Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Juiste router instellingen?

Edit door Suzy (26/06 - 15u51) 
Inhoud + afbeelding verwijderd op vraag van de topic starter.

Tags (2)
0 Likes
12 reacties
Ex-Netweter
 

Juiste router instellingen?

Edit door Suzy (26/06 - 15u52)
Inhoud verwijderd op vraag van de schrijver van deze post.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Juiste router instellingen?

Ik kan me vergissen, maar ik dacht:

 

192.168.0.1

 

Je kan ook die van Google (8.8.8.8) of zo invullen, tenminste, als je niet veel inzit met je privacy.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Juiste router instellingen?

Eigenlijk kan je daar ook 192.168.0.1 inzetten. Uw PC of iets dergelijks heeft al DNS servers dus die gaat sowieso al naar die servers gaan kijken. Of anders 1.1.1.1. Of eentje van Telenet, komen er altijd uit als de beste.

  • 195.130.130.11 (Roeselare)
  • 195.130.130.139 (Hasselt)
  • 195.130.131.11 (Mechelen)


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Juiste router instellingen?

Of 8.8.4.4 als subserver

Never trust in Dust
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Juiste router instellingen?

@igvfer 

Heeft Telenet geen algemene servers voor gans Vlaanderen?

@sb 

In mijn Archer C7 heb ik ook die van Google gebruikt, met als hoofdserver 8.8.8.8 en als second server 8.8.4.4 en dat werkt hier als een speer!

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Juiste router instellingen?


@Domi1963  schreef:

@sb 

In mijn Archer C7 heb ik ook die van Google gebruikt, met als hoofdserver 8.8.8.8 en als second server 8.8.4.4 en dat werkt hier als een speer!


Niet sneller dan die van Telenet. Doe zelf de test maar eens met DNS Benchmark van GRC.com.

 

https://www.grc.com/dns/operation.htm

 

Je zal zien dat het verschil te verwaarlozen is. Bovendien gooi je je surfgeschiedenis te grabbel aan Google. Als de dienst gratis is, dan ben jij als gebruiker meestal het product (Facebook doet hetzelfde).

 

Er zijn nog andere gratis diensten zoals bijvoorbeeld OpenDNS, maar dat is hetzelfde verhaal. Ze gebruiken jouw gegevens. Als "feature" sturen ze je ook naar de juiste (volgens hen) website als je een typo maakt. Gesponsorde websites krijgen in zo'n geval uiteraard voorrang.

 

Het hoofdkwartier van beide diensten bevindt zich in de VS en dat alleen al is voor mij voldoende om ze te vermijden.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Juiste router instellingen?

@sb 

Ik heb deze gebruikt van Google bij gebrek aan het weten welke Telenet servers ik hier moet invullen.

Ik woon in Liedekerke/ Denderleeuw en dat ligt net op de grens Vlaams-Brabant met Oost-Vlaanderen.

@igvfer  Geeft hier boven al 3 verschillende servers op, en ik vermoed dat dit hoofdservers zijn, dan moet je nog een secundaire server invullen...

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Juiste router instellingen?

@Domi1963

 

Volgens mij kan je dat gewoon blanco laten. Jouw router passeert via de HGW en die gebruikt sowieso de DNS servers van Telenet.

 

Als dat niet zo is, dan volstaat het om gewoon 192.168.0.1 in te vullen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Juiste router instellingen?

@sb 

Kan dit dan geen kwaad? Want ik heb bij mijn “default Gateway” al dit adres staan, dus 192.168.0.1?

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5224
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Juiste router instellingen?

Kan geen kwaad, maar blanco laten kan ook geen kwaad. Mijn router is ook rechtstreeks verbonden met mijn modem-only en DNS is gewoon blanco. Die instellingen neemt hij over van de modem.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Juiste router instellingen?

Ok dan ga ik dat morgen eens proberen door deze van Google te wissen. Bedankt alvast!

 

EDIT: ik heb hem al gewijzigd. Ik heb even gegoogeld en een oude post van onze vriend @igvfer  tegen gekomen in de Netweters, waar hij een lijst heeft gepost met de 100 meest betrouwbare en veilige DNS servers in België. Ik heb daar een gevonden vlak bij mij welke 100% save en 100% reliable is. En deze werkt minstens even snel als deze van Google...

Ik heb maar ene ingevuld. Bij de secundaire staat optional, dus is deze niet nodig.

Never trust in Dust
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Juiste router instellingen?

Een secundair en je kan zelfs een 3e en 4e DNS server invullen bij Windowscomputers dient als backup ingeval het eerste adres niet werkt. Dan gaat de computer automatisch dat adres gaan aanspreken. En waar die server staat, in Washington, Timboktoe, Mechelen of Roeselare maakt eigenlijk niet uit. Die kan zelfs bij jou thuis staan. Normaal gezien synchroniseren DNS servers altijd met elkaar. Daarom kan het soms een tijdje duren als je een nieuwe website met een nieuwe domeinnaam opzet voor die bereikbaar is. Uw provider annonceert uw domeinnaam/website aan een of andere DNS en die geven dat op hun beurt door aan andere DNS en zo verder.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.