Gelukkig Nieuwjaar!

Onze beste wensen voor iedereen! Hier blikken we even terug naar het afgelopen jaar en kijken we vooral ook uit naar een fantastisch 2026 met jullie op De Netweters.
Beantwoorden
Marphilian
Freshman Weetjesweter
On a roll... It's your ninth party! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Router probleem

Hoi,

Ik kan er niet meer aan uit, ik heb een eigen router tp-link er7412-m2 en heb mijn modem in bridge staan een F@ST3896LG-TN. Tot hier alles in orde. Nu de vraag, waar moet ik de utp kabel steken in mijn modem poort 1 of ..., en moet deze op de router op een wan poort of een lan poort?

Als ik deze in een wan poort steek in de router heb ik geen internet en steek ik deze in een lan poort heb ik wel internet. 

Groeten.

Tags (2)
18 reacties
WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Router probleem

@Marphilian  schreef:

Waar moet ik de utp kabel steken in mijn modem poort 1 of ...,

Dat maakt niet uit, maar ik zou voor poort 4 gaan omdat die 2,5 Gbps is.

@Marphilian  schreef:

en moet deze op de router op een wan poort of een lan poort?

Als ik deze in een wan poort steek in de router heb ik geen internet en steek ik deze in een lan poort heb ik wel internet. 

Normaal in de WAN-poort. Als je dit voor hebt dan vermoed ik dat

1. Je TP-Link nog in Access Point staat en/of
  2. Het Bridge MAC-adres niet klopt

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Marphilian
Freshman Weetjesweter
On a roll... It's your ninth party! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Router probleem

Hoi, het is een router zonder wifi.

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

Router probleem

Kan je misschien even het type geven, want zelfs als het geen wifi heeft is er waarschijnlijk een modus waarbij het toestel de wan poort uitschakelt.

Never mind, type nummer stond gewoon in het eerste bericht

Als ik dit type toestel opzoek zijn ALLE poorten configureerbaar als WAN poort. Je moet dus zorgen dat de poort die je gebruikt (bij voorkeur Poort 1 of 2 aangezien die ook 2,5 Gigabit zijn) in WAN-modus staat & dat het MAC-adres van die specifieke poort ingesteld staat in MyTelenet. Verwar de "Console"-poort zeker niet met een WAN poort.

Bekijk je dit eens? How to configure WAN Mode on the Omada Gateway via Omada Controller | Omada Network Support 

WG94 | Krak
Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Ok, ik ga het eens proberen. Heb een reset gedaan van de router. 

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Nog niets, ik heb het mac adres ingegeven van de wanpoort en nog geen internet, zie ook niets staan dat de router verbonden is.

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

1000016274.jpg

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Ook als ik het mac adres ingeef en ga even uit expertinstelling staat de bridge functie terug uit....🙄

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Router probleem

De connection status van de WAN poort toont disconnected, dus dit heeft nog niets met bridging of andere instellingen te maken, maar moet nog even meer bij de basis gezocht worden. Gbruik je een correcte UTP/STP kabel? Heb je wel internet als je een PC aansluit op de kabel, ipv je eigen router?

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
WG94
Experienced Meesterweter

Router probleem

@Marphilian  schreef:

Ook als ik het mac adres ingeef en ga even uit expertinstelling staat de bridge functie terug uit....🙄

Heb je het ook effectief opgeslagen?

Je moet op de "wijzigen" knop drukken alvorens een wijziging doorgevoerd wordt. Staat die knop er niet, dan is er een fout op de pagina (bvb DMZ en UPnP die beiden aanstaan)

@Marphilian  schreef:

1000016274.jpg

Wat is de huidige WAN mode & is er effectief een kabel tussen WAN 1 en de F@ST-modem?

WG94 | Krak
Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Hoi, ik gebruik s/ftp cat6 kabels. Als ik de kabel die van de modem komt versteek naar mijn switch heb ik terug internet.

Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Hoi,

Wat bedoel je met wan mode?

WG94
Experienced Meesterweter

Router probleem

Op je screenshot staat een tab “WAN mode”

WG94 | Krak
Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Router probleem

Ik blijf het toch heel vreemd en verdacht vinden dat de wan poort "disconnected" toont. Sluit anders daar eens je switch of een PC op aan, gewoon om te zien of die naar connected veranderd.

Meestal betreft connected/disconnect namelijk de fysieke connectie (OSI: physical layer), niet de status van het IP protocol .
De bridge instelling is nog helemaal niet relevant bij de trouble-shooting. Immers, als deze instelling niet goed zou staan zou je toch connected mogen verwachten, en zal de eigen router een IP adres uit de DHCP range van het Telenet modem ontvangen (iets tussen 192.168.0.100 en 192.168.0.254). Je kunt dan via aangesloten apparaten controleren of je het juiste MAC adres ingegeven hebt bij bridging. Maar opnieuw; dat is eigenlijk pas voor later.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
Marphilian
Freshman Weetjesweter

Router probleem

Die staat goed, poort 2 staat op wan, en het is opgeslagen, blijf het ook raar vinden, ik heb er nog nooit last mee gehad. Zelfs nat achter nat zou hij een ip adres moeten krijgen....

Ik ga morgen eens proberen mijn mac adres te klonen van mijn laptop op de router.