Beantwoorden
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

goeie middag. Ik werk met meerdere Sonos speakers in verschillende kamers, en af ten toe krijg ik een vertraging tussen de verschillende kamers. Nu heb ik raad gevraagd aan Sonos en kreeg het volgende antwoord: 

Dank je wel voor de diagnose. Ik zie dat het systeem een soms vertraging heeft om met het internet te verbinden. Dit komt meestal door foutieve DNS-instellingen in je router. Ik raad aan om in te loggen in je router en de DNS aan te passen naar 8.8.8.8 en als er een tweede veld is kun je hier 8.8.4.4 invullen. Dit is de DNS-server van Google en werkt uitermate goed. Zet hierna al je Sonos-producten uit en aan evenals de router zelf.

DNS is een soort van telefoonboek voor het internet, wanneer je een website (of muziekdienst) opvraagt moet je router van de DNS-server het juiste plekje op het internet vinden om mee te verbinden. Verouderde DNS-instellingen verwijzen dan naar een verouderde plek en dat zorgt voor vertraging.

Mogelijk is het zo dat je op de Telenet router niet de DNS kunt aanpassen. In dat geval raden we aan om een eigen router aan te schaffen en deze achter de Telenet router te plaatsen in het netwerk zodat je hier wel de DNS op kunt aanpassen.

Ik hoop dat we dit vervelende probleem snel opgelost hebben

 

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dat doen? 

Ik veronderstel dat met "router" dat ze de Telenet modem bedoelen? (Wireless modem 3.0 (DOCSIS)

 

merci,

Michel 

0 Likes
12 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

Je kan dit niet instellen in de HGW (modem/router) van Telenet. Zelfs al zou het kunnen: door de DNS van Google te gebruiken geef je hen toegang tot jouw internetverkeer. En daarbij: veel verschil in snelheid is er niet tussen de DNS van Google en die van Telenet.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

@NoenkelMi  ja je Telenet modem kan je inderdaad niet aan passen toch niet je DNS instellingen.

Je dient hiervoor al een eigen router te hebben die het kan toelaten om je DNS instellingen aan te passen. 

Maar waarom zou je je DNS instellingen aanpassen om je wifi speakers correct te gebruiken zodat deze geen onderbrekingen hebben. Hier heb je een link die je eens kan nakijken wat het allemaal precies inhoud. 

https://www.yourhosting.nl/blog/dns-instellen/


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

merci beide. Ik vreesde daar idd al voor, want ik vond het nergens. 

Normaal spelen mijn Sonossen goed hoor. Sinds ik nog 2  extra speakers erbij had geplaatst om als 'surround'speakers voor m'n tv te dienen, gebeurt dit regelmatig. Het vervelende is dat er tussen de woon -en eetkamer geen deur ofzo zit, en ik zit daar op m'n pc, dus hoor is de speakers van de woonkamer en van de eetkamer. en soms verschilt dat een beetje in tijd. Niet veel, maar enorm storend, precies alsof ik in een kelder met echo zit. Meestal gebeurt dit niet, maar soms kan dit meerdere keren na elkaar gebeuren. En meestal wanneer die op JoeFM staat (station dat m'n vrouw beluisterd). Wanneer ik naar bluesrock zenders luister, gebeurt dit zelden. 

merci Patrick voor de link, maar dat is iets te technisch voor mij 🙂 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

@NoenkelMi  de link was bedoeld om je eens een inkijk te geven wat hun bedoelen met DNS aanpassingen te doen. 

Betreft je Sonos speakers , zitten die samen op 1 en hetzelfde wifi netwerk? Dat je nu gaat zeggen ja ze zitten op mijn netwerk ja dat klopt maar bedoel meer dat ze ook verbonden zijn met hetzelfde kanaal , 2.4 GH of de 5 GH ? Als daar het verschil zit kan dat je vertraging aangeven. Dan zitten ze niet op de zelfde golflengte en heb je dus een golflengte verschil. Ik heb mijn speakers allemaal op hetzelfde kanaal afgestemd zodat deze altijd synchroon lopen aan elkaar. En in dit geval is dat via de 2.4 GH 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

waar ik werk werken we ook met Sonos en ik ben dan degene die dit altijd bewerk, bedoel dus, ik ben degene die er altijd aanpassingen of connecties mag voor doen omdat naast de IT'er (die er niet altijd is) ik de enige ben die er iets van kent, nu hebben we dus een internet zender die we altijd luisteren daar en dus over alle speakers moeten komen in de zalen, en ik heb dit ook soms voor als alle speakers in dezelfde zaal instelling zijn gelinkt en soms ook niet, denk dat dit een bugje is van het systeem want we gebruiken ook altijd hetzelfde ip adres en alle speakers zijn verbonden via utp kabel.

denk dat dit dus iets is wat je niet echt kan aanpassen, of het moet zijn dat het via wifi toch aan te passen is.

ik ondervind ook dat die heel gevoelig zijn voor kleine verschillen, als er een seconde geen verbinding is met internet verliezen die al hun connectie soms of zit er verschil op.

heb er al meerdere berichten over gelezen over problemen met deze Sonos speakers.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

merci Patrick, hoe moet je dat doen, dat verbinden op hetzelfde kanaal? Heb gezocht en niet gevonden. En zou de Sonos helpdesk dat niet gezien hebben toen ik m'n diagnose doorstuurde? 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

@NoenkelMi ik dacht dat je dit niet kon kiezen omdat de Sonos connectie maakt met het apparaat waarop de app staat om muziek te sturen naar de Sonos van keuze, als je op uw apparaat waar de app opstaat inlogt op de 5 ghz dan gaat die Sonos normaal gezien deze ook volgen en inloggen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

dank je master-Magic. Wss zou dat wel iets kunnen te maken hebben doordat het 2 verschillende kamers zijn, dat de wifi een ietsje trager is, ofzo? Momenteel nog niet gehad vandaag - hout vasthouden- maar momenteel staat ie dan ook niet op Joe FM, maar op Arrow Classic Rock

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

@NoenkelMi  heb net eens gezien maar dan zou je al twee netwerken moeten hebben en waarschijnlijk heb je dat niet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

inderdaad niet, nee 🙂 

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

Wat Michel omschrijft over vertraging die ontstaat in de externe versterker, geldt op het moment dat je Sonos-audio (bijvoorbeeld via een streaming service) naar een versterker stuurt. De audio signaalprocessing die de versterker doet, is meestal zo snel dat je dan geen vertraging hoort.
Breng je externe audio (TV geluid of iets anders) tegelijkertijd naar Sonos en naar een externe versterker, dan ontstaat er vertraging. (de 2 sonos die naar de tv gaan in jou geval). De versterker hoeft namelijk "alleen maar" het audiosignaal te versterken en door te geven aan speakers, dat zal bijna "real-time" gebeuren. 
Sonos moet dit signaal echter digitaliseren, verzenden over een netwerk van spelers en zorgen dat deze spelers allemaal synchroon lopen. Dit kost tijd en er wordt een buffer toegevoegd om te zorgen dat het allemaal zonder stotteren gaat. Het inschakelen van compressie zorgt voor meer vertraging, omdat compressie processortijd kost en ook weer een buffer nodig heeft. 
Wat je zou kunnen doen, is het zaakje omdraaien: als je tv aaneen voorversterker aansluit, zou je die rechtstreeks op de Sonos Connect kunnen aansluiten en de Connect op zijn beurt op de versterker. Dan heb je het scenario dat Sonos in feite de audiobron verzorgt, en theoretisch alles synchroon zou moeten kunnen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NoenkelMi
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe vertraging op Sonos speakers oplossen via DNS?

merci, het gebeurt niet wanneer de TV speelt. Gewoon tijdens het beluisteren van een radiozender. Eerst dacht ik dat het was omdat ik nogal druk bezig ben op m'n pc (photoshop) maar ook wanneer ik niets doe, of zelfs wanneer ik niet thuis ben en de Sonos blijft spelen, dat kan die vertraging optreden. Ik gebruik geen versterker. M'n playbar is aangesloten op de TV. En toen ik nog geen 2 extra play 1 had voor de surround, had ik er geen last van. Nu vraag ik me af: de ene surroundspeaker (ik zal ze zo maar noemen) heeft een lange Sonosaansluitkabel, de andere ik aangesloten met een gewone korte Sonosaansluitkabel én een stekkerdoos. Zou het hieraan kunnen liggen? 

 

0 Likes