Beantwoorden
noste99
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Access Point configuratie

Hallo,

Ik ben net enkele dagen aangesloten op telenet voor mijn internet verbinding.

Via de telenet digibox heb ik MAC filtering geactiveerd met de bedoeling enkel toestellen met gekend MAC adres toe te laten.

 

Mijn bedoeling is nu aan ieder toeglaten MAC adres een vast IP te verbinden.

Het aantal MAC adressen dat ik kan opgeven op de telenet digibox is zeer beperkt, en de DHCP server deelt IP adressen uit in volgorde van ongebruikt te zijn. Dit zint me niet vermits ik mijn linux machines wil kunnen bedienen vanaf een tablet en ik dus moet weten op welk IP adres te connecteren.

 

Mijn oude ADSL router heeft alle funkties die ik wens te gebruiken. Ik ga hem dus opstellen als Access Point via een UTP kabel aan een van de vrije poorten van de telenet digibox gekoppeld.

Mijn bedoeling is de DHCP van mijn oude router verder te gebruiken om IP adressen uit te delen. Dit lijk zeer eenvoudig doch zowel toestellen die het Wifi netwerk van de oude router zien als deze die in het berijk van de telenet digibox vertoeven moeten van de DHCP server op de oude router een IP adres kunnen krijgen. Als een toestel zich meldt op de digibox, moet die DHCP vraag worden doorgegeven aan de poort waarop de oude router is aangesloten zodat zijn DHCP deze vraag toegestopt krijgt en vervolgens een IP adres uitrijkt. Dit laatste moet dan weer via de (UTP) verbinding naar de Digibox die dit antwoord dan uitzendt op het Digibox Wifi netwerk.

 

Een tweede probleem dient zich aan. Eens een toetel op het Wifi netwerk aangesloten is (heeft een IP adres gekregen) en het wil communiceren met het internet moet het wel weten waar het internet is aangesloten. Een toestel met IP adres van de oude router moet DNS vragen niet naar de oude WAN interface sturen maar naar de poort met de verbinding naar de Digibox. De Digibox heeft toegang tot het internet. Eens packetten terug komen van het internet moeten die terug naar de poort met de kabel naar de oude router en daar wacht het toestel dat de vraag gesteld heeft.

 

Kan iemand mij zeggen of de Digibox dit soort opstelling toelaat en hoe ik hem dan ook kan configureer?

 

Wifi van de Digibox moet blijven werken. Ik neem aan dat de netwerknaam uitgezonden door de digibox en de oude router identiek moeten zijn. Ik weet niet of beiden op dezelfde kanalen moeten uitzenden of juist niet. DHCP van de Digibox moet afstaan en DHCP vragen moeten naar de router gestuurd worden via een kabel.

DNS queries moeten gerout worden via de Digibox.

 

Dank bij voorbaat!!!

 

MVG

 

Stefan

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Access Point configuratie

Het wordt een beetje moeilijk. Je kan achter een eigen router geen digiboxen aansluiten.

Voor je Linux toestanden zal je moeten manueel eenmalig een vast IP adres instellen op het toestel zelf.

Ik vermoed dat je er geen 100-tal hebt. En het vraagt maar evenveel werk om een IP adres vast te zetten aan een mac adres in je router als dat je het op je toestellen zelf doet, je moet dan zelfs je mac adres niet kennen. Voor die 10-tal(????) toestellen zal dit wel lukken zeker.

Gebruik alleen de IP range van 192.168.0.2 tot 50 voor alle veiligheid. Telenet gebruikt de range vanaf 51 tot 99 voor digiboxen/corders en zijn eigen AP's. Vanaf 100 tot 254 wordt door DHCP gebruikt.

Je zal zien dat een digibox/corder 2 IP adressen krijgt eentje beginnend met 10.x.x.x en eente in de range 192.168.0.X

Je kan je oude router perfect als accespoint gebruiken maar je kan geen 2 DHCP servers laten tegelijk draaien. Je kan die van Telenet niet uitschakelen.

Het is tenslotte geen professionele router ofzo waar je het toekennen van van IP adressen kunt vertragen om een andere DHCPserver de voorrang te geven.

 

En uw digibox of corder heeft geen WiFi. Laat dit duidelijk zijn. Uw TV misschien wel en uw laptops en tablets.

 

Hou het simpel!!!



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Access Point configuratie

@noste99 Bedoel je met digibox de modem?
Want een digibox is zo een apparaat waarmee je TV kijkt 🙂

Hetgene wat je wilt doen is vrijwel onmogelijk je kan best nog een extra router aankopen en deze dan direct achter de Telenet modem zetten. En dan de router die je nu hebt ergens anders als access point gebruiken.

@igvfer je kan achter een eigen router wel een digibox aansluiten je moet de router dan instellen dat deze IPTV verkeer doorlaat.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes