Beantwoorden
jeanken
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Hoe DNS instelling nazien?

Hoe kan ik het best de DNS instellingen van mijn Telenet F@st3896LG modem/router nazien en testen?

ipconfig /all geeft mij deze DNS servers van Telenet
2a02:1800:100::41:1
2a02:1800:100::41:2
195.130.130.1
195.130.131.1

In de volgende printsceen worden de resultaten via dnsleaktest.com weergegeven

DNS leaktest Schermafbeelding 2023-09-01 155019.png

 

Ik begrijp niet zo goed waarom hier andere ip adressen en hostnamen worden weergegeven?

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe DNS instelling nazien?

Telenet heeft verschillende DNS serveradressen. Die kan je niet veranderen in de Modem. Je kan wel in je laptop of tablet of smartphone andere DNS servers aanduiden. Je vertrekt altijd vanuit je eigen toestel en die gaat kijken wat de eerste DNS server is die ie gebruikt. Is die er niet dan gaat die hogerop kijken. En meestal pakt je toestel die van je modem/router over. Niet van de modem maar van het router gedeelte je modem houdt zich niet bezig met routing, DNS enz..



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Hoe DNS instelling nazien?

Wat wil je exact nakijken?

Lees trouwens ook eens volgende info over de DNS Leak test:

The DNS leak test works by sending your client a series of domain names to resolve within a specific test domain. Each request is sent from your client to your configured DNS server. Even if you have configured a single DNS server, there may be many other servers that the request is passed on to in order to be resolved (normally to load balance the requests). For example if you configure Google DNS then you will often find 6-10 Google DNS servers which are fullfilling the DNS requests.

Bron dnsleaktest.com | Standard vs Extended test

 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jeanken
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Hoe DNS instelling nazien?

Dus als ik de de DNS-servers in Windows 11 (via netwerk en internet) die nu op automatisch staat, moest aanpassen naar een openbare DNS server dan wordt deze van het router gedeelte niet meer gebruikt?
Welke openbare DNS servers genieten eventueel de voorkeur kwa veiligheid en snelheid of is de DNS instelling van de Telenet router al ruim voldoende?

Bedankt voor de info

0 Likes
jeanken
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Dag van de Chocolade Follow the reader, reader! Leesbeest! Netjes!

Hoe DNS instelling nazien?

Ik wou checken of mijn internet communicatie correct en veilig is  maar ik veronderstel dat deze DNS leak test enkel nuttig is als men een VPN heeft en hier dus niet zo interessant is om dit na te zien.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe DNS instelling nazien?

Laat je niet verleiden tot Google DNS en dergelijke; die zijn misschien gratis, maar jij bent het product, want jouw internetverkeer zal verzameld worden. En de snelheidswinst is te verwaarlozen. Ik heb het vroeger zelfs eens getest met DNS Benchmark: https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Je moet dan wel even de DNS servers van TN toevoegen.

Edit: Zelf gebruik ik een Raspberry Pi met Pi-Hole en met deze als DNS worden advertenties en malafide websites geblokkeerd. De Pi heeft ook PiVPN wat me in staat stelt om op afstand met de smartphone een veilige verbinding te maken, ook al zit ik op een openbaar netwerk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 242
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Hoe DNS instelling nazien?

ik gebruik de cloudflare zero trust dns over tls en kan de laatste 2 weken van al mijn internet verkeer inkijken op hun portaal, elk device krijgt een ander dns adres en houd het apart bij,  maar dit is quasi onbegonnen werk

0 Likes