Beantwoorden
VintageKris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
De 3 wijzen! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

Gisteren naar een winkelpunt geweest van Telenet te Antwerpen centrum en daar vertelden ze me dat Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv tegen eind januari 2019.

Op mijn vraag of ik dan nog tv kan kijken zonder verplicht een of ander bakje te moeten kopen (digibox, decoder, ed) lieten ze me weten, dat de technologie nog niet zo ver stond (jaarlijks vraag ik hiernaar).

Nochtans op Telenet website vind ik niets terug van het stoppen van het analoog uitzenden, noch heb ik hier enige correspondentie over ontvangen, alhoewel mijn analoog TV jaarabonnement gewoon verder loopt.

 

Voor de misschien nog beperkte niet digitale hardware kijkers, weten jullie hier iets over, want na wat opzoekingen lijkt mij dan de enige oplossing 'Stievie' te zijn, waar je de Vlaamse TV kanalen kan bekijken, zonder dat je nog met bakjes of decoders thuis moet zitten te werken ?

 

Ik heb namelijk geen traditioneel tv toestel, maar enkel moderne multimedia appartuur aangesloten op een beamer.

 

Dank voor jullie Feedback,

Kris.

Tags (2)
0 Likes
44 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

Telenet is bezig met stoppen of is al gestopt met het analoge signaal voor grootgebruikers, ziekenhuizen, rusthuizen en dergelijke. Dat is een proces dat al jaren bezig is en nu vermoedelijk op zijn einde loopt. Die grote klanten hebben ruim de tijd gehad (jaren) om over te schakelen voor hun bewoners naar Digitale TV.  Maar dat hield enkel in dat het analoge signaal werd afgesloten naar die vestigingen, maar wil ook zeggen dat het analoge signaal nog steeds aanwezig is op hun netwerk. Het zal er ooit wel van komen en je mag er zeker van zijn dat dit niet zonder protest gaat gebeuren. Tenslotte is Telenet samen met VOO nog de enige die analoog aan biedt. In de lucht is het al lang verdwenen.

Stievie is ook digitaal, en dan hebt je nog DVBT (TV Vlaanderen) ook digitaal en daarvoor heb je ook een bakje nodig of een TV met DVBT tuner. Analoog is op sterven na dood en dat zal je moeten aanvaarden. Ten slotte heb je al voor een paar honderd euro en Digitale TV en doe er een CI+ module bij van 69€ en je zal volop kunnen kijken. Je moet maar zo denken: in de jaren zeventig kostte een 55 cm TV +- 500 à 600 euro (20 tot 25000 BF) dat was toen ongeveer iets meer dan een maandloon. Als je nu een maandloon uitgeeft heb je al iets moois.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@VintageKris naar wat ik heb begrepen en ook heb gehoord via het nieuws en dergelijke is dat de openbare zender VRT is gestopt met de analoge uitzending op de kabel. Naar aanleiding hiervan zullen er in de nabij toekomst uiteindelijk wel meerdere zenders stoppen om over de kabel uit te zenden. Wat @igvfer u heeft uitgelegd zal ook gebeurt zijn inmiddels , ben daar niet helemaal op de hoogte van. Dus uiteindelijk zal er overgegaan dienen te worden naar een decoder of een digibox om signaal te ontvangen. Analoog verdwijnt steeds meer en meer en de kabel ja die hebben we nu nog nodig voor ontvangst van het signaal dat naar de decoder of box toekomt. Maar ook in de toekomst zal dit wel niet meer nodig alleen die technologie laat nog even op zich wachten. De reden dat u betaald voor die kabel is om u signaal te mogen ontvangen zodat ook weer de tv rechten betaald worden door uw bijdrage.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

Het grote voordeel van de kabel is dat ze het DTV signaal op aparte bandbreedte kunnen laten doorgaan. Ze hebben de luxe van veel bandbreedte. Wat ze bvb bij VDSL niet hebben. Daar gaat dit ten koste van de bandbreedte van het internetsignaal.

Nu wordt natuurlijk nog een deel van die bandbreedte ingenomen door Analoge TV.  Hoelang nog? Tot ze zien zeker dat het gebruik van het analoog signaal gezakt is tot een niveau dat ze het zonder al te veel protest kunnen uitschakelen. Op 1 Analoge frequentie kunnen ze 4 tot 8 Digitale kanalen steken. Kan tellen hé.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@Ex-Netweter u heeft zich verkeerd ingelezen, de VRT is nog niet gestopt met analoge verspreiding van hun signaal op de kabel, het is via DVB-T (antenne) dat ze hun digitale vrije ontvangst hebben gestopt en nu enkel nog via tv Vlaanderen via antenne tv te ontvangen zijn....

 

dat de analoge kabel word gestopt word al elk jaar gezegd, al sinds telenet met digitale tv is begonnen.

vrees dat er enkele info lezen over analoge tv dat bij grote verbruikers zoals klinieken en rusthuizen enz is gestopt en enkel nog digitaal word aangeboden. en dan interpreteren ze dat als dat het voor heel Vlaanderen zo is, 

wat wel is is dat de netwerf tegen eind dit jaar zeker zal afgewerkt zijn en er zo wat ruimte vrij komt op de kabel voor in de eerste plaats het internet.

 

ook zal er door de berichten in Nederland dat ziggo tegen 2020 analoog stop zet verward worden dat dit in belgie ook zo zal zijn omdat het een broertje of zusje is van telenet.

maar zolang telenet zelf geen mededeling rond doet geloof ik niks van al die roddels die al jaren rond gaan.

vergeet niet dat er nog steeds veel gezinnen op de kamer analoog kijken.

telenet kan dit niet zien of dat zo is, ze kennen enkel het aantal digitale klanten en daar aan berekenen ze het aantal nog niet digitale klanten van alle klanten die kabel betalen.

de klanten die digitaal in de huiskamer kijken maar op slaapkamer van de kids of ouders nog analoog kijken kunnen ze niet meerekenen en dat zijn er meer of men denkt.

bij m'n ouders bv hebben ze in de huiskamer ook digitaal via telenet maar in de keuken staat er nog een tv analoog aangesloten.

als analoog stopt worden al die mensen verplicht om er weer een bakje bij te zetten om digitaal te kijken op soms plaatsen waar het niet mogelijk is.

 

ik zou voorstellen om bv enkel nog de zenders van VRT en medialaan en SBS (telenet) en RTBF en NPO en regionale door te geven analoog en de rest stoppen zodat er zo wat freq vrijkomen om het digitaal aanbod te verrijken of de beeldkwaliteit van de nog SD zenders zijnde zenders te verhogen naar HD (als die beschikbaar zijn).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@Master-Magic dan heb ik dat een beetje mis lezen mijn excuus hiervoor 🙂 Dat telenet al langer er vanaf wil weet ik al heel lang maar wanneer precies dat zal niemand weten. En zolang Telenet zelf hier geen reclame rond maakt of medelingen in doet beter gezegd zal men ook nog geen drukte moeten maken.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv


@VintageKris  schreef:

Ik heb namelijk geen traditioneel tv toestel, maar enkel moderne multimedia appartuur aangesloten op een beamer.

 

Dank voor jullie Feedback,

Kris.


Dan begrijp ik niet dat je tevreden bent met de slechte beeldkwaliteit van analoge TV.

Hoe kijk je dan nu analoge TV want de meeste beamers hebben geen tuner.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 488
De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

Analoge tv stopt inderdaad nog niet. In Nederland en enkele andere landen is het al wel zo ver of zijn ze er mee bezig. Hier dus momenteel nog geen reden tot paniek voor mensen die nog een 2e of 3e tv hebben met enkel analoge tv. Je kan zelfs nog ver weg gedoken op de site enkel analoge tv bestellen zonder digitaal.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@Ex-Netweter geen probleem, daarvoor zijn we om elkaar te helpen in deze soms voor mensen moeilijke materie met al die beschikbare opties voor tv en radio te kijken en luisteren.

 

maar als analoog stopt zullen de kranten het wel heel groots melden op hun voorblad ook vrees ik.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@VintageKris

 

Ik kijk al jaren digitale tv met een CI+ kaartje. Je (smart) tv moet het wel ondersteunen en zoals @igvfer aanhaalt is het een eenmalige investering. Hang dan nog eens een externe hdd aan je tv en je kan programma's opnemen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

Je kan ook je programma pauzeren. 

Als je een nieuwe tv koopt raad ik aan om een model te kiezen dat bij Telenet in de lijst van tv met een kaartje staat. 

De tv moet ook toelaten om op te nemen (pvr) en te pauzeren ( time shift). 

Staar u niet blind op hetgeen de sites van de grote ketens vermelden, maar bekijk de kenmerken op de site van de fabrikant. 

VintageKris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
De 3 wijzen! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@Janneke_Dust

Antw: Kijk al jaren via laptop met av coax port, waarmee ik alles met de muis kan bedienen, opnemen op de harde schijf, switchen van app, aangesloten op stereo en beamer die voor mijn ogen meer dan voldoende kwaliteit biedt met vloeiend beeld.

0 Likes
VintageKris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
De 3 wijzen! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@sb,

Kijk al jaren via laptop met av coax port, waarmee ik alles met de muis kan bedienen, opnemen op de harde schijf, switchen van app, aangesloten op stereo en beamer.

Voor mij kan nog altijd TV niet tippen aan een beamer, gewoon rechtstreeks op de muur, flatter kan het beeld niet zijn toch ?  

Dus geen investeringen nodig in plaatsinnemende bakjes of een extra HDD.

Ter info:  Met Stievie helemaal niets nodig, alles online via internet

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@VintageKrisIk kan u begrijpen. Met een oldtimer rijden kan u ook een bepaalde vorm van voldoening geven. Wij hebben ook ooit eens een oude klant gehad die bij hoog en bij laag bleef beweren dat haar oude TV met uitgebleekte kleuren en korrelig beeld veel beter was dan haar nieuwe LCD met digibox en scherp beeld en heldere kleuren zelfs nadat we de auto TV naast de nieuwe lieten spelen. Om maar te zeggen smaken verschillen. Niets is lelijk maar we kunnen het lelijk vinden.Smiley LOL



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
VintageKris
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
De 3 wijzen! Netjes! Mooi, mooi! It's your fifth party!

Telenet stopt met het uitzenden van analoge tv

@igvfer Idd smaken verschillen en vrees in een ander tijdperk te zitten, geef mij maar online beeld op mijn media app i.p.v. al die hardware toestanden (digibox, HDD,...).

Vraag dit al 5 jaar aan Telenet en de technologie staat nog niet zo ver....

Waarom kan Stievie en andere buitenlandse operatoren dit wel aanbieden ?

0 Likes