Beantwoorden
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

Beste allen,

 

Ik had al eerder wat instellingproblemen met mijn Dream Machine Pro, waardoor mijn netwerk van buitenaf niet te bereiken was.  Door deskundig advies op dit forum snel opgelost. 🙂  De externe toegang tot mijn domotica heb ik ondertussen werkend gekregen door de port forwarding juist in te stellen.  Nu kan ik mijn domotica weer zien op de app van mijn GSM, ook buitenshuis.  Dat werkt dus prima.  

 

Ik moet nu enkel mijn Qnap NAS nog van buitenaf toegankelijk krijgen.  Daar tref ik toch weer iets raars aan.  

 

Mijn Telenet modem zegt met dat mijn WAN IP 178.118.x.x betreft.  De Dream Machine zegt echter dat mijn WAN IP 195.16.x.x betreft.  Mijn Qnap netwerk instellingen zeggen hetzelfde als de Dream Machine, maar het lijkt me duidelijk dat hetgeen mijn Telenet modem zegt het enige juiste is.  

 

Hoe kan dit?  En hoe kan ik de Dream Machine / Qnap het juiste WAN IP laten zien?

 

Ter info: model betreft een CV8560E en het MAC adres van de Dream Machine werd ingevuld bij "Bridging" in de Telenet modem instellingen.  Dat werkt op zich prima (anders zou de externe toegang van de domotica ook niet werken, dat was eerder een probleem)

 

Bedankt!

0 Likes
11 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@BartDG  Ik denk aan de IP adressen die je laat zien dat je de mac bridging hebt ingesteld. Dus is het logisch dat je Telenet modem/router een ander publiek IP adres toont dan je dream machine. En je Qnap is aangesloten op je dreammachine dus die gaat via het publiek adres van je QNap.

Dus niets vreemd aan. Het publieke IPadres dat je ziet via Mijn Telenet voor de Telenet modem router zal enkel zichtbaar worden op toestellen aangesloten rechtstreeks op deze router.

Probeer maar eens uit. Sluit een laptop bekabeld aan rechtstreeks op de Telenetmodem en kijk op What's my Ip en doe dit daarna op de dreammachine en doe hetzelfde.

 

Trouwens, stel je DDNS instellingen in je Qnap juist en die zal zeker het juiste IP adres bekomen en de routing moet uiteraard via je dreammachine gaan en niet via "Mijn Telenet".



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

Beste Igvfer, bedankt voor je antwoord!

Ben toch nog niet goed mee.  Inderdaad, ik heb de Dream Machine "gebridged".  En als ik rechtstreeks aansluit op de modem, dan krijg ik het "juiste" WAN IP adres 178.118.x.x.

 

Op de Telenet modem zelf is echter echter ENKEL de Dream Machine aangesloten.  (inderdaad  "gebridged" dus).  Dan moet hij toch ook het WAN IP van de modem krijgen? Dat 195.16.x.x adres vind ik ook nergens terug in de instellingenmenu van de modem.  Ik veronderstel dat dit het adres is dat de DreamMachine heeft gekregen van de modem dan? Wat op zich wel raar is, want dat zou toch een 192.168.x adres moeten zijn mocht er dubbele NAT zijn?  Maar in feite kan dit toch niet?  Wat is anders het nut van de bridge functie?  Al de rest van mijn interne netwerk, Qnap NAS inclusief,  hangt logischerwijs achter de Dream Machine.  

 

Als ik nu "what is my IP" doe in Google, dan krijg ik ook dat 195.16.x.x adres, terwijl ik eigenlijk weet dat het 178.118.x.x zou moeten zijn.  Dat was volgens mij niet het geval toen ik nog met een Unifi USG gateway werkte.  

 

Dus heb ik nu in feite 2 externe WAN IP's?  dat kan toch niet?  Welke moet ik dan gebruiken om mijn netwerk te benaderen?

 

Is het mogelijk om dit een beetje te verduidelijken want ik ben echt serieus in de war hierdoor.

 

Bedankt!

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

Hoikes @BartDG 

 

Je hebt het waarschijnlijk over de zogeheten bridge mode, bijvoorbeeld:

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=137888

 

Hetgeen @igvfer naar verwijst is de mac bridging-mogelijkheid op Telenet's e-router, die je overigens perfect hebt ingesteld. Nu gedraagt je eigen router zich als een volwaardige router en is er geen sprake meer van dubbele NAT.

 

Als je in De Netweters 'ns grasduint zul je meer informatie omtrent mac bridging vinden. Alvast twee andere interessante bijdrages d.d. 09/12/2019:

 

Citaat @Steven-E

"Vergelijk bridging met wat een modem-only doet. Je eigen router krijgt dan een publiek IP adres van Telenet.  Er gebeurt dan enkel NAT op je eigen router, maar niet meer dubbel op de modem van Telenet.

De CV8560E router is een homegateway die standaard een router is en ook NAT verzorgt.

Maar met de bridging functionaliteit kan je 1 toestel rechtstreeks op het internet hangen met een publiek IP."

 

Citaat @StefaanH

"Bridging , heel kort, is een techniek waarbij de router gebypassed wordt, zonder meer. Dit betekent dat het is alsof hetgeen op die poort aangesloten is rechtstreeks op de modem aangesloten is en niet door de router beheerd is.

Dit is eigenlijk enkel belangrijk voor mensen die liever met hun eigen router willen werken en geen last willen hebben van dubbele NAT. De meeste van die mensen hebben nu een modem-only."

0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

Hallo Nickw,

 

Ja hoor, dat is inderdaad zoals ik het begrepen had, en hoe ik ook dacht dat het werkte.  🙂  

De bedoeling was inderdaad om dubbele NAT te vermijden.  Vroeger had ik dan ook om die reden een pure "modem only" setup, maar dat biedt Telenet nu niet meer aan.

 

Ik ben alleen niet goed mee omdat ik nu opeens 2 externe WAN adressen lijk te hebben:  in mijn geval 178.118.x.x van de Telenet modem zelf en ook nog 195.16.x.x van de Dream Machine.

 

Welke moet ik dan gebruiken om via een externe connectie naartoe te gaan om via extern toegang te krijgen tot mijn netwerk?  (of ingeven in een DDNS dienst) Die van de modem of die van de Dream Machine?  Of mag dat door elkaar gebruikt worden?

 

't Is dat wat me verwart. 🙂  Ik veronderstel dat mijn Dream Machine dat 195.16.x.x adres van de Telenet modem heeft gekregen?  Of komt dat ook van Telenet zelf?

 

Thx!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@BartDG  Zoals ik reeds eerder heb aangehaald. Alles wat op je dreammachine is aangesloten gebruikt dat 195.X.X.X adres en dat wordt niet toegekend door de modem router van Telenet. U verwart met 192.168.x.x adressen die private adressen zijn. zie https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network als je er meer wil over weten.

Uw IP adres op de dreammachine is rechtstreeks toegekend door de DHCP van Telenet zelf, niet door de DHCP van de Telenet router.

Dus de beste en makkelijkste manier om van buitenaf naar je thuisnetwerk te gaan is op je NAS een DDNS account in te stellen en eventueel ditzelfde ook in te stellen op 1 van je camera's en mogelijks kan je het zelfs op je dreammachine instellen.

Zo kan je dan altijd naar je toepassingen via http(s)://DDNSnaam:poortnummer.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

Hallo igvfer,

 

Bedankt voor de info, het was dat was ik wilde weten.  Dat beide adressen worden toegekend door Telenet en dus niet door de Telenet modem.  Merci!

 

Toch kan ik niet pingen naar dat IP adres van de Dream Machine.  (195.x.x.x)  Zou ik daar nog iets extras voor moeten instellen in de Dream Machine zelf?

 

Thx!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@BartDG  Het kan zijn dat je dreammachine zo is ingesteld dat deze niet antwoord op een ping. Ik denk zelfs dat je niet kunt pingen naar het andere IPv4 adres van de telenetrouter.

Probeer eventueel eens naar het IPv6 adres voor zover het ingesteld is. Ik kan hier ook niet pingen naar mijn eigen IPv4 adres via mijn DDNS.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@igvfer IPv6 is niet ingesteld, dus dat is geen optie.  Maar als je zegt dat dat van jou ook niet werkt, dan zal dat wel normaal zijn en  ga ik me er verder geen zorgen in maken.

 

Het enige dat ik nog moet in orde krijgen is de externe toegang naar mijn Qnap NAQ, en dat blijkt maar niet te lukken.  Zelfs niet als ik uPnP inschakel, wat ik in feite zelfs geen goed idee vind. 🙈

 

De beste optie vind ik in feite nog steeds gewoon een VPN opzetten.  Ik ben daar deze middag ook mee bezig geweest en heb een L2TP VPN kunnen opzetten op de Dream Machine, maar die kiest dan automatisch een andere IP range dan die waar de NAS in zit.  En zo kan ik de NAS weer niet bereiken.

 

Bv. Mijn DMP gebruik 192.168.1.1 tot 192.168.1.254 en de VPN gaat dan 192.168.2.1 en verder gebruiken.  Maar zo kan ik dus niet aan mijn NAS.  Ik weet niet hoe ik dat zo kan regelen dat ik dan wel in de eerste range kan geraken met een VPN.  Ben daar nu wat naar aan het zoeken.  Ik denk dat ik de range van de DMP ga moeten verkleinen, maar da's ook niet echt ideaal omdat ik nogal wat vaste IP's gebruik en die zitten verspreid tussen de 192.168.1.1 en 192.168.1.219.  

 

Dat wordt dus nog wat zoeken...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@BartDG  Welk IP adres gebruikt uw Qnap NAS? Kan je die intern bereiken vanaf een laptop of andere PC? Ik weet niet welk poortnummer uw NAS standaard gebruikt. Bij Synology is dat bijvoorbeeld 5000. Dus moet je op je router om je NAS van buitenaf bereikbaar te stellen instellen dat je naar IP adres 192.168.1.x wil met poortnummer 5000.

Stuur mij anders eens een screenshot met je portforwarding van je eigen router via een persoonlijk bericht. En ook van dee IP instellingen van je NAS.

Kunnen we eens verder kijken.

Dat je VPN andere ranges gebruikt is niet ongebruikelijk. Ik gebruik ook VPN via mijn NAS ingesteld en die gebruikt de range 10.x.x.x terwijl mijn netwerk 192.168.0.0 is.

De loop is eigenlijk zo:

extern IPadres -->netwerk 10.x.x.x ->>> intern netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@igvfer Hij gebruik standaard 8080, maar ik heb die gewijzigd.  

 

Maar ik heb het zonet kunnen oplossen, op de meest banale manier : gewoon NAS verwijderen uit de Qmanager app, opnieuw laten zoeken en ...bam!  werkt!  Ongelofelijk! 😓 😫

 

Nu, ik ben wel heel blij dat het nu weer werkt, zelfs zonder enige vorm van port forwarding of uPnP.  Maar het is toch ook wel een beetje 🤢

 

Wat die VPN betreft, dat intrigeert mij wel!  Want hoe kan je, als je in de range10.x.x.x zit toegang  hebben tot gelijk wat op je netwerk dat op 192.168.0.x zit?  Dat gaat toch tegen de regels van het subnetten in?

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Unifi Dream Machine geeft verkeerd WAN IP adres weer

@BartDG  Ik stuur je iets via PM



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes