Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Voor de 2e keer in 3 weken heb ik een heel eigenaardig probleem. Een 3-tal weken terug kon ik plots niet meer aan mijn mail. Paswoord resetten lukte niet want ik ontving nergens nog iets.   Klantendienst gebeld en ik krijg een nieuw paswoord. Wat blijkt? Er is een nieuwe gebruiker aangemaakt met een outlook adres en beheerders rechten en mijn gsm nr toegewezen aan deze gebruiker. Met de hulp van de helpdesk dit dan terug op mijn account gezet. Maar geen enkele mogelijkheid om die gebruiker te verwijderen.

Gisteren terug hetzelfde scenario. Plots geen mails meer en terug blijkt mijn paswoord veranderd en is er een extra gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten. Maar nu staat er een onbekend gsm nr als contactnummer. Ik heb er naar gebeld en krijg een engelstalige mailbox te horen. Nu is het met een gmail adres en terug geen mogelijkheid om deze gebruiker te verwijderen. Er is een case aangemaakt bij Telenet maar ik ben benieuwd of ze kunnen achterhalen vanaf welk IP adres de aanpassingen zijn gebeurd. Via de helpdesk ben ik het niet te weten gekomen.

En ja telkens mijn paswoorden veranderd naar heel sterke wachtwoorden.

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: mijn.telenet probleem



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
50 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet


@igvfer  schreef:

Voor de 2e keer in 3 weken heb ik een heel eigenaardig probleem.

Wat blijkt? Er is een nieuwe gebruiker aangemaakt met een outlook adres en beheerders rechten en mijn gsm nr toegewezen aan deze gebruiker.  

Gisteren terug hetzelfde scenario. Plots geen mails meer en terug blijkt mijn paswoord veranderd en is er een extra gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten. Maar nu staat er een onbekend gsm nr als contactnummer. Ik heb er naar gebeld en krijg een engelstalige mailbox te horen. Nu is het met een gmail adres en terug geen mogelijkheid om deze gebruiker te verwijderen.


Blijkbaar zijn de processen bij Telenet toch zeer brak, als het zo gemakkelijk is om een nieuwe gebruiker aan te maken, en daaraan iemands account linken?

 


@igvfer  schreef:
Er is een case aangemaakt bij Telenet maar ik ben benieuwd of ze kunnen achterhalen vanaf welk IP adres de aanpassingen zijn gebeurd. Via de helpdesk ben ik het niet te weten gekomen.

En ja telkens mijn paswoorden veranderd naar heel sterke wachtwoorden.


Ja natuurlijk kunnen ze dat achterhalen, iedere activiteit wordt gelogd en bewaard.

Maar dat gaan (of mogen) ze aan jou niet meedelen (alleen als het parket erom vraagt).

 

Ik zou een een formele klacht (tegen onbekende) indienen bij de politie, de parketmagistraat zal dan beslissen of ze de gegevens opvragen bij Telenet (of de klacht seponeren).

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Zou iemand uw paswoord voor mijn telenet gekraakt hebben en zo de paswoorden voor mail verandert.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@Janneke_Dust1 keer gekraakt dat sluit ik niet uit. Al is het zeer moeilijk. Maar ik had ondertussen een nieuw paswoord aangemaakt, totaal anders met hoofdletters, kleine letters, tekens en cijfers. Ik vind het vooral raar dat ik die gebruikers zelfs met de hulp van de helpdesk niet kan verwijderen. Zij hebben het wel veranderd van beheerder naar gebruiker. En vanwaar dat contact gsmnummer komt is mij ook onbekend. 0466 xx xx xx. Die heeft in ieder geval toegang gehad tot "mijn telenet" rechtstreeks via login en paswoord of via de helpdesk. Maar ik vermoed dat ze toch het IP adres kunnen achterhalen vanwaar het gebeurd is.

Wat ook eigenaardig is, is dat de eerste keer er een mail was, uw paswoord is veranderd,en de 2e keer niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bellalugosi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Ik heb net hetzelfde voorgehad. Op 18/03 werd er een eerste keer een nieuwe onbekende beheerder toegevoegd aan mijn Telenet-account met een onbekend outlook mailadres xxxx@outlook.com en een onbekend gsmnr. 04xxxxxx. Zelfde verhaal, die persoon neemt mijn Telenet account over en ik kan zelf niet meer aan mijn e-mails. Verschillende keren naar de helpdesk van Telenet gebeld, maar daar vallen ze precies altijd uit de lucht. Zelf lukte het niet om dit profiel te verwijderen, maar via de Telenet helpdesk is het uiteindelijk wel gelukt. Paswoord aangepast naar een heel sterk paswoord en ik dacht dat het hiermee opgelost zou zijn. Niet was minder waar. Op 24/03 krijg ik opnieuw een bericht dat een onbekend e-mailadres een persoonlijke login als beheerder heeft aangemaakt op mijn account. Weer een paar uur me bezig geweest, profiel laten verwijderen, wachtwoord aangepast...tevergeefs...vandaag 26/03 weer hetzelfde. Ondertussen ben ik aangifte gaan doen bij de politie omdat die onbekende beheerder mijn account gebruikt om mijn gegevens en abonnementen bij verschillende websites (Netflix, Spotify...) te wijzigen. Op een veilingsite heeft hij met mijn account zelfs een absurd hoog bod geplaatst. Het heeft me veel moeite gekost om dit bod ongedaan te maken en dat kon enkel mits doorsturen van  een proces verbaal door de politie. Het is onbegrijpelijk dat de helpdesk van Telenet geen betere support kan bieden om dergelijke hacking op te lossen. Deze 3de keer lukt het hen zelfs niet meer om die onbekende beheerder te verwijderen. Ze hebben bij Telenet eindelijk een dossier opgemaakt en binnen de twee werkdagen zullen ze mij terug contacteren. Ben benieuwd, maar ben ondertussen alle vertrouwen in Telenet kwijt.  Als er binnen de beloofde 2 werkdagen geen oplossing komt dan zeg ik mijn duur abonnement op bij Telenet. Hun beveiliging en support is abominabel en ze nemen dit probleem helemaal niet ernstig.

 



Patrick37 (Krak) heeft de inhoud van deze post bewerkt.
Reden: email adres + gsm nummer zichtbaar

0 Likes
Bellalugosi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Vreemd, ik heb daarnet een reactie geplaatst op jouw bericht en Netweters heeft het onmiddellijk terug verwijderd?? Dus nogmaals, ik heb net hetzelfde voorgehad. 3 maal in één week tijd (op 18/03 op 24/03 en op 26/03) heeft een onbekende een beheerderslogin aangemaakt op mijn Telenet account. 2x met een outlook-adres en 1x met een gmail-adres. Hij heeft ook een onbekend gsmnr. toegevoegd 0466 xx xx xx. Mijn Telenet-account wordt dus telkens volledig overgenomen en ik heb zelf geen toegang meer tot mijn account en e-mails. Bij de helpdesk krijg ik weinig hulp. Ze geven me een nieuw paswoord en verwijderen het onbekende profiel maar het probleem blijft terugkeren. De derde keer lukte het hen zelfs niet meer om het onbekende profiel te verwijderen. Telenet heeft nu eindelijk een dossier aangemaakt en er werd beloofd dat ze dit binnen de 2 werkdagen zullen oplossen. Ben benieuwd, want heb helemaal geen vertrouwen meer in de helpdesk van Telenet. Ze nemen dit probleem ook helemaal niet ernstig terwijl een onbekende al een week lang mijn account volledig overneemt. Ondertussen heb ik aangifte gedaan bij de politie omdat de onbekende beheerder via mijn Telenet account ook wijzigingen aanbrengt bij andere accounts zoals Netflix en Spotify. Hij heeft namelijk toegang tot mijn e-mailaccount en via 'wachtwoord vergeten' kan hij mijn paswoorden aanpassen op andere websites. Er werd zelfs een bod in mijn naam uitgebracht op een veilingsite dat ik met veel moeite ongedaan heb kunnen maken. Er is dus blijkbaar iets grondig mis met de beveiliging van Telenet en ik hoop dat ze dit nu eindelijk snel zullen aanpakken. 

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@igvfer  en @Bellalugosi  Misschien zijn niet zozeer jullie accounts dan wel de relevante Telenet server(s) zelf gekraakt. Iemand met kennis van zaken kan, nadat alle nodige toegang is bekomen en geopend, eender welke configuratie van eender wat van eender wie aanpassen. Sterker, men kan, eens men zo ver geraakt is, ook proberen sporen te wissen of te wijzigen.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Bellalugosi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Dat kan allemaal best zijn, maar als leek ben ik niet voldoende thuis in die materie. Ik ben al jaren trouwe klant bij Telenet en heb er een duur One Plus abonnement lopen. Ik verwacht dan ook dat ze dit probleem ernstig nemen en mij laten weten hoe dit kan opgelost worden. Zij zijn tenslotte de provider met een beveiligingsprobleem en van een Telecom operator als Telenet zou je toch mogen verwachten dat ze iemand in dienst hebben met kennis van zaken die kan uitleggen hoe dit probleem kan opgelost worden. Maar tot nu toe heb ik al een 10-tal verschillende helpdesk medewerkers aan de lijn gehad die geen idee hebben hoe ze dit moeten aanpakken.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet


@Bellalugosi  schreef:

Er is dus blijkbaar iets grondig mis met de beveiliging van Telenet en ik hoop dat ze dit nu eindelijk snel zullen aanpakken. 


Zoals ik al zei in mijn eerste reactie ....

Indien ze gehackt zijn moeten ze ook de gepaste communicatie doen volgens de GDPR.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@igvfer Telenet moet inderdaad kunnen kijken in hun logs vanwaar dat ze die aanpassingen hebben kunnen doen. Je kan via de politie het nieuwe nummer dat in je profiel staat laten opsporen via de provider. Indien het een telenet nummer is kan dit natuurlijk door Telenet zelf gebeuren. 

Je kan het nummer eens opzoeken op volgende site : https://www.crdc.be/

Daar zie je welke provider dat nummer heeft.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@kristofDW  Het nummer blijkt een prepaid nummer te zijn bij Lycomobile.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@igvfer dan mag je het bijna vergeten om die op te sporen spijtig genoeg.

Hopelijk kan Telenet toch iets vinden ... 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@kristofDW  Normaal gezien moeten providers, ook voor een pre paid nummer een ID bewijs vragen. Dus dat zou moeten te achterhalen zijn. Ik heb nu ook online aangifte gedaan. Ik ben benieuwd wat daar van komt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@igvfer bij die provider kan je een fake name en adres geven. Je moet je id niet doorgeven. Dus alles is mogelijk. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bellalugosi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Bij providers als Telenet, Proximus...zal je inderdaad een ID bewijs moeten voorleggen, maar bij Lyca mobile nemen ze het niet zo nauw met die ID bewijzen. Dat heeft de politie mij toch verteld toen ik aangifte ben gaan doen.