Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

Even een vraag waarvan ik vrees dat het antwoord ("Nee, dat is niet mogelijk") al vaststaat. Maar omdat ik eigenwijs en koppig ben, toch nog even via deze weg. De Telenet-helpdesk bood helaas geen soelaas (dat rijmt).

 

De kwestie is als volgt: ons wifi-netwerk draait via een asus-router, die via ethernet aan de telenet-modem hangt. De router is zodanig ingesteld, dat hij via vpn het internet opgaat. Dat is handig, want hierdoor zitten meteen alle draadloze toestellen in huis veilig achter de vpn-camouflage. Het enige toestel dat - behalve de asus - ook aan de telenet-modem hangt, is uiteraard de digicorder.

 

Door dat hele vpn-verhaal verliezen we nu belangrijke digicorder-functionaliteiten. De belangrijkste: we kunnen in de yelo-app op ipad niet meer naar opgenomen programma’s kijken, en we kunnen ook niet meer live op ipad naar bepaalde zenders (npo o.a.) kijken. Steeds krijgen we de melding dat we verbinding moeten maken via een telenet-verbinding. Wat we in principe dus wel doen, maar omdat die verbinding door een vpn wordt gecamoufleerd, herkent de digicorder al die toestellen niet meer. Dat snap ik wel, al vind ik het stom.

 

Ik heb geprobeerd om de ethernet-aansluiting van de digicorder aan de asus te hangen, ipv de telenet-modem, maar dat heeft niks veranderd (ter info: ik heb daarvoor de iptv-functie van de asus aangezet via lan-poort 4 - inspiratie daarvoor vond ik hier)

 

Dit hele verhaal loopt dus vermoedelijk met een sisser af. Het is ongelooflijk handig dat we ons hele netwerk dmv de asus via vpn kunnen sturen, maar het is ongelooflijk onhandig dat we hierdoor het plezier van de digicorder verliezen. **bleep** dju toch.

 

Anyway, ter samenvatting: is het mogelijk om (a) de digicorder mee in het vpn-netwerk te nemen, of (b) ervoor te zorgen dat - ondanks de vpn - onze andere toestellen toch worden herkend als zijnde aangesloten via telenet (want dat zijn ze in zekere zin, op de vpn-omweg na, wel degelijk)?

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

Uiteraard is een en ander niet meer mogelijk. Ik veronderstel dat je een VPN verbinding hebt naar zo'n VPN provider in het buitenland. Waar dat goed voor is weet ik niet of het moet zijn dat je veel dingen op het net doet die niet mogen gezien zijn. Maar soit, deze VPN verbinding zorgt er dus voor dan je in principe niet meer op een Telenet netwerk zit maar ergens op een, vermoedelijk Amerikaans netwerk.

Ik gebruikte vroeger altijd een VPN verbinding naar mijn thuisnetwerk. Op die manier kwam ik op mijn Telenet netwerk en kon ik wel Yelo en dergelijke gebruiken. Binnen Europa is dit niet meer nodig vanaf 1 april. Binnen Belgie al niet meer sinds 1 maart, dacht ik. Maar opnames bekijken op je digicorder zit er niet in. Dit wegens bepaalde rechten enz.

Dus als je VPN provider op een Europees netwerk, bvb orange Frankrijk draait, dan zal je probleem misschien gedeeltelijk opgelost geraken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

ik sluit hierbij aan.....normaal kan je nu via elke wifi/mobiele provider naar yelo kijken.

Moet dus zijn dat je ergens een vpn maakt over een land buiten de EU.......

Mocht je een vpn maken binnen de EU dan zou dat vanaf zaterdag  moeten lukken.

Als je dit wil combineren : maak een wifi aan vanop de tenetrouter en maak hiermee verbinding als je yelotv wil gebruiken.

Daarnaast zeg je dat je gecamoufleerd zit, maar als jij via je eigen router (andere range nemen uiteraard) surft zit je ook achter een buffer waar telenet 'minder kan zien'. JE blijft weliswaar surfen over de ip van telenet omdat je niet via je vpn werkt. Verlies je niet te veel snelheid met je vpn?Moet die vpn aan staan voor 'dagelijks gebruik'?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?


@igvferschreef:

Maar soit, deze VPN verbinding zorgt er dus voor dan je in principe niet meer op een Telenet netwerk zit maar ergens op een, vermoedelijk Amerikaans netwerk.


De vpn die we gebruiken is van oorsprong Zweeds, de vpn-server zelf is Belgisch.

 


@igvferschreef:

Uiteraard is een en ander niet meer mogelijk.

 


Ik snap het. Maar misschien bestond er een of ander omwegje, vandaar mijn poging. Niet dus. Too bad.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?


@dedekeschreef:

Mocht je een vpn maken binnen de EU dan zou dat vanaf zaterdag  moeten lukken.


Want? Wat verandert er zaterdag?


@dedekeschreef:

JE blijft weliswaar surfen over de ip van telenet omdat je niet via je vpn werkt. Verlies je niet te veel snelheid met je vpn?Moet die vpn aan staan voor 'dagelijks gebruik'?


Geen snelheidsverlies, nee.

Die vpn is een persoonlijke keuze en staat inderdaad bij voorkeur altijd aan.

0 Likes
Youri1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

'Waar dat goed voor is weet ik niet of het moet zijn dat je veel dingen op het net doet die niet mogen gezien zijn.'

 

Wat een onzin, dus iemand die waarde hecht aan zijn privacy, moet wel dingen doen die niet mogen gezien worden? Persoonlijk ben ik van mening dat het niemand iets aangaat welke sites ik bezoek, niet mijn internetprovider, niet de overheid, niet bedrijven die een profiel van mij wensen op te maken en de site die ik bezoek hoeft ook niet exact te weten wie ik ben tenzij ik zelf beslis dit te vertellen. Ook naar veiligheid toe is een VPN aan te raden, zeker als je vaak publieke wifi netwerken gebruikt.

Als jij van mening bent dat privacy onbelangrijk is mag je mij natuurlijk altijd even een kopie van je identiteitskaart geven, je adres, je volledige internetgeschiedenis, al je wachtwoorden, pincode van je bankkaart, medische geschiedenis, je gsm + pin, etc... je hebt toch niets te verbergen, right?

 

Ontopic: Net even getest maar hier werkt Yelo ook niet via elke server, zelf niet als ik verbinding maak via een Belgische server. Lijkt er op dat Telenet actief VPN's blokkeert, wel werkt het via sommige servers wel, is dus een beetje geluk hebben met welke server je verbonden bent of je al dan niet Yelo kan kijken.

Hier valt niet echt iets aan te doen buiten switchen van server tot je toegang hebt tot Yelo.

 

Youri1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

Nog even over het volgende:

 

'Ik heb geprobeerd om de ethernet-aansluiting van de digicorder aan de asus te hangen, ipv de telenet-modem, maar dat heeft niks veranderd (ter info: ik heb daarvoor de iptv-functie van de asus aangezet via lan-poort 4 - inspiratie daarvoor vond ik hier)'

 

Omdat de digicorder dan apart omgeleid word, rechtstreeks naar je modem, je digicorder loopt dan ook niet via de VPN, anders kon je de interactieve diensten van je digicorder nl niet gebruiken als hij niet het correcte ip doorgeeft. Dus dat maakt geen verschil uit ipv hem rechtstreeks aan te sluiten op de modem.

 

Wel is het bij bepaalde routers/custom firmwares mogelijk om bepaalde websites uit te sluiten van de vpn, dan zou je bv yeloplay.be of de server waarmee de app verbinding maakt kunnen uitsluiten. Dacht ik net nog aan, dan loopt yelo niet via de VPN maar dat maakt in principe niet veel uit.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?


@Youri1schreef:
Wel is het bij bepaalde routers/custom firmwares mogelijk om bepaalde websites uit te sluiten van de vpn,

Interessant idee. Heb jij toevallig enig idee hoe ik zoiets zou aanpakken bij een Asus-router?

0 Likes
FilipMannens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Eigen router via vpn = geen yelo meer mogelijk?

Ik zou het volgende doen. Digirecorder direct aansluiten op Telenet Router. Wifi van Telenet router aanzetten. Als je programma's wilt bekijken van je recorder naar iPad of wat dan ook. switch dan het betreffende toestel naar je telenet Wifi router. Voila. Probleem met niet werkende functie op digirecorder is ook opgelost. die zit achter een telenet netwerk. Dit zou zeker moeten lukken. ik werk zo.

0 Likes