Beantwoorden
rniesen
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Een tijd geleden had ik nog een oude modem (geen router) waar ik zelden problemen me had totdat ik een 2de digicorder aanschafte wegens geen analoge tv meer.

 

Telenet beweert dat je dan films kan afspelen van de ene digicorder op de andere.

Alleen werkt dit niet op een business oplosisng met modem en vast ip.

 

Dagen geprobeerd met mac spoofing en mac rules, maar zonder resultaat.

Telenet gebeld en daar krijg je echt de behandeling als zeer domme eindklant.  Een technieker kon het oplossen.  Uit ervaring brengen die meer problemen dan oplossingen.

 

De technieker komt langs, snapt niets van ipv4 mac spoofing en weet niet dat elke digicorder 2 mac addressen heeft: 1 voor de interactiviteit en 1 voor het home netwerk.

Na meer dan een uur overhaal ik hem om de nieuwe router te installeren en dan gebruiken we briding.

 

Modem vervangen door router en nog werkt niet alles, dan decoders herstart met gevolg uren opnames kwijt.  Gebeld naar Telenet en daar krijg je dan een antwoord zoals kan gebeuren he ..

 

Interactiviteit werkt en vast ip ook.

 

Enkel als ik mijn firewall vervang met een Fortigate, dan werkt de briding niet meer.

Blijkbaar weten ze iets bij Telenet, maar zeggen niet wat er scheelt.

Ik ga er toch vanuit dat een van de belangrijkste netwerkbeveiligingsfirma's moet werken niet?

 

Bij het vervangen van de firewall en wijzigen van het mac address in bridiging, kreeg ik een session error. (zie ander artikel).

 

Ik kreeg wel een mail dat iemand persoonlijk alles ging opvolgen, alleen kan je hem niet meer bereiken en wordt er niets meer gedaan.

 

Telenet support stelde voor om de router terug te vervangen door een oude modem.

Ik vroeg hoe ze dan de samenwerking van mijn digicorders gingen oplossen.

 

Het is nu terug 2 dagen Oost-Indisch doof met Telenet.

 

Zijn er nog die een probleem met vast ip en briding hebben gehad?

 

Merci.

 

Roel Niesen

 

0 Likes
21 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

Van zodra de Compal CH8568LG HGW 3.1 beschikbaar is ruil ik mijn modem only 3.0 in.

Is nu in test fase

0 Likes
Ex-Netweter
 

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@StefaanH  schreef:

@Ex-Netweter 

Inderdaad, ik kan dit bevestigen: twee digicorders aangesloten op een switch na een modem-only kunnen perfect elkaars opnames doorgeven.

Wanneer ik naar het menu 'opgenomen" ga kijken kan ik kiezen tussen A, B of allebei. Net zo als ik iets plan om op te nemen, dan kan ik kiezen op A of op B. Ongeacht op welke TV ik aan het kijken ben. 


Dat dacht ik wel, en het is ook logisch dat digicorders die op dezelfde switch staan, en een IP hebben in hetzelfde subnet, mekaar kunnen zien ...

Jammer dat er hier beweerd wordt dat je hiervoor een HGW en in-home IP adres nodig hebt 🤔.

 

@rniesen  schreef:

Een tijd geleden had ik nog een oude modem (geen router) waar ik zelden problemen me had totdat ik een 2de digicorder aanschafte wegens geen analoge tv meer.

Telenet beweert dat je dan films kan afspelen van de ene digicorder op de andere.

Alleen werkt dit niet op een business oplosisng met modem en vast ip.

…/...

Telenet support stelde voor om de router terug te vervangen door een oude modem.

Ik vroeg hoe ze dan de samenwerking van mijn digicorders gingen oplossen.

Gewoon: laat je oude modem-only staan, zet een switch tussen de modem en jouw Fortigate, en sluit beide digicorders aan op de switch...

Vast IP + 2 interactieve digicorders, probleem opgelost?

0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@robatoras  schreef:

Van zodra de Compal CH8568LG HGW 3.1 beschikbaar is ruil ik mijn modem only 3.0 in.

Is nu in test fase


Zal die modem in modem-only (EMTA) versie beschikbaar worden? Ik dacht dat dit een modem met ingebouwde wifi wordt. Ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate

@Waterboy1602   Een modem is een modem tout court. Dat zet alleen uw data om naar een bruikbaar signaal voor het Telenetnetwerk. Dat is per definitie zonder Wifi.

Mensen vergeten soms dat het om 4 verschillende dingen gaat. Modem, router, switch en Wifi.

Een HGW is een modem,router, switch al of niet met Wifi.

Een consumentenrouter is een router en switch meestal met Wifi.

Een Acces Point zit meestal ingebouwd in de consumentenrouters maar kan ook alleenstaand zijn met of zonder switchmogelijkheden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Waterboy1602
Freshman Weetjesweter
Berichten: 18
Nog geen reader's digest? :-) Jij bent af! A born reader! Twee handen vol!

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@igvfer  schreef:

@Waterboy1602   Een modem is een modem tout court. Dat zet alleen uw data om naar een bruikbaar signaal voor het Telenetnetwerk. Dat is per definitie zonder Wifi.

Mensen vergeten soms dat het om 4 verschillende dingen gaat. Modem, router, switch en Wifi.

Een HGW is een modem,router, switch al of niet met Wifi.

Een consumentenrouter is een router en switch meestal met Wifi.

Een Acces Point zit meestal ingebouwd in de consumentenrouters maar kan ook alleenstaand zijn met of zonder switchmogelijkheden.


Daar ben ik me van bewust. Toch bedankt voor de info!

Ik vroeg me enkel af of er met die modems ook de mogelijkheid zal zijn om een extern ip-adres te verkrijgen. Dit heb ik namelijk echt wel nodig met mijn huidige opstelling (eigen Firewall).

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Interactive tc + Docis 3.1 router + fortigate


@Waterboy1602  schreef:

vroeg me enkel af of er met die modems ook de mogelijkheid zal zijn om een extern ip-adres te verkrijgen. Dit heb ik namelijk echt wel nodig met mijn huidige opstelling (eigen Firewall).

Elke gebruiker verkrijgt noodzakelijkerwijs een extern bereikbaar ip-adres (of subnet) van zijn provider, statisch (vast) of dynamisch (variabel), afhangende van contract (en prijs). 

 

Wanneer de provider equipment (indien mogelijk en contractueel toegelaten) als modem is geconfigureerd dan is dit adres (of subnet) voor de router WAN interface van de gebruiker bedoeld, en is de gebruiker vrij zijn eigen lokaal netwerk ((v)LAN(s)) er navenant mee te beheren. Zowel IPv4 als IPv6 indien beiden voorzien.

 

Een modem is eigenlijk niet minder of meer dan een fysische ISO layer 1 verbinding en omzetter tussen de provider next hop layer 3 router naar het Internet toe voor de gebruiker router (typisch een eenvoudige default gateway lan<->wan forwarder met mogelijk (al dan niet aparte) firewall).

 

 

 

{*niet* 'like'-en aub}