Beantwoorden
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Aansluiten DVB_C Tune Telenet:  Is dit een correcte aansluiting:
Coax van muuraansluiting ( TV.) naar DVB_C (In)
DVB_C (out) naar Digicorder (In)
Digicorder (Out) naar TV
Bedankt voor jullie opmerkingen.

0 Likes
67 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@williamh1   Is het de bedoeling om de radiostations te ontvangen op je TV? Die heb je nu toch al via je digicorder.

Die DVB-C tuner, als ik het juist voor heb wat je bedoelt, is om de vroegere analoge radio stations naar je receiver/versterker te brengen.

Daarom kan je dan coax naar je digicorder doen. RF out naar de DVB-C tuner en de audio out, analoog met zo'n rood(zwart)-wit cinch kabeltje naar een aux ingang op je receiver/versterker.

 

Als alles bijeen staat kan je in feite dit ook gewoon doen vanaf je digicorder zonder een DVB-C tuner.

Het voordeel is natuurlijk dat je eventueel je DVB-C tuner apart kunt laten functioneren van je digicorder.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Het is inderdaad de bedoeling om de DVB-C tuner apart te laten functioneren.

In uw opstelling moet dan de DVB-C  (Ant. OUT) verbonden worden met de TV?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Normaal gezien moet je uw TV met geen enkele coax meer verbinden. Uw zenders ontvang je via uw digicorder en HDMI 1 of 2 of 3. Ook de radiozenders via uw digicorder.

De digiale radiozenders wil je die op uw TV? Ik dacht het niet. Dan moet je audio out van je DVB-C tuner hetzij analoog verbinden (rood-wit kabeltje) hetzij digitaal (cinch of optisch kabeltje).

Ik heb een mogelijk schema gemaakt om het duidelijker te maken. Op deze manier kan u beide toestellen afzonderlijk gebruiken en ook eventueel het geluid van TV uizendingen via je versterker laten gaan. Meestal zal dat via analoog geluid gaan naar oudere versterkers.schemaAudio.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Heel erg bedankt voor dit duidelijk schema, ga het zo aansluiten.

Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@igvfer 

Mooi schema en zeer duidelijk.

 

Toch zou ik het iets anders doen:

Ik zou eerst de DVB-C radio tuner aansluiten op inkomende coax, en gebruik maken van de doorlus mogelijkheid die ook voorhanden is op de Vistron VDR 210.

Dus de coax "OUT" van de Vistron verbinden met de digicorder.

 

Dan is jouw schema ook "future proof", gezien de nieuwe generatie decoders (Telenet TV Box) geen coax "OUT" meer hebben.

 

Voor de klanten die een NIU (zogenaamde living model) achter hun TV, zou ik zelfs pleiten voor een nog betere optie:

Deze NIU heeft aan de onderkant 2 coax uitgangen: de linkse (DATA) is verbonden met je modem, op de rechtse kan je een extra apparaat, zoals de DVB-C radio tuner aansluiten. Dan moet je niets "doorlussen" (mits de juiste kabel/adapter)...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Ex-Netweter  Wat je voorstelt is uiteraard een goede variant. Ik was alleen zeker dat de huidige digicorder wel RF IN en OUT heeft. Over de Vistron wist ik het niet. Hopelijk is zelfs de signaalkwaliteit voldoende om de 2 toestellen te bedienen. Ik heb het al anders gezien met combinaties van digicorder en digibox.

En uiteraard is het beter als je elk toestel apart op de NIU kunt steken. Ik heb op het schema ook niets aangeduid qua netwerk (UTP) omdat ik niet weet hoe dat zit met de Vistron die Telenet aan biedt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@igvfer 

Mijn post was natuurlijk niet als kritiek bedoeld, gewoon ter aanvulling.

 

de Telenet Vistron VDR 210 heeft volgende aansluitingen:

coax In + Out, Cinch, OPT out, USB (zie specs: https://toestellen.telenet.be/dvb-c-radio-tuner-vdr-210.html). Dus inderdaad géén UTP aansluiting.

DE RF OUT is er speciaal voor voorzien, gezien de gebruikers de "FM" OUT op de Telenet aansluiting niet meer kunnen gebruiken ...

 

PS. de beste klank kwaliteit heb je als je versterker een "optical audio port" heeft, want dan kan je het geluid digitaal doorsturen naar de versterker.

williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Ex-Netweter @igvfer 

De twee manieren van verbinden hebben dus hetzelfde resultaat, de doorlusmogelijkheid is ofwel via DVB-C ofwel via Digicorder. Aansluiten onderaan NIU is voor mij moeilijker, nl. juiste kabel/adapter vinden. Hierbij foto van NIU. De rood/witte audiokabel kan dus vervangen worden door een opt. kabel. Mvg.

P1030431.jpg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@Ex-Netweter   Ik zie het niet als kritiek. Ik weet ook niet of de vraagsteller een Receiver/versterker heeft met digitale ingangen. De meeste, zelfs nieuwe, hebben meestal nog een of meerdere analoge ingangen. Ik heb hier nog een uitstekende receiver van ondertussen 45 jaar oud. Bovendien heb ik ooit eens de test gedaan in de zaak waar ik werkte met uitstekende muziekkanten als toehoorders en de meest konden het onderscheid niet maken tussen analoog en digitaal. Het verschil in speakers was wel veel duidelijker, vooral de positionering van de instrumenten in of voor het orkest. Uiteraard bij klassieke muziek. Maar we dwalen af. Het is er mij vooral om te doen dat de vraagsteller de mogelijke opstellingen zou kennen.

 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Om even op de vraag te komen waarom het toestel niet op elke zender muzieknummer info geeft is omdat de bron bij Telenet deze optie niet altijd heeft en er verschillende opties zijn voor deze info te krijgen en die radio het niet allemaal ondersteund. 
VRT sturen de info mee via rds zoals gesteld hier, andere zenders doen dit via internet of nog andere mogelijkheden. 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
williamh1
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
Topicwurm! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

Receiver heeft digitale en analoge ingangen.recierver.png

0 Likes
GeertVdW
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Say what?! On a roll... Happy New Year! Tien op tien!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

en wat is de oplossing voor mensen die TV-kijken met een kaartje, en dus geen digicorder hebben?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@GeertVdW  Die blijven kijken naar de TV zenders en luisteren naar de radiozenders zoals ze nu hebben. Op (bijna) elke TV zit of een digitale of analoge audio out die kan verbonden worden met een aux ingang op een receiver/versterker. En als dit niet voldoende is kunnen ze dit .... toestel  aanschaffen om de digitale radiokanalen te ontvangen en door te sturen naar hun bestaande receiver of een DAB+ ontvanger.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe DVB-C tuner aansluiten na radio signaalswitch?

@GeertVdW  Je hebt twee minuten later exact dezelfde vraag gesteld in deze draad. Dat is niet netjes en ordentelijk. Ik zie nu dat ik een zelfde antwoord gegeven heb als @igvfer (hij as veel vroeger dan ik).

0 Likes