Beantwoorden
JOkkeuh
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Internet trager door extra Linksys router

hi all,

 

Ik heb enkele aanpassingen uitgevoerd aan mijn netwerk zodat ik een beter WIFI bereik heb door middel van 2 AP's (Netgear) te installeren. Dus nu heb ik een zeer goed WIFI bereik in mijn hele huis.

 

Als gevolg hiervan heb ik ook mijn router (Linksys) direct achter de telenetmodem gezet en alle aparaten (incl. de AP's) zijn aangesloten op mijn router. Momenteel heb ik als abo "all internet" met als download-snelheid tot 300 Mbps. Wanneer ik nu  enkele speedtest (ookla) uitvoer, kom ik momenteel "maar" aan max 70 Mbps. Voor de aanpassingen haalde ik gemakkelijk het dubbele en tot 200 Mbps download. 

 

Is de verminderde snelheid te verklaren doordat alle verkeer nu via mijn Linksys router loopt? Indien zo, enkele voorstellen hoe ik dit kan verhelpen zodat ik mijn volledige download snelheid terug heb? 

 

(let wel: ik heb slechts zeer beperkte ervaringen in netwerk-configuraties - het aansluiten van de hardware etc is niet echt een probleem, maar echt software-matig config doen is wat anders)

 

mvg, 

Jo

0 Likes
17 reacties
Ex-Netweter
 

Internet trager door extra Linksys router


@JOkkeuh  schreef:

Is de verminderde snelheid te verklaren doordat alle verkeer nu via mijn Linksys router loopt? Indien zo, enkele voorstellen hoe ik dit kan verhelpen zodat ik mijn volledige download snelheid terug heb? 


Mijn advies is eenvoudig: gooi die Linksys er terug uit.

Het is volstrekt overbodig om nog een eigen router te gebruiken achter de Telenet HGW. Dat je hiermee veiliger bent is een fabeltje, de Telenet HGW voldoet volledig aan wat jij nodig hebt. 

 

De enige reden waarom sommige "advanced users" een eigen router gebruiken is voor de extra features die een eigen router biedt, waardoor je meer baas bent van je eigen netwerk.

Maar dat is voor jou niet de reden, dus waarom zou je die er nog tussen laten.

 

Het geeft ook bijkomende complexiteit in verband met digicorders / TV-boxen, ...

 

Ik twijfel er niet aan dat de Linksys een zeer goed toestel is, met uitstekende WiFi eigenschappen. Ik zou de Linksys dus instellen als een extra Access Point.

Op die manier heb je één lokaal en eenvoudig netwerk.

 

@JOkkeuh  schreef:

Momenteel heb ik als abo "all internet" met als download-snelheid tot 300 Mbps. Wanneer ik nu  enkele speedtest (ookla) uitvoer, kom ik momenteel "maar" aan max 70 Mbps. Voor de aanpassingen haalde ik gemakkelijk het dubbele en tot 200 Mbps download.  

Kan het zijn dat er ergens in jouw set-up één link is die maar aan 100 Mbps werkt (dat kan een 100 Mbps switch zijn, een verkeerd ingestelde poort op de router, een defecte netwerk kabel (die maar 2 paar gebruikt in plaats van 4 paar wat nodig is voor Gigabit) ...

70 Mbps doet me denken aan een 100 Mbps lijntje ...

 

 

Lucas_doubbel
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Internet trager door extra Linksys router

Zou het een oplossing zijn om je huidige HGW modem/router te vervangen door een modem-only? 

Deze kan je gewoon gaan inwisselen in een Telenet service center. 

Hiermee vermijd je dat je twee routers na elkaar hebt.

 

Stuurt je HGW nog een wifi signaal uit? 

0 Likes

Internet trager door extra Linksys router

Zolang hij de oorzaak niet heeft gevonden waarom zijn Linkys (als router) zijn internet vertraagt, dan zal een modem-only hier niet veel aan veranderen.

 

Hier wordt soms (ten onrechte) een modem-only aangeprezen alsof het de mirakel oplossing zou zijn voor ieder probleem 😲.

Trouwens, op termijn gaan die modem-only's er allemaal uit, eens dat Telenet volledig overschakelt op Docsis 3.1 ...