Beantwoorden
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Beste allen,

 

Ik heb enkele jaren een Unifi USG gateway gebruikt.  Dat werkte prima, ook de externe toegang van buitenaf.  (MAC adres van de USG mooi ingevuld in de Bridging van de Telenet modem) Omdat het eens tijd werd voor een upgrade ben ik sinds kort overgegaan naar een Unifi Dream Machine Pro.

 

Alles werkt goed, slechts met 1 punt hebt ik een probleem.  Ik heb gemerkt dat ik geen externe toegang meer heb tot mijn netwerk, niet voor mijn domotica en niet voor mijn NAS.

 

Ik heb een CV8560E Telenet modem.

 

Als ik het MAC adres van mijn USG in de Telenet modem interface van "mijn telenet" aanpas naar de MAC van mijn Dream Machine Pro (68:D7:9A:48:9F:00 - letterlijk copy/paste uit de Unifi web interface, dus zeker juist, maar voor de zekerheid toch nog maar eens op de doos en op de hardware gecontroleerd ook -  , dan geeft de Dream Machine een WAN IP van 192.168.0.159, een intern LAN IP adres dus.  Hetgeen mij doet vermoeden dat er toch dubbele NAT aan het werk is.  

 

Als ik dan kijk in de "Mijn Telenet" modem instellingen interface, dan staat daar dat er maar 1 device geconnecteerd is, dat inderdaad IP adres 192.168.0.159 heeft gekregen, maar dat MAC adres 68:D7:9A:48:9F:03 heeft!  Een ander MAC adres dus.

 

Hoe kan zoiets?  Dat Telenet een ander MAC adres vindt voor de Dream Machine dan dat die zelf aangeeft in zijn eigen web interface, op de doos en op het device??

 

Als ik het MAC adres in de Telenet bridging interface dan verander naar die 68:D7:9A:48:9F:03, dan krijg ik effectief een extern IP adres en kan ik er naar pingen, maar toch werkt de externe toegang van mijn domotica en QNAP NAS nog steeds niet.

 

Ik ben hier serieus door in de war.  Kan er mij iemand uitleggen wat hier aan de hand is en hoe ik het kan fixen?

 

Bedankt!

0 Likes
8 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Dag @BartDG , het mac-adres eindigent op 03 zal het juist zijn. Je kunt dit verifieren via het CLI commando "ifconfig eth8" op de UDM-pro. Ik ga er van uit dat je poort WAN gebruikt (niet WAN2).

 

Om de NAS en domotica van buitenaf bereikbaar te maken zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:

- je publieke IP adres zal nu anders zijn dan wat je in het verleden met de USG had. Gebruik je het juiste IP adres? Gebruik je (dyn)DNS? Is die correct geupdate?

- je dient de juiste port-forwarding te configureren in de UDM-pro, let er hier ook op dat je de juiste WAN gebruikt (of anders eventueel "both"). Heeft je NAS nog altijd hetzelfde interne IP adres?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Dag Arnie,

 

Ik ga dat eens verifiëren inderdaad.  Maar Ik vind het ZEER vreemd dat het MAC adres anders zou zijn dan hetgeen de Dream machine toont op de doos, in zijn eigen web interface én op het schermpje van de Dream Machine zelf.  Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Zowel de domotica als de NAS werken met een DNS cloud systeem.  Dat moet inderdaad worden aangepast.  Voor de domotica kan ik dat precies niet zelf doen (toch nog niet gevonden hoe), maar van de NAS wel.  Ik had dat ook aangepast (na het aanpassen in de Telenet bridge interface naar dat "raar" mac adres), maar toch kon de NAS niet van buitenaf worden benaderd.

 

De port forwarding staat nog goed ingesteld.  Dat is nog hetzelfde als van de USG. Misschien dat er inderdaad een verschil kan zijn met de soort WAN poort (ik gebruik die met de RJ45 aansluiting).  Kan het ook daardoor zijn dat het MAC adres verschilt?  Normaal niet toch dacht ik?

 

De NAS heeft inderdaad nog steeds hetzelfde fixed IP adres.

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Elke eth interface van de UDM pro heeft zijn eigen MAC adres.

Het MAC adres van eth0 wordt normaal in de web interface getoond, als referentie.

De andere adressen zijn opvolgend.

WAN is eth8, en is de meest rechtse RJ45 aansluiting op het apparaat.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Bedankt Arnie, volgens mij is dat de reden, dat hij de MAC doorgeeft van de SFP poort ipv die van de RJ45. Ik ga daar eens dieper naar kijken.  

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Dag @BartDG , probeer eens in te loggen via SSH, in plaats van alleen de web-interface te gebruiken. Je kunt via SSH, met de Command-Line-Interface (CLI) veel meer.

Bijvoorbeeld het commande "ifconfig | grep eth" geeft je een overzichtje van de verschillende eth poorten en hun MAC adressen.

Ik geloof niet dat er een GUI mogelijkheid is deze gegevens zichtbaar te maken. Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden.

 

Gezien je een ip adres van telenet ontvangt lijk je juiste poort wel te gebruiken.

Heb je de USG configuratie naar de UDMP overgezet, of ben je gewoon van scratch begonnen met de configuratie van de nieuwe router?

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Het Arnie,

 

Goed punt, ik ga dit vanavond eens proberen, ik ben nu niet meer thuis. Merci voor de hulp, ik laat het zeker weten of het gelukt is. 🙂

0 Likes
BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Hallo Arnie,

 

Ik heb het eens gecontroleerd en je had gelijk.  Het Mac adres op de doos is slechts 1 van de Mac adressen van de Dream Machine Pro, en zelfs niet eens het Mac adres van een WAN poort, maar van de interne switch. 

 

Het zal er inderdaad nu op neer komen om gewoon het juiste Mac adres te  gaan gebruiken (niet echt moeilijk, dat had de Telenet modem me al verteld), en daarna port forwarding voor de domotica en de Qnap in te gaan stellen.

 

Vind het wel wat onnozel van Ubiquiti dat ze zo gewoon één Mac adres er vantussen halen en dat op hun doos en in de software vermelden.  Vermeld dan niets. 🙂

 

Thx!

 

BartDG
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Dream Machine Pro geeft ander MAC-adres aan?

Ik heb nog een tweede probleempje, maar zal daar een nieuw onderwerp voor aanmaken. 🙂