Beantwoorden
Jeroen_T
Experienced Weetjesweter
Berichten: 24
Tien op tien! Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Wilde hier graag mijn ervaringen delen met IPv6 en de twee modems van Telenet (CV8560E en 24*8DOC3 EMTA). Wij zijn een business klant en betalen voor een fixed IPv4 en IPv6 adres. We gebruiken nu de EMTA modem, maar gebruikte hiervoor de CV8560E in bridge mode. Onze gateway/router is the UniFi Security Gateway 3P.

 

Telenet deelt een fixed prefix IPv6 adres van /56 uit aan de klant. Echter dient bij de CV8560E modem de gateway ingesteld te worden met een prefix van /60. Dit werkt allemaal prima totdat je erachter komt dat net die 4 bit tussen /56 en /60 om de zoveel tijd (een paar maand) verandert. Dit is in een IPv6 adres maar één cijfertje/lettertje. Wat er gebeurd, bijvoorbeeld, dat je fixed prefix 2a02:1818:950:200::/56 is. Dat je zelf het laatste cijfertje mag veranderen, dus je mag instellen dat je netwerk 2a02:1818:950:208:: als prefix gebruikt. Dat laatste cijfertje staat voor 4 bits, je kan dus 16 subnetwerken creëren. Jammer genoeg, en dat schijnt nu door de CV8560E modem software te komen, veranderd echter om de zoveel tijd 4 bits daarvoor door Telenet. Dus wordt plotseling je fixed prefix 2a02:1818:950:218::. Het is maar een kleine verandering maar je hebt een volledig nieuw ip adres te pakken en dus moet je je hele netwerk en DNS weer aanpassen aan dat ene cijfertje. Dit is ons in het afgelopen jaar 4 keer overkomen. Je moet je dus bewust zijn dat met de CV8560E je uiteindelijk geen fixed IPv6 adres krijgt toegewezen.

 

De technische ondersteuning gaf aan dat een modem-only een oplossing zou zijn. Nog op dezelfde dag werd de "nieuwe" modem geïnstalleerd: 24*8 DOC3 EMTA. Jammer genoeg werkt ipv6 hier nog niet bij. De wan poort van onze gateway krijgt een volledig ander adres toegewezen dan op de pagina van "Mijn vaste IP adres beheren". We hebben het correcte MAC adres in gegeven voor IPv4 en dat werkt wel juist. We hebben tevens de juiste DUID ingegeven voor het IPv6 adres, maar dat werkt dus niet. 

 

Dit is iets wat op dit moment wordt uitgezocht, waarom de DHCPv6 van telenet niet de juiste prefix aan de DUID toeschrijft. We hebben op dit moment de hele IPv6 "uitgeschakeld" op ons netwerk, anders werkte ons internet ook niet meer, omdat het interne netwerk voorkeur geeft aan IPv6 afhandeling van adressen. 

 

Hoewel IPv6 geen nieuwe technologie is, lijkt het wel zo te worden behandeld bij telenet. Niet veel eerste lijn bij technische hulp weet hoe IPv6 werkt en hoe het werkt bij Telenet. Wel jammer dat ze nog steeds zo onvoorbereid zijn op IPv6. 

71 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Dit is een  cbn CD8000 modem only 3.1 EMTA

2Gbps down 1,5Gbps Up.

https://www.icbn.com.tw/portfolio-item/cd8000/

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@NofanTasi  schreef:

 Zelf hoop ik dat Telenet snel ook een DOCSIS 3.1 modem-only model voorziet. De modem-only implementatie is eenvoudig.


Snel???

Ik denk dat dit ijdele hoop is, die komt er hoogstwaarschijnlijk niet ☹️.

Voor wat Docsis 3.1 betreft is de strategie van Telenet zeer duidelijk, ze zetten in op 2 toestellen:

  •  de CH8568LG, een Docsis 3.1 HGW (opvolger van de CH7465LG).
  •  de CV8560E of E-router (met zijn IPv4 bridge aangeprezen als de opvolger van de CV7160E).

Een volwaardige modem-only zit dus (voor zover bekend) niet in de pipe-line.

 

Aan de ene kant begrijp ik Telenet wel, dat ze het aantal toestellen (waarop ze dan support moeten geven), zo klein mogelijk houden, en dus geen extra toestel in het gamma willen.

 

Aan de andere kant, zal de druk op Telenet de komende jaren toch toenemen om hiervoor een volwaardige (Docsis 3.1) oplossing te bieden.

 

Wat mij betreft is hiervoor geen nieuwe modem nodig. Het enige wat nodig is (en technisch perfect mogelijk), is om de klant de mogelijkheid te geven (via mijn Telenet) om de E-router in bridge te zetten (wat niet hetzelfde is als de Mac passtrough).

Op die manier kunnen ze alle klanten tevreden stellen (zonder nog eens een apart toestel in omloop te moeten brengen).

Zowel in Nederland, als in Duitsland, wordt deze bridge mogelijkheid aangeboden, op hetzelfde type kabelmodem. Het is dus technisch zeker mogelijk ...

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

 

Met een modem only hebben ze geen werk,omdat jezelf instaat voor wat je achter de modem aansluit.De meeste business klanten gebruiken een modem only.

 

Bij KPN (Duco Sickinghe ex Telenet CO)Nederland kan je kiezen voor eigen modem.

Dat zal ook nog wel komen bij ZIGGO.

Op 1 modem zal het niet steken bij Telenet.Zolang ik maar de max snelheid haal,daar betaal ik voor.

https://mijn.telenet.be/mijntelenet/activation/activate.do

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@Ex-Netweter  schreef:

@NofanTasi  schreef:

 Zelf hoop ik dat Telenet snel ook een DOCSIS 3.1 modem-only model voorziet. De modem-only implementatie is eenvoudig.


Snel???

Ik denk dat dit ijdele hoop is, die komt er hoogstwaarschijnlijk niet ☹️.

Voor wat Docsis 3.1 betreft is de strategie van Telenet zeer duidelijk, ze zetten in op 2 toestellen:

  •  de CH8568LG, een Docsis 3.1 HGW (opvolger van de CH7465LG).
  •  de CV8560E of E-router (met zijn IPv4 bridge aangeprezen als de opvolger van de CV7160E).

Een volwaardige modem-only zit dus (voor zover bekend) niet in de pipe-line.

 

Aan de ene kant begrijp ik Telenet wel, dat ze het aantal toestellen (waarop ze dan support moeten geven), zo klein mogelijk houden, en dus geen extra toestel in het gamma willen.

 

Aan de andere kant, zal de druk op Telenet de komende jaren toch toenemen om hiervoor een volwaardige (Docsis 3.1) oplossing te bieden.

 

Wat mij betreft is hiervoor geen nieuwe modem nodig. Het enige wat nodig is (en technisch perfect mogelijk), is om de klant de mogelijkheid te geven (via mijn Telenet) om de E-router in bridge te zetten (wat niet hetzelfde is als de Mac passtrough).

Op die manier kunnen ze alle klanten tevreden stellen (zonder nog eens een apart toestel in omloop te moeten brengen).

Zowel in Nederland, als in Duitsland, wordt deze bridge mogelijkheid aangeboden, op hetzelfde type kabelmodem. Het is dus technisch zeker mogelijk ...


Goed om weten! Als het technisch mogelijk is (wat ik niet wist, sorry daarvoor) om de CV8560E als transparante bridge te configureren, dan zou het natuurlijk inderdaad voldoende zijn als Telenet, via 'mijn Telenet', of, zo vooringesteld, deze configuratie mogelijkheid zou aanbieden voor bepaalde types van klanten.

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Voor zover het mogelijk is? Kan mij iemand uitleggen wat bridge is. En de voor- en nadelen van bridge tegenover mac pass trough.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Een bridge is een Layer 2 device. Voor MAC passthrough ken ik geen RFCs of Drafts (wie wel?). Het lijkt er op neer te komen dat MAC passthrough toelaat om een LAN device een publiek IP adres te geven (op basis van MAC adres). Meerbepaald voor IPv4 op bijvoorbeeld de CV8560E. Misschien wordt MAC passthrough soms geimplementeerd met Proxy ARP. Ik geloof niet dat Telenet MAC passthrough gebruikt voor IPv6 op CV8560E. Een bridge daarentegen houdt zich niet bezig met Layer 3 IP adressen. Het is een tamelijk eenvoudig device. Of dat een voordeel is, is afhankelijk van gebruiker.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Kort door de bocht misschien. Bij bridging wordt het router simpelweg gedeelte uitgeschakeld en blijft alleen de modemfunctie. Bij mac Passthroug blijft de router/firewall functie actief maar wordt er een gaatje geprikt recntstreeks naar de modemfunctie om een publiek IPadres te krijgen. Ik heb wel gemerkt dat met de aanpassingen mijn router als client staat in het netwerk van de Telenetrouter, net als mijn PC en andere dingen en dan pas hebben de LAN's (Ik heb er twee achter die router) een ander netwerkID. Ik ben totaal niet onderlegd zoals sommigen onder jullie maar ik leer veel bij. Ik ben bezig met op te schrijven in eenvoudige woorden hoe IPv6 werkt. Ik vind veel terug maar veelal in moeilijke bewoordingen ( is een manier om te tonen dat je er iets van kent zeker?).

Gelukkig hangt mijn systeem niet af van die router en is deze enkel om te leren en te experimenteren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@igvfer  ik stel voor om deze Wikipediapagina eens te lezen voor bridge en deze pagina van Dell voor Mac pass trough.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@janne_man  Dank u.  Had ze al gelezen hoor. De bladzijde van Wikipedia is begrijpelijk. Deze van Dell is minder begrijpelijk omdat dit over een specifieke situatie gaat. Iets simpel uitleggen is soms moeilijk. Ik heb dit al meegemaakt toen een leraar IPv4 en subnetting wilde uitleggen. Niemand begreep het. Het volgende jaar bij een andere leraar lukte dat voor iedereen binnen het kwartier.

Maar toch bedankt voor de links.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Ik denk dat volgende ARRIS (cable modem vendor) info misschien relevanter is dan die van DELL (e.g. USB Ethernet adapter)

https://arris.secure.force.com/consumers/articles/General_FAQs/SBG6700-AC-MAC-Passthrough-Setup/

(ARRIS ondersteunt kenneliijk meerdere devices in eigen GUI en, of het zowel v4 ARP als v6 ND omvat weet ik niet)

Maar, het begrip 'MAC pass-through' lijkt me geen bekende Internet 'standaard' (tenzij iemand hierover een RFC of Draft vindt).

Even herhalen: deze thread topic is vooral in stand gehouden om fixed IP (voornamelijk IPv6 dan nog) Telenet equipment gerelateerde aspecten te belichten 🙂

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@robatoras 

ivbm CD8000: Ik probeer al een tijd tevergeefs dit toestel te koop te vinden. Moest ik het kunnen kopen (indien niet te duur), en, moest het als modem-only werken (ik vermoed van wel), dan zal Telenet die setup uiteraard niet supporteren, maar: ik ben wel benieuwd om eens te proberen 😎.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

@NofanTasi  Ik vrees dat Telenet alleen modems ondersteunt die door hen geleverd zijn. Geen eigen gekochte modems. En wat een Fixed IP betreft in IPv6 denk ik dat je alleen een fixed prefix/56 koopt.

Met die huidige e-modem loopt er iets mis met de juiste toekenning van een prefix. De oplossing die ze nu gemaakt hebben is dat je eigen router een prefix krijgt identiek aan de prefix van de Telenetrouter en gewoon client is van dit netwerk. Ik vermoed dat er in deze modem/router heel wat misloopt qua software. Want ik heb gemerkt dat de portforwarding  en in het bijzonder de portswitching ook de mist ingaat.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@robatoras  schreef:

Dit is een  cbn CD8000 modem only 3.1 EMTA

2Gbps down 1,5Gbps Up.

https://www.icbn.com.tw/portfolio-item/cd8000/


als je kijkt bij marakele cv8560

zijn dit 2 belangrijke puntje die de cd800 niet heeft

  • 2nd WAN GIGA port as WAN failover or other functionality ability
  • Rich operator and customer management control solutions provide multiple provisioning (SNMP, configuration file, remote web GUI access and TR-069), and monitoring. Combined with secure local and remote access account controls for greater efficiencies in device and system operations and management.

3de type er bij nemen zou mss wel een oplossing zijn

3.1 wireless

3.1 E-router

3.1 EMTA

0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA


@igvfer  schreef:

@NofanTasi  Ik vrees dat Telenet alleen modems ondersteunt die door hen geleverd zijn.


- Indien je met 'ondersteunen' 'supporteren' bedoelt:

Ik vrees er niet voor, ik ben er zeker van, want: zo is me door Telenet gezegd.

- Indien je met 'ondersteunen' bedoelt of het 'werkt':

Dat is iets anders... Telenet heeft me gezegd dat de CD8000 misschien werkt.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Vaste IPv6 prefix op CV8560E & 24*8 DOC 3 EMTA

Een meer gangbare term voor MAC pass-through of "bridging" is IP pass-through.

Hierover is veel te vinden op het internet. Een RFC heb ik echter nog niet kunnen vinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.