Beantwoorden
v604935
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Overspoeld door Spam in e-mail

Hoe komt het dat ik overspoeld wordt door enorme hoop spam?

0 Likes
32 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overspoeld door Spam in e-mail

In je Telenet mailbox? Dan best openen via mail.telenet.be. En al die mails als spam markeren. Dit is een signaal naar Telenet en die doen dan het nodige voor de toekomst.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Overspoeld door Spam in e-mail

Hoe dat komt? Dat heet in het vakjargon "pech hebben". )-;

 

Is het op een adres dat je veel gebruikt? Een adres dat veel correspondenten hebben en gebruiken? Dat vergroot de kans natuurlijk. Hoeft niet jouw schuld te zijn; kan ook zijn dat iemand die jouw adres heeft "gekraakt" is.

 

Zelf gebruik ik zo veel mogelijk verschillende adressen, telkens eentje waar ik me bijvoorbeeld registreer. Dat kan met een eigen domeinnaam met mailhosting en catchall. Dat laatste maakt het mogelijk om talloze adressen aan te maken. Komt er spam op dat adres, dan weet ik vanwaar het komt. Zo weet ik PayPal adressen doorverkoopt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Overspoeld door Spam in e-mail

- In mijn Telenet kan je instellen dat deze spam mails naar de spam map gaan ipv naar de inbox.

 

- Je kan ze ook verder laten merken met [spam] in het onderwerp en in webmail een regel maken die deze mails wegwerpt. Dit laatste heeft het voordeel dat er niets in uw verbruik komt van de SPAM mails.

 

Telenet en ook andere providers zullen zelden SPAM mails wegwerpen want er moest maar eens een gewone mail als SPAM herkent worden. Daarom worden ze gemerkt als spam of in een spam map geplaatst.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Overspoeld door Spam in e-mail

Niet enkel Telenet mailadressen hebben er last van... 

 

Ik heb een eigen domein en net zoals SB werk ik met meerdere adressen en een catch-al! 

 

Per dag haal ik op mijn hoofd mailboxen gemiddeld 20 spam mails binnen! 

 

Zelfs verschillende niet bestaande adressen ontvangen spam 🤔

 

Zo kreeg ik vorige week een 30tal 'undeliverd' messages waarin een fictieve naam voor mijn domein werd geplaatst 😂

Een mailadres waar ikzelf nog nooit van gehoord had, laat staan dat ik dat ergens zou gebruiken... 

 

Mails die in de spam folder komen is een teken dat de filters correct werken en markeer ik standaard als gelezen omdat er op de filters soms vertragingen zitten en als je ze te snel verwijderd deze niet alle info hebben kunnen uitlezen en de kans bestaat dat ze erdoor komen! 

 

Mocht er toch iets in mijn Postvak In terecht komen, verplaats ik direct, komt er te vaak iets gelijkaardigs voor rapporteer ik naar de hosting! 

 

Het is zeer vervelend voor de gebruikers maar ook voor hosters lijkt het tegenwoordig vechten tegen de bierkaai 😒

 

Zolang het in de spam komt zou ik me geen zorgen maken!! Indien niet asap rapporteren!!

 

Op dagbasis of weekbasis even kort markeren al gelezen en op geringe tijd de map leegmaken is niet zo'n moeilijke handeling toch 😇

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overspoeld door Spam in e-mail


@_XiroN  schreef:

 

 

Zelfs verschillende niet bestaande adressen ontvangen spam 🤔

 

😇


Dat is niet moeilijk met een catch all. Ik denk dat de betekenis daarvan je ontgaat. Dat wil gewoon zeggen dat alles die verstuurd wordt naar je domein geaccepteerd wordt. Van kleinpierke@example.com tot aaaaaaa@example.com tot 123456@example.com. Je moet er geen account voor aanmaken. Dat bewijst dat ze random adressen aanmaken. Bij mij staat catch all daarom niet aan. Ik gebruik enkel een paar mailadressen en zo kan ik al redelijk goed volgen.

 

@sb heeft de inhoud van deze post bewerkt.

Reden: Misbruik van een geregistreerd domein. 😉

 

Ik zie dat je dit nog niet hebt aangepast.

 

Als scanners die adressen oppikken via netweters.be, dan is het inderdaad mogelijk dat de eigenaar spam ontvangt via een catchall. Gebruik o.a. example.com als voorbeelddomein. Daarvoor dient het. Meer hierover in RFC 2606.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Overspoeld door Spam in e-mail

@igvfer

 

Je gebruikt best een niet-bestaand domein als voorbeeld; domeinnaam.be is een geregistreerd domein. Voor je het weet zadel je de eigenaar op met spam. (-; Je gebruikt dus beter example.com, daarvoor dient het domein.

 

Wat catchall betreft, dat is inderdaad een (klein imho) risico. Maar simpel op te lossen. Ik heb daarvoor een aparte mailbox aangemaakt. Van zodra ik veel spam ontvang op een bepaalde alias forward ik die gewoon naar die mailbox. En ik maak een nieuwe alias om die andere te vervangen. Om de zoveel tijd bekijk ik die mailbox en verwijder ik alle berichten.

 

Maar geloof me, ik ontvang héél weinig spam. Nu en dan eens een tiental berichten over een paar dagen, maar dat stopt redelijk snel.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
v604935
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Overspoeld door Spam in e-mail

Vind het een goed idee maar weet niet hoe ik dat moet doen, moet ik dan heel mijn adresbestand verwittigen of wat doe ik? Graag hulp daarbij, ben een leek..... Beste dank.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Overspoeld door Spam in e-mail

Doe gewoon wat @Janneke_Dust hierboven schrijft.

Ga naar mijn.telenet.be

Als je niet automatisch inlogt moet je dat eerst doen.

Onder de kop Internet, klik je op Telenet mailboxen beheren.

Naast e-mailadressen klik je op Opties.

zet anti vrus aan, anti spam aan, verplaats spamberichten naar spam folder.

klik op bevestig aanpassingen.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Overspoeld door Spam in e-mail


@v604935  schreef:

Vind het een goed idee maar weet niet hoe ik dat moet doen, moet ik dan heel mijn adresbestand verwittigen of wat doe ik? Graag hulp daarbij, ben een leek..... Beste dank.


Via Telenet kan je tot 10 mailboxen aanmaken waarbij je telkens 5 aliassen kan instellen. In totaal heb je dus tot 50 verschillende e-mailadressen. Daar kom je al een heel end mee.

 

Als je een eigen domeinnaam met mogelijkheid tot catchall wil, dan moet je op zoek naar een zgn. registrar om een domein te registreren. Ik zit zelf bij Combell via PriorWeb en betaal nog altijd de jaarlijkse prijs van PriorWeb (25 euro). Dat is een domeinnaam met mailhosting.

 

Als je dat wil zal je moeten uitkijken naar zo'n registrar en ook of zij mailhosting aanbieden. Meestal bevat dat mogelijkheid tot catchall, antivirus en antispam. Ik geloof dat ze bij one.com wat goedkoper, maar daar heb ik geen ervaring bij.

 

ALS je dit zou doen, dan zal je inderdaad je correspondenten moeten mail. Zelf heb ik van in het begin (sinds 2000 of zo) aparte mailadressen gebruikt om te mailen met familie, vrienden/kennissen, werk, websites die een mailadres vragen voor te registreren, ...

 

Maak gebruik van contactgroepen zou ik zeggen. Dat zijn adressen die je het langst kan houden. Bij mailadressen om te registreren  zorg je ervoor dat je een adres gebruikt dat je eventueel snel zou kunnen dumpen en inruilen voor een ander. Weetje: er zijn websites die gratis voorzien in tijdelijke mails. Kan handig zijn.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Overspoeld door Spam in e-mail

Had mail gestuurd naar Telenet ivm  soms wel 60 spam berichten per dag

Gisteren nog 2

Vandaag nog niets.Zouden ze iets veranderd hebben?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Overspoeld door Spam in e-mail

@robatoras  Mogelijks wel. Ik denk dat ze bij Telenet constant dweilen met de kraan open tegen dergelijke dingen. Daarom in webmail blijven aanduiden als spam als je dergelijke dingen binnen krijgt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
v604935
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Overspoeld door Spam in e-mail

Dit antwoord is goedbedoeld maar wel complex, en voor mij 'chinees', sorry.

Langs de andere kant heeft men mij gezegd dat Telenet zou gehakt zijn geweest, en dat die overlast van spam het gevolg zou zijn......

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Overspoeld door Spam in e-mail

Maakt mij niet uit de oorzaak

Ik ben van die massa's spam (+-60) al 4 dagen verlost.

Hopelijk blijft het zo.Anders verwijder ikzelf  m'n  .....@telenet.be.

En neem een Gmail adres.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Overspoeld door Spam in e-mail


@v604935  schreef:

Dit antwoord is goedbedoeld maar wel complex, en voor mij 'chinees', sorry.

Langs de andere kant heeft men mij gezegd dat Telenet zou gehakt zijn geweest, en dat die overlast van spam het gevolg zou zijn......


Een e-mail leverancier (Telenet) mag niet zelf beslissen om mails aan u bestemd niet af te leveren. De postbode mag ook niet zelf beslissen of er al dan niet geasdresseerde reklame in uw bus komt. De beslissing ligt uitsluitend bij u. Jij beslist dat Telenet 'spam' toevoegd aan mail die Telenet verondersteld spam te zijn. Jij beslist of dat in een bepaalde folder moet komen of dat die weggegooid moet worden zonder enig spoor na te laten in de prullenbak. Ook voor de post beslist jij of je geen reklame wenst door een plakker op de brievenbus. Als er dan toch eens reklame in je bus steekt, wat doe je dan?

Het is echt niet nodig om op de pianist te schieten.