Beantwoorden
vtw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

Ik heb sinds een week een nieuwe modem CV8560E die gekabeld naar mijn router (FritzBox 4040)en dan gekabeld naar mijn laptop gaat, want ik gebruik nooit wifi. Bij test met technieker, 256mbps download.

Nu nog 70-80 mbps download.

Kan ik de router van de modem niet uitschakelen??Wil mijn eigen router gebruiken!

Zo ja hoe?

Alle hulp is welkom, ben leek op netwerk gebied.

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

@vtw  Mag ik vragen waarvoor je de Fritzbox gebruikt? Welke toepassingen gebruik je die je op de Telenet router niet vindt? Je geeft al aan dat je geen WiFi gebruikt, dus guest acces enz. hebben geen nut.

Maar ik zou ondertussen al eens kijken om je WAN poort van je fritzbox een IP adres te geven in de range van 192.168.0.2 tot 99.

De LAN range moet zeker in de range 192.168.X.0 liggen waarbij X alles behalve 0 is.

Meet ook eens met je laptop rechtstreeks op de telenetmodem/router.

En het laatste, maar niet het minste, welke snelheid wordt jou beloofd volgens je abonnement.

Als allerlaatste gebruik de app van speedtest die je kan vinden in de microsoft store.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040


@igvfer  schreef:

Maar ik zou ondertussen al eens kijken om je WAN poort van je fritzbox een IP adres te geven in de range van 192.168.0.2 tot 99.

De LAN range moet zeker in de range 192.168.X.0 liggen waarbij X alles behalve 0 is.


Standard heeft een Fritz!Box een LAN adres 192.168.178.0/24, dus dat zit al goed.

Standard is de Fritz!Box 4040 ingesteld voor gebruik achter een kabelmodem. Je moet dus eigenlijk niets wijzigen om deze te gebruiken achter de Telenet E-router: gewoon de WAN poort verbinden met één van de LAN poorten van de Telenet modem.

 


@vtw  schreef:

Kan ik de router van de modem niet uitschakelen??Wil mijn eigen router gebruiken!

Zo ja hoe?


Ja, heel eenvoudig

Open "Mijn Telenet" en ga naar "Internet > Je Thuisnetwerk". 

Als jouw nieuwe modem (CV8560E) correct geprovisioneerd is zie je nu de modem details:

  • DOCIS 3.1 E-ROUTER(DOCSIS)
  • MAC-ID 34:2C:C4:X:X:X
  • Type DOCSIS 3.1 E-ROUTER(DOCSIS)

Ga naar "Modem details".

Onder "verbonden gebruikers" zie je nu (onder andere) de Fritz!Box 4040 staan met een IPv4 adres (192.168.0.xxx) en ook een IPv6 adres (indien IPv6 ingesteld is op de Fritz!Box).

Kopieer het MAC adres van dit toestel (vb 34:31:C4:XX:XX:XX).

Pas op: de digicorder zal hier ook staan onder verbonden "gebruikers" (MAC 

6A:63:59:x:x:x). Vergis je niet ...

 

Ga nu naar "Geavanceerde Instellingen > Bridging"

Plak hier het gekopieerde MAC adres van je Fritz!Box en druk op "Wijziging Opslaan"

 

Vanaf nu zal de Fritz!Box de router van de Telenet modem bypassen, en krijgt deze een publiek IPv4 adres (eventueel Fritz!Box eens herstarten).

Kijk ook eens de FritzBox instellingen na, of je hier de correcte snelheden hebt ingegeven (anders zal de FritzBox je snelheid vertragen).

 

Voorlopig zal IPv6 niet werken tot Telenet een update doet van de modem Firmware.

De Fritz!Box zelf één IPv6 adres krijgen van de Telenet modem (SLAAC), maar geen Prefix Delegation (gekend probleem: zie aparte topic).

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040


@igvfer  schreef:

@vtw  Mag ik vragen waarvoor je de Fritzbox gebruikt? Welke toepassingen gebruik je die je op de Telenet router niet vindt?


Er is specifiek voor een CV8560E gekozen. Dan is het wellicht net de bedoeling om de Telenet router uit te schakelen om zo zelf alle controle te hebben.  Voor een techneut is dat een prima keuze.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
vtw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

Wat zijn de correcte snelheden die ik in mijn Fritzbox moet instellen?

Heb WIGO 9GB.

Wat u adviseerde vind ik zeergoed en ga het morgen proberen.

Deze namiddag chemo en wat ziek daarna.

0 Likes
vtw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

Bedankt voor de uitleg.Maar ik ben nu eenmaal geen techneut.

mijn printer en usb o.a er op aangesloten en ik hou liever zelf controle over mijn router.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040


@vtw  schreef:

Wat zijn de correcte snelheden die ik in mijn Fritzbox moet instellen?

Heb WIGO 9GB.

Wat u adviseerde vind ik zeergoed en ga het morgen proberen.

Deze namiddag chemo en wat ziek daarna.


Het beste voor deze namiddag, hou er de moed in...

 

- wat betreft snelheden: dit wordt voornamelijk gebruikt voor de QoS en belangrijk voor VoIP. Het beste is gewoon jouw contractuele snelheid opgeven: 20 mbps upload, 300mps download (All-Internet).

  • een te lage snelheid ingeven zal uw internet "cappen"
  • een te hoge snelheid ingeven maakt de QoS nutteloos

- wat betreft Telenet modem bridgen: de enige bedoeling is om een extern IPv4 te krijgen. Je kan ook perfect werken zonder de bridge, dan heb je dubbele NAT, maar heeft geen invloed op je snelheid. 

 

Als het niet lukt, kom gerust terug in deze topic...

 

vtw
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

Zeer bedankt aan iedereen die mij hebben geholpen.

Probleem is opgelost.In het ziekenhuis gisteren een netwerkbeheerder en technieker tegengekomen die ik kende van vroeger en die tegen mijn deur woont. Gisteren avond langs geweest en op 30 minuutjes geklaard.Router Fritzbox op fabrieks instellingen gezet,modem en router van de stroom en dan terug.

Dan fritzbox goed ingesteld.Download 264mbps - upload 18,2mbps.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Nieuwe CV8560E modem en FritzBox 4040

Ik heb dezelfde hardware keuze gemaakt, en ben zeer tevreden met de FB4040. Inmiddels heb ik de gigaboost optie, en ook dat werkt perfect met de FB4040.

Download snelheid is soms beetje verschillend afhankelijk van tijdstip, maar normaal tussen 900 en 1000Mbps. Upload altijd tussen 38 en 40 Mbps.

 

Ik heb de frtizbox wel nog voorzien van freetz-ng om wat meer mogelijkheden te hebben.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes