reden dat ze er geen haast mee hebben: rondje klanten pesten???) ...

 


@BillyX  schreef:

Ik heb mijn TV Box aangesloten achter mijn eigen router. Deze geeft IP’s uit in de range 192.168.1.xxx.  
Iemand raad wat hier verkeerd gaat?


Misschien heeft jouw probleem te maken met (geen) IPv6 achter je router?

KurtVdS
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Even demarreren... Warming up? Al 25 duimen! YEAH! CAPSLOCK DAY!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

"opnames, tln replay & video on demand verloopt via ipv6"
=> kleine nuance is op zijn plaats hier... de box is dual stack, er is voor deze applicaties enkel een voorkeur voor v6. Wanneer er duidelijk géén v6 is, zal je dus typisch geen problemen ondervinden met v4. In een dubieuze situatie (lees : door omstandigheden denkt tv box dat er v6 is, terwijl die er niet meer is, door bijvoorbeeld de manipulatie hieronder), kan het perfect dat de tv box even het noorden kwijt is - je zou voor minder... - en dat 'fallback' dus in de soep loopt.

Hetzelfde is trouwens van toepassing voor de connectiviteitscheck.

 

Wat dus bijvoorbeeld wel kan is dat indien er bij het experimenteren geen link down is - bijvoorbeeld omdat de tv box achter een switch hangt en je de upstream connectie van die switch wijzigt - de tv box dit niet (geheel) ziet en er een mismatch aan netwerk informatie ontstaat, wat logischerwijs problemen kan geven met netwerk communicatie. Sowieso iets wat een link down, of een power cycle (knopje achteraan) kan oplossen.

0 Likes
Nebur
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

TV Box achter eigen router faalt in diagnose

Ik kan bevestigen dat ik met mijn tv box plots problemen had achter de router nadat het een lange tijd goed gewerkt heeft. In de diagnose gaf hij dat er verbinding was met de telenet servers maar de verbingingssnelheid was altijd slecht in de tweede test onderaan het diagnosescherm. Ik heb de tv box (bij gebrek aan bekabeld telenet netwerk) dan op het door de telenet aangemaakte wifi netwerk gezet en dit werkte. De effecten waren dat ik geen interactiviteit meer had. Ik doe wat verder onderzoek naar een eventueel probleem met de ipv6 connectiviteit achter mijn eigen router.