Beantwoorden
I_am_Alex
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Netwerkproblemen door switch, powerline en access point

Hallo,

 

Momenteel heb ik huidige opzet inhuis:

 

-24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) (standaard Telenet router)

-Telenet Access point

Aangezien mijn internet niet een volledige dekking heeft in huis heb ik nog een Router in huis bijgeplaatst. Deze staat centraal in het huis. Deze extra router is echter nog niet voldoende indien ik buiten van internet wil genieten, hiervoor heb ik een powerline (Devolo) bijgeplaatst. Concreet heb ik dus 4 wifi signalen (Telenet Router, Telenet Accesspoint, Devolo Powerline en TP-Link)

TP-Link:  TL-WR941ND

Deze zijn ingesteld als Accesspoint. (SSID naam, wachtwoord, .... is gelijk gezet met de router van Telenet)

DHCP is uitgeschakeld en een netwerkkabel die van de Telenet Router komt zit in de Lan-poort. (dus niet de WAN)

 

Van mijn standaard telenet router heb ik een switch geplaatst. (Unmanaged) 1 kabel vertrekkend van de router ingeplugd in nr 1 van de 16 poorten switch. 

 

De overige poorten, 2 tot 11 zijn verbonden met het patchpaneel. 

Concreet zit er slechts 1 kabel in de telenet router. (naar switch) Vandaar vertrekken alle andere netwerk apparaten. TP-router die als AP fungeert, Standaard AP van telenet, en powerline. 

 

Het rare is indien ik verbonden ben met de Powerline of TP-router zie ik het netwerk met goeie verbinding, indien ik hiermeer verbind heb ik vollebak wifi, maar blijf ik de melding krijgen "Verbonden, geen internet"

 

De Powerline heeft een vast Ip-adres, 192.168.0.2 (adapter vertrekkend van de switch) 192.168.0.3 uitgang van devolo die ik kan inpluggen in ieder stopcontact waar ik wil.

 

De tp-router ip-adres 192.168.0.4.

 

Wat betreft de powerline heb ik de mogelijkheid om een gasten wifi op te zetten, hiermee kan ik probleemloos verbinden en internetten. Indien ik terug keer naar het gewone netwerk. (die ik in het volledige huis zelfde ssid naam wil geven met het zelfde wachtwoord) lukt dit niet meer. Ik sta dan op exact dezelfde locatie als ik wel op het gasten netwerk zit.

 

De standaard AP van telenet kan ik niet via een ip-adres bereiken. (maar dit lijkt ok te zijn)

 

Indien ik verbonden ben met de TP-link router heb ik eveneens geen internet. (wel verbonden) 

 

Voorheen lukte dit wel, maar toen had ik geen powerline en ook geen switch. Ik vermoed dat het hier ergens mee te maken heeft, al ben ik het niet zeker. Ik ken iets te weinig van netwerken.

 

Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Of wat ik moet instellen om dit werkend te krijgen....

Het lijkt misschien een complexe setup voor huishoudelijk gebruik, maar ik heb graag overal internet. :')

 

Groetjes, Alex

0 Likes
2 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Netwerkproblemen door switch, powerline en access point

@I_am_Alex  De vraag is hoe je het juist wil. Alleen het Telenetnetwerk of ook een netwerk achter je eigen router.

Eigenlijk is het simpelste Telenet router --> switch --> naar eigen router maar die enkel als AP gebruiken.

Van de switch naar de verschillende Wifi punten hetzij bekabeld , hetzij via powerline.

Zijn het telenet AP en/of wifi powerline of van een ander merk?

Dat is van belang om te weten om de SSID en paswoord gelijk te stellen.

Maar je hebt dit blijkbaar al gedaan.

Andere vraag: Zijn het windows computers waar je geen internet me hebt of  zijn het ook andere apparaten. In een windows computer zet je uw netwerktoegang best als particulier.

Heb je in uw router die je hebt ingesteld als AP zijn LAN adres veeranderd? Als je netwerk 192.168.0.0 is dan zet je het LAN adres best als 192.168.0.2 NIET192.168.0.1 want dat is de telenet gateway.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
I_am_Alex
Professional Beetjesweter
Berichten: 16
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Netwerkproblemen door switch, powerline en access point

Goeiemorgen, 

 

Het is de bedoeling dat er 1 netwerk is, het Telenet netwerk. Een gasten netwerk los daarvan, maar hier heb ik geen problemen mee.

 

Overzicht van de gebruikte apparaten:

 

1 Telenet router (wit)

1 Telenet AP (wit)

1 Tp-link switch unmanaged 

1 Devolo magic set

1 Tp-link router ingezet als AP

 

Logischerwijs zou dit moeten werken... Maar om 1 of andere reden lukt het niet om een stabiel netwerk te hebben. 

0 Likes