Beantwoorden
AndyM
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Smile! Hoort wie klopt daar? Jij bent af! Netjes!

Is mijn router wel beveiligd?

Hey,

 

Ik runde mijn avast premier voor virussen enal, en ik kwam dit tegen. (ik heb de nieuwste router, de witte :D).

 

Nu, ik heb gelezen dat deze zou worden opgelost door firmware MAAR ik heb ook gelezen dat de laatste nieuwe firmware automatisch word gedownload...Dan vraag ik me wel af of dit wel zo is, aangezien ik nog altijd deze waarschuwing krijg.


vuln..jpg

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is mijn router wel beveiligd?

Om een update te krijgen ga je best naar "Mijn Telenet", netwerkinstellingen en daar klik je op modem herstarten. Meestal wordt je HGW dan voorzien van de laatste firmware. Ik zie de afbeeldingen nog niet maar meestal checkt een virusscanner toch je modem niet. Of ben ik mis?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Is mijn router wel beveiligd?

Eerst en vooral: ik gebruik zelf Avast, maar dan wel Avast Free Antivirus. Doe ik al jaren en met spijt heb ik gezien hoe het programma meer en meer "bloated" werd. Ik installeer dan ook enkel 3 shields. Mail Shield is overbodig; Telenet controleert die mail al en File Shield scant bijlagen die ik bewaar. Al het andere vind ik overbodig, dus Tools zoals die WiFi Inspector laat ik links liggen.

 

Dat gezegd zijnde, op het forum van Avast is er enkele onderwerpen over. Dit is er eentje:

https://forum.avast.com/index.php?topic=215664.0

 

Mogelijk gaat het om een false positive, al staat er ook dat door dit lek de modem/router kan doen crashen (dmv denial of service attack) of code kan uitvoeren. Zoals je zelf al aangeeft zou (?) dit opgelost kunnen worden door het installeren van nieuwe firmware, maar dat is inderdaad niet iets dat je zelf kan doen.

 

Zoals ik het begrijp moet een potentiële "aanvaller" zich bevinden binnen jouw (draadloos) netwerk (in je screenshot: van binnen uw netwerk) en dat maakt de kans op een aanval al kleiner, denk ik dan.

 

Toevallig kwam ik deze wel tegen:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Wireless-modem-3-0-en-DnsMasq-vulnerabili...

 

Dat gaat om dezelfde kwetsbaarheid en dat werd gemeld op 2 maart. Een advies dat gegeven werd: probeer de modem/router eens te herstarten via Mijn Telenet en als dat niet werkt eventueel contact opnemen met de klantendienst.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AndyM
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Smile! Hoort wie klopt daar? Jij bent af! Netjes!

Is mijn router wel beveiligd?

Ja ik bedoelde ook modem :P. Bedankt voor de hulp

0 Likes
AndyM
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Smile! Hoort wie klopt daar? Jij bent af! Netjes!

Is mijn router wel beveiligd?

Hey, Ja, heb het eens wa dieper uitgezocht en is het gewoon dat avast zegt "deze modem/router KAN die vulnerability bevatten", maar heb voor de zekerheid gewoon m'n modem gerestart.

 

Avast gebruik ik gewoon om IETS te hebben. Alleen voor malware te spotten (ik heb daarnaast nog SuperAnti-Virus en Malwarebytes) en gewoon voor file checker doe ik ccleaner.

 

bedankt beide voor de hulp

0 Likes