Beantwoorden
GK5
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Tien op tien!

TV-box ondertiteling werking/instellingen

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van de nieuwe Telenet TV Box. Prachtig toestel trouwens mits enkele kinderziektes.

Zo heb ik een probleem met de ondertiteling.

Daar waar ik vroeger (met digicorder) via Teletext onderschriften had op zo goed als alle Nederlandstalige  opgenomen programma's blijkt dat nu niet meer zo. Zo heb je bij het afspelen van bijvoorbeeld  'De slimste mens' niet de mogelijkheid om de ondertitels aan te zetten. Nochtans zijn er wel ondertitels via pagina 888 van Teletext voorzien.

De optie 'ondertitels' staat in dit geval niet in het contextmenu (drie puntjes) en ik kan ook nergens vinden hoe ik naar Teletext kan gaan.

Verder nog een opmerking over de ondertiteling in een programma zoals 'Thuis'. Hier kan je de ondertitels wel aanzetten maar deze zijn heel klein en daardoor bijna niet te lezen. De voorziene optie om de ondertitels groter te zetten doet niets.

Misschien hebben jullie een oplossing of suggestie voor deze twee puntjes.

Dan hoor ik het graag.

 

Tenslotte nog een algemene suggestie: Het lijkt mij nuttig om bij een software-update een melding te plaatsen op het Welkomscherm. Nu lijkt het of het toestel vasthangt op dit Welkomscherm. Pas als de update helemaal uitgevoerd is komt er een melding.

 

Frank

 

0 Likes
37 reacties
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen

Hoe kan ik ondertitels van teletekst en DVB uit elkaar kennen ?

Dan kan ik misschien beter formuleren wat er misloopt. 

Bij "Kinderziekenhuis" zijn de kinderen standaard ondertiteld, de man die het programma aan elkaar praat dan weer niet , die komt volgens mij via teletekst  . De eerste zonder zwarte achtergrond, de tweede niet.

 

Bij BBC entertainment is het dan weer anders, die ondertitelen in het Nederlands in het beeld, maar nu met synchronisatieproblemen...is dat DVB ?

Tags (1)
0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Theo2 ik heb een vermoeden dat teletekst enkel op life uitzendingen is en ook niet op alle zenders, probeer maar eens, bij de opnames hebt u nooit de keuze voor teletekst als u op de knop met 3 puntjes drukt, bij de life uitzendingen bijna altijd teletekst, maar ook niet bij alle uitzendingen per zender, selecteert u dan teletekst en ok dan hebt u teletekst en dat is met zwarte achtergrond, daar kan u misschien iets veranderen, ik weet het niet omdat ik teletekst niet gebruik, de keuzemogelijkheden verschillen per zender. 

Even geprobeerd rtv dan drie puntjes Teletekst geselecteerd en ok de ondertiteling is met zwarte achtergrond vergroten lukte met de pijltjes rond de ok knop

Jos

0 Likes
GK5
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen! Tien op tien!

TV-box ondertiteling werking/instellingen

Heb het probleem ook al begin deze week bij Telenet gemeld. Daar viel men uit de lucht! Vraag: testen zij hun eigen software dan niet. Ook raar dat er bij een volgende melding zoals hierboven vermeld nog geen ticket bestond voor dit onderwerp.

Het probleem van de synchronisatie is wel recent. Tot en met versie 4.11 van de TV-box software liep dit perfect. Na de update van vorige week naar versie 4.12 is het pas beginnen mislopen. Mij lijkt het dus dat het probleem niet bij de zenders zit maar een bug is in de laatste versie van de software.

0 Likes

TV-box ondertiteling werking/instellingen

https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/teletekst-vraagjes/td-p/27485

@Theo2 @Master-Magic @GK5 theo u moet de bijgevoegde link eens helemaal doorlezen dan word er veel duidelijk, moment dat u in teletekst zit bedient u teletekst met de afstandbediening en niet de tv box, zelfs de zwarte balk heb ik weg gekregen door herhaaldelijk op de ok toets te drukken.

dus bij rtv eerst 3 puntjes dan teletekst selecteren ok drukken, en ne keer of drie op ok dan is de zwarte balk weg, maar op vitaya is dat dan weer anders dan lag er echt ne waas over de uitzending door de ok toets te gebruiken kreeg ik de waas weg maar dan zat ik nog met de nummer en het embleem van vitaya, die kreeg ik weg met de terugkeertoets, dan moest ik nog enkele keren ok drukken en was de balk weg.

omslachtig, maar als u bijgaande link doorleest begrijpt u dat de oorzaak bij teletekst ligt, telenet kan de instellingen van teletext niet wijzigen.

Jos

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Ex-Netweter dat ging over de oude boxen, dat is een totaal andere verwerking van de ondertitels dan nu op de nieuwe box,

telenet kan wel degelijk die ondertiteling aanpassen, ze kunnen dit groter maken, maar daar moeten we even op wachten.

al zouden ze dat apart wel kunnen instellen, is maar 1 regeltje aanpassen (of meerdere voor TXT en voor DVB subs iets anders).

ze zullen het wel kunnen maar ze moeten samenwerken met het bedrijf die de box maakt en de info komt misschien te traag terug, en in Nederland gebruiken ze die box ook, ze delen misschien de info om aanpassingen te doen, zal zoiets in die stijl zijn omdat ze de cloud in Nederland gebruiken.

dat kan enkel telenet vertellen 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Master-Magic ik heb de nieuwe tv box en heb de zwarte balk weg gekregen en text vergroten lukt ook, daar was het toch om te doen ? als dit automatisch zou gebeuren zou natuurlijk beter zijn, maar voorlopig kan het zoals ik uitlegde, maar ge moet niet teletekst selecteren als de aflevering al bezig is dan loopt het mis.

natuurlijk als ge dan begint vooruit en achteruit te spoelen weet ik ook niet wat zal gebeuren, omdat ik normaal nooit teletext gebruik ik kom met standaard ondertiteling toe ook op bbc entertaiment

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen


@Ex-Netweter@  schreef:

@Theo2 ik heb een vermoeden dat teletekst enkel op life uitzendingen is en ook niet op alle zenders, probeer maar eens, bij de opnames hebt u nooit de keuze voor teletekst als u op de knop met 3 puntjes drukt,

 

Ik wel, maar ik kies ondertitels geen teletekst. Die ondertitels komen via 888 bij VRT , NPO en BBC en via 777 bij ARD. Met zwarte achtergrond.

 

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen

 


@Ex-Netweter@  schreef:

 

ik kom met standaard ondertiteling toe ook op bbc entertaiment


Zelfs die kan je in en uitschakelen met de TVbox en schakel je te laat in, heb je weer de synchronisatie problemen, maar geen zwarte achtergrond en even groot als vroeger....

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Theo2 @Master-Magic theo ik heb dat even geprobeerd bij npo en krijg de zwarte achtergrond weg.

wat ik heb gedaan is NPO opgezet dan had ik ondertiteling met zwarte achtergrond (teletekst), toets met 3 puntjes, dan de ondertiteling uitgezet daarna teletext geselecteerd daar 888 gekozen dan had ik terug de ondertiteling met zwarte achtergrond, dan nogmaals 2 of 3 keer op ok en de zwarte balk is weg dus dat probleem kan u voorlopig oplossen, maar als u vooruit en achteruit wil spoelen weet ik niet omdat ik bewust pay more niet heb gewild

0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen


@Ex-Netweter@  schreef:

@Theo2 @Master-Magic theo ik heb dat even geprobeerd bij npo en krijg de zwarte achtergrond weg.

wat ik heb gedaan is NPO opgezet dan had ik ondertiteling met zwarte achtergrond (teletekst), toets met 3 puntjes, dan de ondertiteling uitgezet daarna teletext geselecteerd daar 888 gekozen dan had ik terug de ondertiteling met zwarte achtergrond, dan nogmaals 2 of 3 keer op ok en de zwarte balk is weg dus dat probleem kan u voorlopig oplossen, maar als u vooruit en achteruit wil spoelen weet ik niet omdat ik bewust pay more niet heb gewild


Jos, kun jij ook eventjes een stukje opnemen op NPO en het dan nog eens doen op dat opgenomen stukje ? Bij mij worden de ondertitels dan wel  klein, precies kleiner dan op één. En dan kun je ook vooruit en achteruit spoelen natuurlijk, rechtstreeks lukt dat bij mij ook niet.

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Theo2 uw tekst Zelfs die kan je in en uitschakelen met de TVbox en schakel je te laat in, heb je weer de synchronisatie problemen, maar geen zwarte achtergrond en even groot als vroeger....

ik probeer altijd voor de aflevering de ondertiteling in te schakelen, meestal heb ik dat bij bbc entertaiment bij de andere heb ik mijn ondertiteling

sincronisatie  los ik op indien nodig, met gewoon vooruit of achteruit te spoelen ( bij opnames) ideaal is het niet en moet zeker gemeld worden heb het zelf ook al gemeld, maar ik heb niets vermeld over vergroten enz.

 
 
0 Likes

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Theo2 uw vraag

Jos, kun jij ook eventjes een stukje opnemen op NPO en het dan nog eens doen op dat opgenomen stukje ? Bij mij worden de ondertitels dan wel  klein, precies kleiner dan op één. En dan kun je ook vooruit en achteruit spoelen natuurlijk, rechtstreeks lukt dat bij mij ook niet.

theo ik heb het uitgebreid getest het komt er op neer dat ge bij opnames geen teletext kan opzetten dus ook niet wijzigen, bij  life weergave zet ik de ondertiteling uit en teletekst aan, en dan kan u wel wijzigen zodat u de zwarte balk niet hebt en zelfs vergroten, ik vrees dat het met opnames voorlopig althans niet zal lukken, de zenders die u vernoemde gebruiken waarschijnlijk standaard teletext ondertiteling, en daar zit volgens mij het probleem, want met andere zenders heb ik geen probleem, ik ben blij dat ik npo duitse zenders enz niet gebruik, u zou moeten melden welke zenders het juist zijn, want alle zenders hebben dat probleem niet en kunnen ze meer gericht kijken.

Jos

 
 
0 Likes
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen


@GK5@  schreef:

Heb het probleem ook al begin deze week bij Telenet gemeld. Daar viel men uit de lucht! Vraag: testen zij hun eigen software dan niet.

Het probleem van de synchronisatie is wel recent. Tot en met versie 4.11 van de TV-box software liep dit perfect. Na de update van vorige week naar versie 4.12 is het pas beginnen mislopen. Mij lijkt het dus dat het probleem niet bij de zenders zit maar een bug is in de laatste versie van de software.


Prachtig, dan blijft alleen nog de formatering, want zowel het lettertype, de grootte als de eventuele kleur gaat verloren bij het opnemen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

TV-box ondertiteling werking/instellingen

@Theo2 ik ga dat zeker ook eens proberen.

heb gisteren nog iets ontdekt bij opnames van bbc entertaiment heb ik heel dikwijls geen ondertiteling ook al staat die standaard ingesteld, met toets 3 puntjes aanzetten kan niet omdat ze aan staat, nu spoelde ik gisteren even achteruit en vooruit om juist het begin van de aflevering te hebben omdat ik ondertussen te ver zat, en ja daar was de ondertiteling.

moet dit nog wel melden maar voorlopig weet ik hoe ik het op gang krijg, het is eigenlijk de enige zender die voor mij problemen geeft omdat ik npo adr enz niet gebruik.

Jos

Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

TV-box ondertiteling werking/instellingen


@Ex-Netweter@  schreef:

@Theo2 ik ga dat zeker ook eens proberen.

heb gisteren nog iets ontdekt bij opnames van bbc entertaiment heb ik heel dikwijls geen ondertiteling ook al staat die standaard ingesteld, met toets 3 puntjes aanzetten kan niet omdat ze aan staat, nu spoelde ik gisteren even achteruit en vooruit om juist het begin van de aflevering te hebben omdat ik ondertussen te ver zat, en ja daar was de ondertiteling.

moet dit nog wel melden maar voorlopig weet ik hoe ik het op gang krijg, het is eigenlijk de enige zender die voor mij problemen geeft omdat ik npo adr enz niet gebruik.

Jos


Jos onthoudt de TVbox de ondertiteling altijd, ook als je ondertussen van post verandert ? Ik blijf het gek vinden dat er bij systeeminstellingen ook nog iets over ondertitels staat, heeft dat voorrang op de keuze bij de zender ?

0 Likes