Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

In het Mechelse lijken rond 27 april de analoge tv zenders van de kabel te verdwijnen. Toegegeven, ik kijk zoals zovelen ook al jaren digitaal, weliswaar met CI+ kaartjes. 

Echter heb ik een erg gekke hobby: restauratie van lampen tv's. Erg makkelijk dat er daarvoor nog analoge zenders beschikbaar zijn. Nu kan ik gaan investeren in een eigen analoog netwerkje.

 

Nu goed om die enkele gek gaat geen enkel kabelbedrijf analoog in de lucht houden, maar je bent het maar kwijt, net zoals het nog veel gebruikte FM via de kabel dat vorig jaar al verdween.

 

De maandelijkse afrekening blijft natuurlijk dezelfde, integendeel, wellicht komt er des Telenets binnenkort weer een smak bij. Je krijgt minder, maar betaalt meer.

Naïef als ik ben wou ik toch eens informeren: het elimineren van analoge kanalen komt kabelruimte ten goede. Wat gaan we straks nu meer krijgen?

Ik denk dan aan (eindelijk) 4K content, of (eindelijk) een volledige EPG voor de CI+ gebruikers...

Heeft iemand daar al weet van?

tnx

Gert

0 Likes
18 reacties
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Ik heb al ondervonden dat "slechte" kleuren amper gemerkt worden door de mensen. Scherp of niet scherp beeld is een ander verhaal. Het verhaal Full HD/4K is ergens belangrijk gaan te noemen als je naar schermen gaat van 50" en groter naar mijn mening.

 

Daarom dat ik ook deze discussie gestart ben; ik begin hoe langer hoe meer te gaan vermoeden als ik jullie uitleg lees, dat de eindsprint van DVB-C ook al ingezet is. Hogere resoluties via DVB-C gaan ze wellicht niet doen lees ik hier?

Het verhaal van wat gaat het em worden, 4K,8K,...

Een kat een kat noemen: 8K zie je een beetje op een 65" scherm als je er vlak tegen staat. Er zijn nog niet teveel huiskamers waar je een 65" (of groter) ziet staan. Waarom dan bandbreedte verspillen aan 8K streams als niemand er echt wat aan heeft.

 

Uit mijn eigen 'kot' als voorbeeld: jaren een 55" Full HD gehad. Echte Full HD leverde op een kijkafstand van bijna 6 meter een erg mooi plaatje op. Later is daar een 4K tv in dezelfde grootte in de plek gekomen... échte 4K is netjes, maar het verschil is op onze kijkafstand niet merkbaar (HDR en die geintjes daargelaten). Nu staat er een 65", het grootste wat er eigenlijk kan staan. Dit verschil is zichtbaar.

 

Conclusie lijkt me dan toch dat "gewoon" tv kijken wel eens op de helling kan komen te staan ten voordele van de streams. Toch zeker qua beeldkwaliteit? Klopt?

 

Dan is er ook nog een erg lange weg te gaan. Neem nu VTM GO. Begint een volwassen app te worden. We volgen bvb het programma Fair Trade. Via DVB-C een haarscherp beeld; je merkt duidelijk dat het native Full HD is. Via de app heb ik meer het idee dat we iets van 720P te zien krijgen dat door de upscaler van de tv wat verbeterd is.

 

Netflix is menselijk, maar kan vele beter. Een deftige 4K blu-ray rip neemt een +/- 70GB in beslag. Dàt is mooie 4K...

 

Is de gigantische bandbreedte dan nodig??? 

Vanaf 2014 zijn er 4K tv's op de markt. Al meer dan eentje op de container mogen gooien. De klant nooit wat aan gehad, wegens geen of weinig content...

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Ik heb geen glazen bol. Ik vraag me af sommigen niet eerder hun wensen uiten.

Dat steaming in de lift zit en lineair kijken verminderd, is nog geen reden om lineaire tv nu af te schrijven. 

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

@janne_man 

Dingen zoals Netflix an sich vind ik wel een mooi medium op voorwaarde dat de prijs betaalbaar blijft zoals dat nu het geval is.

Als straks iedereen gaat streamen vrees ik voor capaciteitsproblemen 's avonds als velen hun televisietoestel aanzetten. Zie maar wat er tijdens Lockdown 1 vorig jaar gebeurde: alle streamingsdiensten schroefden hun bitrate terug. Beeld nog belabberder. 

 

Op media zoals VTMgo, en straks wellicht op alle commerciële zenders, gaan ze evengoed lange reclamepauzes inlassen, of anders betalend.

Tsja, op die manier gaat tv kijken òf niet meer te doen zijn wegens te vele en te lange reclame-pauzes, òf een erg dure aangelegenheid worden.

De reclame optie is voor mij zeker geen mogelijkheid. Gisteren na lang nog eens een avondje live tv gekeken... Wat je volgt wordt dan 2x onderbroken door een reclameblok van +5 min. Om gek van te worden gewoon.

 

Dat lineair kijken blijft dus voor twee punten een voordeel: er wordt geen internetcapaciteit weggenomen (bij Telenet toch niet) en men kan opnemen en door/terugspoelen naar believen.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Analoge tv verdwijnt; wat komt er in de plaats?

Eerst upload omhoog,wat ze met de rest doen,moeten ze zelf weten.

Geen last van reclame,kijk weinig TV.Een uurtje savonds,en dat is het.

Zit liever achter de PC.

0 Likes