Beantwoorden
nancy1971
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CI+ module werkt niet zoals het hoort

In 2014 kocht mijn vader een Samsung UE40H5030AWXXN.

Bij aanschaf werden zowel de analoge als de digitale zenders geïnstalleerd.

 

In zijn serviceflat werd deze TV geïnstalleerd en keek hij ANALOOG.

 

Vorig jaar liet Telenet weten dat het analoge signaal zou worden stopgezet en dat hij een digitaal abonnement (digibox of CI+) moest nemen.

We checkten of de TV geschikt was voor een CI+-kaartje. Dit bleek het geval en dus kozen we voor deze oplossing. Zo kon hij bovendien de afstandsbediening van zijn TV blijven gebruiken.

 

Na installatie van de module door iemand van het Telenetcenter bleek dit toch niet te werken zoals het hoort.

Op een aantal zenders (o.a. Plattelands TV, Sundance TV, TF1, A2, FR3, ARD...) kreeg hij geen beeld en verscheen er een kadertje met de boodschap 'Zwak of geen signaal: controleer de kabel of antenne'.

Soms verscheen er ook: de CI+ module is niet herkend. Kijk of deze juist geïnstalleerd is.

 

In het Telenetcenter kreeg ik te horen dat dit niet aan de TV of het kaartje lag, maar dat de installatie in het rusthuis te oud en niet meer sterk genoeg was om voldoende signaal te geven voor sommige digitale zenders. Of dat het aan de kabel lag die misschien (en dan net voor zijn serviceflat) ergens beschadigd zou kunnen zijn.

Ik versta dit eigenlijk niet zo goed aangezien de buren, die allemaal een digibox hebben genomen, geen probleem ondervinden.

 

Enkele weken geleden was mijn geduld ten einde en heb ik de CI+-module eens uit te de TV getrokken en er terug in geduwd.

Enige tijd viel er digitaal niets te zien, maar tot mijn verbazing werkte na +/- 1 uur alles perfect en op alle zenders. 

 

Tot dit weekend. Zaterdag TV aangezet en digitaal willen kijken en terug aanbeland bij het begin.

Module er weer eens uitgehaald, maar de ene foutmelding na de andere. Zelfs VTM is op sommige momenten niet digitaal te krijgen.

 

Ik heb al eens ingelogd op Mijn Telenet en gekeken of daar iets te zien is.

Ik zie daar wel dat je de smartcard kan heractiveren, maar dat durf ik niet zo goed. Misschien werkt dan wel niets meer.

 

Volgens mij ligt het aan de CI+, maar wat of hoe? Of het CI-slot van de TV?

Wat kan ik doen om het toch te laten werken zoals het hoort? En in welke volgorde ?

Ik vraag me soms af of we niet beter ook een digibox zouden huren en de CI+ laten voor wat het is.

Graag jullie suggesties en/of mening.

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

CI+ module werkt niet zoals het hoort

Een CI+ module heeft niets met het signaal te maken op zich. Een CI+ module decodeert de signalen. Als die te zwak signaal krijgt op bepaalde frequenties dan kan hij ze eenvoudig weg niet decoderen. Een digibox of digicorder is wel zodanig aangepast (Telenet bepaalt zelf de specificaties) om ook met een zwakker signaal te werken. De TV vereist vermoedelijk een sterker signaal (dat moet je aan samsung vragen).

Je kan dit in feite makkelijk testen (als je ook een geschikte TV met kaartje hebt). Neem het kaartje mee naar huis en steek dat daarin? Je zal zien dat het werkt als je een goed signaal hebt. Neem zonodig gans de TV mee naar huis en sluit deze daar aan.

Dat het enkel bepaalde zenders zijn wijst op een storing in de kabel, of aansluitdoos of NIU of zelfs het aftakpunt op straat.

Ik weet ook als je belt dat de vriendelijke medewerker van de helpdesk het signaal gaat testen en zal zeggen dat alles OK is. Maar ze moeten frequentie per frequentie testen, zeker die bepaalde frequenties (ik geloof dat ze dit MUK noemen) waar die zenders opzitten en dat kunnen ze enkel ter plaatse.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

CI+ module werkt niet zoals het hoort

Probeer een een andere coax kabel tussen TV en muurdoos.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nancy1971
Professional Beetjesweter
Berichten: 12
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

CI+ module werkt niet zoals het hoort

Dank voor jullie antwoorden en suggesties.

 

Maar blijft het toch niet raar dat de smartcard enkele weken probleemloos werkte om dan weer in de oude kwaal te hervallen?

 

Zou de kaart heractiveren via Mijn Telenet een oplossing kunnen zijn?

Ik heb de kaart ook al een verwijderd en terug opnieuw ingestoken.

Maar mag ik dat doen terwijl de TV aanstaat??

 

Stilaan denk ik meer aan meer aan een digibox??

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

CI+ module werkt niet zoals het hoort

heractiveren is voor alle zenders, zal dus geen invloed hebben.

Je hebt de module eens uitgetrokken en terug geplaatst en daarna werkte het een tijd. Vermoedelijk heb je de TV verplaatst voor deze handeling.

Dit is een bijkomende reden om te denken dat er een slecht slecht contact is op de coax aansluitingen of een probleem met de coax zelf.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

CI+ module werkt niet zoals het hoort

Heb je nu al met een andere coaxkabel geprobeerd? Leen desnoods eens eentje van een bewoner waar die zenders wel werken. 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes