Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Sinds mijn modem only te hebben ingeruild voor de e-router (CV8560E) en bijgevolg mijn eigen router erop in bridging te hebben gezet, kunnen mijn drie Grohe Sense watersensors geen verbinding meer maken met de wifi. (De Grohe Sense Guard daarentegen, die maakt wel nog verbinding, is dus online en bezorgt me nog steeds zijn dagelijkse updates.)

 

Hoewel ik aan de instellingen van mijn eigen router en mesh-systeem niets heb veranderd, heb ik ter controle/uitsluitsel eens mijn oude Airport Extreme in bridging gezet op de e-router. Resultaat: ook nu lukt het niet de Grohe Sense watersensors te verbinden met de wifi. Pf...

 

Maar - begrijpe wie begrijpen kan - wanneer ik mijn TP-Link router/Apple Airport Extreme instel als switch/bridge en die aansluit op het lan-gedeelte van de e-router, dan weten de Grohe Sense watersensors wel verbinding te maken met de wifi.

 

Wat beklaag ik mij zo mijn modem only vaarwel te hebben gewoven 😞

 

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Grohe. Zodra ik antwoord heb, laat ik hier zeker iets weten. Niettemin had ik graag jullie expertise, suggesties, ... vernomen.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Grohe Sense geen connectie na bridging (CV8560E)

Tags (1)
0 Likes
72 reacties
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Arnie  schreef:

Het zou interessant zijn te weten naar welke hosts de sensors willen communiceren. Kun je die server vanaf een lokale PC wel bereiken (ping)?

 

Voor alle duidelijkheid; als je niets aan je TP-link router of AP verandert, maar enkel via mijn.telenet het mac adres bij bridging weghaalt, werkt het dan wel? Om die verandering te forceren moet je even de WAN kabel van je eigen router loskoppelen, en enkele seconden later terug insteken.


1. Die ken ik niet.

2. Wanneer ik dat doe, werkt het evenmin. Ook niet wanneer ik het mac adres van mijn lan gedeelte erin eens invoer.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Steven-E 

De hide nat lijkt me ook onwaarschijnlijk

De IP range voor de lan achter de e-router is 192.168.0.0/24, klopt

De sensors heb ik reeds enkele malen gereset (soft en hard)

Ik zal zo meteen die firewall-instellingen eens uitproberen en jullie berichten

Waarom zou Grohe mijn publiek ip adres blacklisten?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Ex-Netweter  schreef:

@Arnie  schreef:

Voor alle duidelijkheid; als je niets aan je TP-link router of AP verandert, maar enkel via mijn.telenet het mac adres bij bridging weghaalt, werkt het dan wel? Om die verandering te forceren moet je even de WAN kabel van je eigen router loskoppelen, en enkele seconden later terug insteken.


Wanneer ik dat doe, werkt het evenmin. Ook niet wanneer ik het mac adres van mijn lan gedeelte erin eens invoer.


Dat geeft toch te denken dat het probleem zich in je TP-link router bevindt, en niet in de e-router (CV8560E). Tenslotte werkt het met de router van je vriend wel als deze geconnecteerd wordt en een 192.168.0.x adres ontvangt, terwijl dit voor jouw router niet het geval is.

Bij jouw router lijkt het dus geen verschil te maken of de e-router "bridged" of niet, het werkt in beide scenarios niet.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

Ik had begrepen dat het met de router van de vriend ook niet werkte indien bridging actief.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Ex-Netweter  schreef:

Waarom zou Grohe mijn publiek ip adres blacklisten?


Geen idee, ik probeer gewoon alle technische denkpistes te bewandelen.

Het zou straf zijn idd.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Arnie 

Het scenario je voorstelt, nl. het mac adres van het wan gedeelte bij bridging weghalen, de wan kabel loskoppelen en daarna terug insteken, dat heeft hij niet gedaan. Noch heeft hij het mac adres van het lan gedeelte van zijn router eens ingegeven bij bridging en vervolgens de wan kabel (terug) insteken.

 

De twee pistes hij enkel heeft kunnen doen (tijdsgebrek):

1. het mac adres van het wan gedeelte van zijn router ingeven in bridging en de wan kabel insteken (negatief)

2. het mac adres van het wan gedeelte van zijn router uit bridging verwijderen, zijn router instellen als access point en de lan kabel insteken (positief)

 

Als ik punt 2 zelf eens doe, dan kunnen mijn watersensors wel verbinding maken. Ik vat het misschien verkeerd samen maar het komt erop neer dat zodra er gebruik gemaakt wordt van de wan poort van de router(s) er geen succes wordt geboekt.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Steven-E 

Inzake het blacklisten: ik heb in de kelder de Grohe Sense Guard hangen, doch die werkt perfect.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Steven-E  schreef:

Ik had begrepen dat het met de router van de vriend ook niet werkte indien bridging actief.


Jij refereert denk ik naar deze opmerking:

Scenario 1

Hij doet een factory reset van zijn eigen router, scheidt de twee bands en sluit de router aan in bridging op mijn e-router. Publiek ipv4 adres en al de rest: check. Connectie Grohe Sense watersensors? Eilaas, pindakaas

 

Ik heb de verschillende test-scenarios even in een tabelletje gezet, en hoop dat ik alles juist heb overgenomen uit de verschillende posts. Kun je dat eens nakijken, het zal helpen bij het isoleren van het probleem.

 

gebruikte eigen routere-router bridged MAC address eigen routere-router bridged niet (dus 192.168.0.x)
router vriend met Asus Aimesh APsensors werken nietsensors werken wel (*)
router vriend router als AP(*)sensors werken wel
eigen TP-link router met Asus Aimesh APsensors werken nietsensors werken niet
eigen TP-link router met Apple Airport Ex
sensors werken welsensors werken wel
eigen TP-link router als APsensors werken welsensors werken wel

 

Bij (*) ben ik niet zeker, omdat je schrijft dat hij zijn router toen ingesteld had als AP. Het is niet helemaal duidelijk of dat dan betekent dat hij die niet meer als router gebruikte.

 

Vroeger toen je eigen router verbonden was aan een modem-only (ipv e-router) werkte alles wel?

 

EDIT: ik begrijp uit je vorige antwoord dat niet alle scenarios uit de tabel getest zijn. Wat duidelijk wel werkt is wanneer je een AP rechtstreeks op de LAN van de e-router aansluit (of een router die zich als AP gedraagt en via zijn LAN poort met de e-router verbonden wordt).


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

 

e-router bridged wan mac address eigen router | wan poort

e-router bridged lan mac address eigen router | wan poort

e-router niet bridged | lan poort

e-router niet bridged | wan poort

TP-Link (router) + Aimesh (ap, wifi mixed)

Nee

Nee

 

Nee

TP-Link (router, wifi 2.4ghz)

Nee

Nee

 

Nee

TP-Link (ap, wifi 2.4ghz)

 

 

ja

 

 

 

De lege cellen zijn nvt. Als we in de tabel de TP-Link vervangen door zowel de Apple Airport Extreme als de router van mijn vriend, bekomen we dezelfde resultaten.

 

Met de modem only werkte alles wel. Ik heb de modem only ingeruild voor de e-router omwille van de Giga Speedboost optie die ... niet op mijn adres beschikbaar is ... (De loop moet er blijkbaar nog komen in dit stukje hartje Oostende.)

0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Arnie @Steven-E 

Daarnet een antwoord willen posten maar het verdwijnt telkens. Ik zag een boodschap met 'spam' erin of zo verschijnen. En nu?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?


@Ex-Netweter  schreef:

@Arnie @Steven-E 

Daarnet een antwoord willen posten maar het verdwijnt telkens. Ik zag een boodschap met 'spam' erin of zo verschijnen. En nu?


Even melden aan @Suzy dat dit eens nagekeken kan worden. Het gebeurt inderdaad wel eens dat een legitieme post verkeerdelijk als spam aanzien wordt en verdwijnt. Een moderator kan dat in orde brengen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Ex-NetweterIk heb kort je antwoord kunnen zien, maar toen ik erop wilde reageren was het al weg. Vreemd.

 

In principe moet je nooit het MAC adres van de LAN poort van je eigen router in bridge mode zetten. Dat heeft geen zin. Op de LAN poort is geen DHCP client aktief (maar juist een server), dus zal deze ook geen publiek IPv4 adres ontvangen.

Bridging aktiveer je op de e-router voor de WAN poort van de eigen router, omdat dit tevens de NAT-out poort is. Al het verkeer aan de LAN zijde (192.168.2.x) wordt omgezet naar het IP adres van de WAN poort als dit naar het internet moet.

Bij aktieve "bridging" zal dit een publiek IPv4 adres zijn.

Zonder bridging is dit een 192.168.0.x adres, waana het door de e-router nog eens ge-NAT zal worden.

 

Je netwerk is dus nu als volgt:

Grohe Sense is wifi client (en heeft 192.168.2.x adres ontvangen)

verbonden via wifi met

Asus is wifi AP (maar niet aktief als router)

verbonden via kabel met LAN poort van

eigen router TP-link

deze eigen router is dmv zijn WAN poort verbonden met een LAN poort van de e-router.

 

e-Router getest met bridge mode (MAC addres eigen router WAN port) alsook zonder bridge (geen MAC adres). In beide gevallen connecteren de Grohe sensoren niet.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Arnie Ik wacht nog even met antwoorden gezien mijn laatste post daarnet als spam gemarkeerd is geworden.

 

@Suzy Kun je mijn geblokkeerde bericht eens checken? Ik heb het tot driemaal toe geprobeerd. Graag het meest recente.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Ex-Netweter bij deze staat jouw post van 18:47 terug publiek. Soms herkent de spamfilter van het platform zelf sommige posts als spam (helaas niet altijd even logisch). De moderatoren of ikzelf controleren deze meermaals per dag en zetten posts die onterecht gemarkeerd zijn als spam terug publiek. 

 

Sorry voor de verwarring! 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Grohe Sense geen connectie - Probleem met firmware?

@Arnie 

Het verdwenen berichtje staat terug online 😉

Thanks @Suzy !

0 Likes