Beantwoorden
wbramw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

Hallo allemaal,

Ik zou graag in al onze slaapkamers een coax en ethernet aansluiting voorzien. Momenteel is er enkel een coax aansluiting, er is dus wel een buis aanwezig van iedere kamer naar het verdeelpunt. In deze buis zou ik een nieuwe combikabel trekken (coax en utp aan elkaar).

Mijn oog is gevallen op deze kabel: https://www.klusspullen.nl/a/500160/antenne/coax-kabel/q-link-coaxcat5e-utp-duo-kabel-25m?channable=...

De utp kabel voldoet aan mijn verwachtingen, namelijk CAT5e.

Over de coax kabel ben ik niet zeker. Volgens Telenet moet dit een kabel type PVC6 zijn (https://www2.telenet.be/nl/business/bedrijvenzone/uw-aansluiting/binnenbekabeling/).

Deze combikabel heeft als kabeltype RG6 COAX en een PVC buitenmantel. Kan ik ervan uitgaan dat deze geschikt is voor Telenet TV-gebruik?

Indien niet: Kunnen jullie combikabels aanraden die hiervoor beter geschikt zijn?
Alvast bedankt!

 

0 Likes
7 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@wbramwHeb je nagekeken dat dit type kabel, over de volledige lengte, door die buis geraakt?

Als er ergens in die buis een knik zit heb je problemen. Op die manier is een alternatieve oplossing voor de utp eenvoudiger en veiliger te plaatsen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wbramw
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@louishufk Ik ben er vrij zeker van dat ik die kabel wel door die buis zal krijgen. Mijn vraag was vooral of de kabel voldoet aan de eisen die Telenet stelt.

 

Wat bedoel je precies met een alternatieve oplossing voor de utp eenvoudiger en veiliger te plaatsen? (Powerline is geen optie voor mij)

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@wbramw 

Ik bedoel daar een niet definitieve of aanpassingen vereisende oplossing: powerlines. Dit voorstel is wel geboren onder een slecht gesternte, want het is iets dat je niet wil.

De opgegeven impedantie van de kabel is hetzelfde als wat Telenet voorstelt. En volgens de foto is het een dubbel geïsoleerde kabel dus lijkt het in orde. Je kan deze kabel ook al testen voor je deze in de buis getrokken hebt. Dus verlies je niet meer dan kabelkost. 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@wbramw  anders moet je internet over coax installeren, zo moet je maar alleen coax installeren en volgend aparaat aankopen : https://www.bol.com/nl/p/hirschmann-inca-1g-white-set-shop-multimedia-over-coax-adapter-1000mbps-set...

De coax moet in dit geval PVC6 zijn.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@wbramw  Normaal gezien voldoet dit aan de specs zoals Telenet voorziet. Ik weet niet van welke regio bent maar er is zeker een groothandel in de buurt waar je dergelijke kabel kan kopen en afhalen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?


@wbramw  schreef:

Hallo allemaal,

Ik zou graag in al onze slaapkamers een coax en ethernet aansluiting voorzien. Momenteel is er enkel een coax aansluiting, er is dus wel een buis aanwezig van iedere kamer naar het verdeelpunt. In deze buis zou ik een nieuwe combikabel trekken (coax en utp aan elkaar).

Mijn oog is gevallen op deze kabel: https://www.klusspullen.nl/a/500160/antenne/coax-kabel/q-link-coaxcat5e-utp-duo-kabel-25m?channable=...

De utp kabel voldoet aan mijn verwachtingen, namelijk CAT5e.

Over de coax kabel ben ik niet zeker. Volgens Telenet moet dit een kabel type PVC6 zijn (https://www2.telenet.be/nl/business/bedrijvenzone/uw-aansluiting/binnenbekabeling/).

Deze combikabel heeft als kabeltype RG6 COAX en een PVC buitenmantel. Kan ik ervan uitgaan dat deze geschikt is voor Telenet TV-gebruik?

Indien niet: Kunnen jullie combikabels aanraden die hiervoor beter geschikt zijn?
Alvast bedankt!

 


Persoonlijk zou ik de bestaande coax hergebruiken:

  • bestaande coax eruit trekken (met de trekdraad eraan).
  • bestaande coax + aparte UTP samen erdoor trekken.

Volgens mij is zo'n duokabel stugger en moeilijker trekbaar (vb bocht) dan twee aparte kabels, en kan zich maar in een richting plooien. 

Koop een lange rol UTP en knip die op maat (op basis van de bestaande coax), het zal ook goedkoper zijn?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Combikabel coax utp5e mogelijk voor Telenet TV?

@Ex-Netweter  @wbramw  Het probleem op deze manier is dan je een nog grotere gezamelijke dikte zal hebben. Normaal gezien als het gladde buizen zijn lukt dat vrij goed, maar met flex buizen heb je soms een probleem als de bochten te kort zijn genomen. In elk geval moet je met 2 zijn, eentje trekken, eentje duwen en glijmiddel gebruiken. En zeer goed aan elkaar vastmaken zonder verdikking.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes