Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

In het Mechelse lijken rond 27 april de analoge tv zenders van de kabel te verdwijnen. Toegegeven, ik kijk zoals zovelen ook al jaren digitaal, weliswaar met CI+ kaartjes. 

Echter heb ik een erg gekke hobby: restauratie van lampen tv's. Erg makkelijk dat er daarvoor nog analoge zenders beschikbaar zijn. Nu kan ik gaan investeren in een eigen analoog netwerkje.

 

Nu goed om die enkele gek gaat geen enkel kabelbedrijf analoog in de lucht houden, maar je bent het maar kwijt, net zoals het nog veel gebruikte FM via de kabel dat vorig jaar al verdween.

 

De maandelijkse afrekening blijft natuurlijk dezelfde, integendeel, wellicht komt er des Telenets binnenkort weer een smak bij. Je krijgt minder, maar betaalt meer.

Naïef als ik ben wou ik toch eens informeren: het elimineren van analoge kanalen komt kabelruimte ten goede. Wat gaan we straks nu meer krijgen?

Ik denk dan aan (eindelijk) 4K content, of (eindelijk) een volledige EPG voor de CI+ gebruikers...

Heeft iemand daar al weet van?

tnx

Gert

0 Likes
18 reacties
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

ze zenden de zenders in sd kwaliteit uit in plaats van analoge

vanaf 9 okt 2019 zijn ze daar mee gestart

je hobby gaat nog moeilijk worden

je zal met eigen signaal moeten werken

 

 

 

hier is nog info

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Switch-analoog-naar-digitaal-tv/m-p/80901#M9095

kan zijn dat er iets tussen staat dat helpt

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Fout gelezen...


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

idd fout gelezen... De mogelijkheden die er vandaag zijn ken ik wel; moet ze zelfs op het werk genoeg gebruiken om tv's in te stellen die nog analoog staan.

 

De vraag is: wat gaat men met de vrijgekomen ruimte op de kabel doen als straks alles van analoog weg is...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@raverke95  Zoals reeds eerder aangegeven: De bandbreedte van het internet uitbreiden. Zowel qua download als qua upload. Want die hebben ze nodig vooral omdat er nu veel gekeken wordt naar netflix e.d.. Net zoals analoog ongeveer 8 Mhz gebruikt per zender kan je digitaal ook maar een bepaalde capaciteit bereiken met diezelfde 8 Mhz bandbreedte. Er verdwijnen 26 analoge zenders dat is ongeveer 200 Mhz aan bandbreedte. daar kunnen ze ongeveer een extra Gb per seconde opsteken. Voor mij liefst op de upload kant.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Analoog weg(werd tijd) 120Mbps upload mogenlijk.

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?


@igvfer  schreef:

daar kunnen ze ongeveer een extra Gb per seconde opsteken. Voor mij liefst op de upload kant.

 


Ik wou te zeggen: qua download hebben ze voor huis/tuin gebruik toch genoeg in huis lijkt me. Upload is idd maar magertjes. Ik haal via 4G meer.

Ben eens benieuwd wat het maandelijks weer extra gaat kosten.

 

Maar alé zoals jullie het aangeven, zal televisiekijkend Vlaanderen weer gewoon in de kou gelaten worden.

 

Waarom ik er terug over begon: het kon zijn dat er inmiddels al concrete plannen waren nu het einde van analoge tv effectief een feit gaat zijn. Erg belangrijk voor mij om dat te weten.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@raverke95  televisiekijkend Vlaanderen wordt helemaal niet in de steek gelaten. Analoog hadden ze 26 zenders. Digitaal kunnen hetzelfde aantal zenders krijgen. In een iets betere kwaliteit dan analoog maar niet zoals met een TVbox, digibox of CI+ module. Dat is waar de switch om gaat. Met natuurlijk de beperking dat de oude TV's dit niet aankunnen. Je moet er een recentere TV voor hebben. Een beetje vergelijkbaar met een radio van net na de oorlog. Die kon ook maar kortegolf, middengolf enz. aan maar geen FM. Met dergelijke radio zal je nu ook niet veel meer ontvangen tenzij wat amateur zenders.

En inderdaad de eerste LCD TV's kunnen dat ook niet. Ik heb hier een JVC staan en die kan ook alleen de analoge kanalen aan. Maar die is ondertussen ook meer dan 10 jaar oud.

Je kan nog altijd uw beeldbuis gebruiken om er een oude VHS op aan te sluiten en naar de nu als erbarmelijke ervaren cassettes te bekijken.

En de weinige beeldbuis TV's die er nu nog staan moaten ze het daarvoor doen?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Wat je zegt bedoel ik niet helemaal. Er zullen maar weinig gekken in Vlaanderen zitten met dezelfde hobby dan ik. Ik heb trouwens ook al jaren mijn analoog netwerkje naar de retro-kamer liggen, hangt een mediaplayer aan, maar om het allemaal uit het zicht te hebben is het destijds via een CVBS naar RF converter gebeurd. Het "lijkt" zo uitgezonden als je in die kamer zit. Het zou egoïstisch zijn me daarom erover uit te laten. Ten andere: ik kijk zelf ook al meer dan 10 jaar digitaal in de woonkamer, maar ik heb een hekel aan een digibox, corder of TV-Box.

 

Als gebruiker van de CI+ kaartjes hekel ik de erg beperkte EPG, die bvb in NL en Duitsland pakken beter en uitgebreider is bij de CI kaartjes gebruikers. 

Ook bestaan er al zo lang 4K opnames en men zendt nog maar amper in Full HD uit. Waar blijven de 4K kanalen? Nu er meer plek gaat vrijkomen zou het toch hét moment zijn om uit te pakken met minstens die 4K?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Met een kristalontvanger kan je vandaag ook niet veel meer doen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@raverke95 de 4K zenders dat voor de Benelux beschikbaar zijn zijn op 1 hand te tellen, er is amper aanbod, sommige zenders mogen ook niet uitzenden in andere gebieden wegens uitzendrechten.

 

bij Ziggo bv hebben ze onlangs veranderd van EPG aanbieder en is de EPG info heel erg verminderd, er klagen er al veel ziggo klanten over, 

de keuze ligt bij Telenet om maar 2 dagen EPG aan te bieden zonder hun eigen decoders.

dat er maar amper in HD wordt uitgezonden is ook al veel verbeterd, nieuwe series worden in HD opgenomen in Vlaanderen, buitenlandse series en films zijn de keuze van de zender zelf of ze deze in HD of SD aankopen.

mensen zien voor een groot deel zelf amper of het SD is of HD, zenders in belgie zullen zelf niet direct over gaan naar 4K, er zijn al testen met 8K en 16K, wat de standaard wordt is nog niet bepaald, de zenders wachten af.

sommige sport uitzendingen kreeg VRT bv enkele jaren geleden al in 4K aangeleverd en zette dit naar HD over, dacht de Olympische spelen, als het mee zit hebben we dit deze zomer ook als de corona weer geen roet in het eten gooit.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

gisteren naar containerpark geweest wat ik daar zag deze week is er veel opgeruimd platte tv (mooie niet oude modellen 7,8 jaar denk ik ) dvd spelers hifi systeem radio's ,

er was bejaard koppel zat te sukkelen met hun tv uit de auto te doen een platte loewe met ci+ module

ik heb deze mensen geholpen met tv uit auto te doen alleen met een kijkende containerpark medewerker die keek of afstand behouden bleef daarna vroeg ik aan de vrouw wat er schelde met tv de vrouw had naar de winkel gebeld of tv in toekomst nog zal werken zij zegde dat hij 8 jaar oud was tijd voor nieuw maar ze zullen zien of het werkte bij langs komen maar ze stonden met boek en paar tv in de bestelwagen dan maar een nieuwe tv gekocht

dan vertelde een raar verhaal dat ze nog moest betalen om oude tv mee te geven met hun (volgens ik verstond )

ik zegde dat tv wel nog zal werken dat ze deze als 2de tv nog kon gebruiken

ze had spijt dat ze tv achtergelaten had

 ik zag ze bij containerpark medewerker een neen krijgen om terug mee te nemen

bij betalen bij buiten rijden vroeg ik aan een andere containerpark medewerker of druk was hij zij van wel ik zegde van electro zo veel is  hij zegde de mensen gooien veel tv weg en de container van karton ligt vol dozen van grote tv van internet spelers  wand ze durven de doos met isomo  zo in de container gooien hij houd dat goed in gatten zegde hij mij 

zal volgende weken nog druk worden in de vakantie

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@igvfer  schreef:

... Net zoals analoog ongeveer 8 Mhz gebruikt per zender kan je digitaal ook maar een bepaalde capaciteit bereiken met diezelfde 8 Mhz bandbreedte. Er verdwijnen 26 analoge zenders dat is ongeveer 200 Mhz aan bandbreedte. daar kunnen ze ongeveer een extra Gb per seconde opsteken. Voor mij liefst op de upload kant.


Voor zover ik het begrijp is één analoog kanaal (8 Mhz) gelijk aan één Docsis 3.0 download kanaal of 50 mbps netto (256QAM). Met 26 extra kanalen verhoogt de bandbreedte dus met ong. 1.3 Gbps.

Docsis 3.1 werkt heel anders, wat ik ervan begrijp is dat Docsis 3.1 veel effectiever omspringt met de beschikbare bandbreedte ...

 


@raverke95  schreef:

Wat gaan we straks nu meer krijgen?

Ik denk dan aan (eindelijk) 4K content, of (eindelijk) een volledige EPG voor de CI+ gebruikers...

Heeft iemand daar al weet van?


Volledige EPG voor CI+ is een commerciële/marketing beslissing, dit is geen technische beperking (de nodigde ruimte hiervoor is minimaal).

 

Op korte termijn zal er voor de klant niet veel veranderen denk ik.

  • met de vrijgekomen (download) bandbreedte kan Telenet de klanten geen hogere downloadsnelheid meer aanbieden. 1Gbps is tegen de limiet van de huidige Docsis 3.0 modems (theoeretsich 1.2 Gbps voor de 24*8 of 1.6 Gbps voor de 32*8)
  • met de vrijgekomen bandbreedte is Telenet wel in staat om de capaciteit te verhogen: méér klanten gigabit snelheid leveren, minder last van overbooking tijdens piekuren ...
  • 4K content zal waarschijnlijk niet via DVB-C aangeboden worden, maar via IP (TV-Box). Maar gezien de huidige schaarste van de TV-Boxen, en de tijd die nodig is om alle digicorders te vervangen door de TV-Box, zal dit voor de meeste klanten nog niet op korte termijn zijn (5 jaar+ ??).
  • Een upload verhoging zou technisch gezien wel mogelijk zijn. De huidige Docsis 3.0 modems (24*8 en 32*8) kunnen theoretisch 216 Mbit/s aan. Een upload verhoging naar 100 Mbit/s zou dus moeten kunnen (maar ik heb geen idee of de vrijgekomen TV frequenties ook voor upload gebruikt kunnen worden?)

 

Op langere termijn zal alles afhangen hoe snel Docsis 3.1 kan uitgerold worden ...

Hoewel Docsis 3.0 en Docsis 3.1 rustig "naast mekaar" kunnen bestaan op de kabel, neemt Docsis 3.0 veel bandbreedte in beslag die niet door Docsis 3.1 kan gebruikt worden ☹️.

Dus zolang er nog Docsis 3.0 modems in omloop zijn, kan de volle capacitiet van Docsis 3.1 niet gebruikt worden.

Een vervanging van alle Docsis 3.0 modems door Docsis 3.1 (en dus uitschakelen van Docsis 3.0) zal nog wel 5-10 jaar duren?

 

Als overgang zullen waarschijnlijk Gigabit klanten eerst overgezet worden, en de klanten met lagere abonnementen (300 mbps) zullen nog een lange tijd op Docsis 3.0 blijven (zodat ze de bandbreedte voor Docsis 3.0 geleidelijk kunnen afbouwen)?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Eens analoog weg is einde van dit jaar,kan de upload omhoog naar 100-120Mbps

Ook voor de modems 24*8 CV7160E EMTA 3.0 zoals ik heb met eigen router Linksys,nooit problemen.

24*8 CH7465LG HGW 3.0

24*8 CH7465CE HGW 3.0

De downspeed naar 1Gbps kunnen ze ook vlot aan.Net zoals de docsis3.1

Ik haal nu al  meer dan 40Mbps up  met docsis3.0    test net gedaan,particulier 1000/40Mbps.

https://www.speedtest.net/my-result/d/e6ad65c0-0652-4213-bdf3-7e88422d1283

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@Ex-NetweterEen mooi schema vind je nog op https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS . Docsis 3.0 gebruikt 24 kanalen. Docsis 3.1 32 kanalen. En je kan iets meer dan 55 Mbps per kanaal doorsluizen. In de praktijk rekenen ze op 50. Upload iets meer dan 30 Mbps, in de praktijk rekenen ze op 27 Mbps.

Docsis 3.1 is nog efficiënter in gebruik en daar maken ze ook winst. Er worden minder kanalen gebruikt voor upload dan voor download. En in theorie wordt ook maar 6 ipv 8 MHz bandbreedte gebruikt. Aan de upload kant kunnen we zeker nog winst boeken.

Dus theroretisch kan een kabelprovider 32+8= 40 kanalen gebruiken wat een totale bandbreedte gebruikt van 40*8 MHz = 320 MHz. Dan gebruiken ze kanalen voor hun digitale telefonie en voor DTV. Ieder kanaal voor DTV is ook 8MHz maar daar steken ze dan wel meerdere digitale zenders op 8 tot 20 afhankelijk of het HD of SD kwaliteit is. In tegenstelling tot analoog waar je maar 1 zenders hebt per 8 MHz.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes