Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Voor de 2e keer in 3 weken heb ik een heel eigenaardig probleem. Een 3-tal weken terug kon ik plots niet meer aan mijn mail. Paswoord resetten lukte niet want ik ontving nergens nog iets.   Klantendienst gebeld en ik krijg een nieuw paswoord. Wat blijkt? Er is een nieuwe gebruiker aangemaakt met een outlook adres en beheerders rechten en mijn gsm nr toegewezen aan deze gebruiker. Met de hulp van de helpdesk dit dan terug op mijn account gezet. Maar geen enkele mogelijkheid om die gebruiker te verwijderen.

Gisteren terug hetzelfde scenario. Plots geen mails meer en terug blijkt mijn paswoord veranderd en is er een extra gebruiker aangemaakt met beheerdersrechten. Maar nu staat er een onbekend gsm nr als contactnummer. Ik heb er naar gebeld en krijg een engelstalige mailbox te horen. Nu is het met een gmail adres en terug geen mogelijkheid om deze gebruiker te verwijderen. Er is een case aangemaakt bij Telenet maar ik ben benieuwd of ze kunnen achterhalen vanaf welk IP adres de aanpassingen zijn gebeurd. Via de helpdesk ben ik het niet te weten gekomen.

En ja telkens mijn paswoorden veranderd naar heel sterke wachtwoorden.

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: mijn.telenet probleem



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
50 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet


@Suzy  schreef:

Telenet is ook volop bezig om het "afsluiten van alle sessies" beschikbaar te maken via een knop in Mijn Telenet, zodat je dit als klant zelf kan doen. Laat ons hopen dat deze functionaliteit snel uitgerold kan worden! 


Dat zou een interessante en welkome aanpassing zijn. Wat ook zou kunnen helpen is de functies van mijn telenet te beperken (of zelfs volledig onmogelijk te maken) indien de sessie opgezet wordt vanaf een IP adres welke zich buiten het Telenet netwerk bevindt. Dat sluit wellicht niet alle hackers uit, maar ik vermoed toch dat de meeste hacks van buiten afkomstig zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Wie is gehackt? De slachtoffers of Telenet?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet


@janne_man  schreef:

Wie is gehackt? De slachtoffers of Telenet?


Goede vraag. Het antwoord van Suzy geeft de indruk dat de gebruiker gehackt is, of toch dat vermoeden bestaat.

Met zijn gegevens is vervolgens een sessie naar mijn telenet opgezet, die overeind is gebleven, ook na password resets, hardware veranderingen enz.

De hacker kon dus steeds opnieuw veranderingen aanbrengen. Het kunnen beeindigen van open sessies is dus een goede zaak.

Om de kans op dit soort hacks te voorkomen (maar niet 100% uit te sluiten) lijkt het me handig de toegang tot mijn telenet te beperken voor enkel gebruikers binnen het Telenet netwerk.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Wat ik nog altijd niet begrijp is hoe het mogelijk is om een extra gebruiker aan te maken. Als de hacker in mijn mailbox geraakt dan vindt hij daar mijn paswoord niet. Het is wel zo dat hij dan ook  in "Mijn Telenet" geraakt. Daar kan hij dan wel een gebruiker aanmaken en de rest veranderen. Dat kan een eerste keer maar eens dit terug veranderd is , is mijn paswoord niet meer te vinden in mijn mailbox. In mijn ogen moeten ook alle open sessies naar "mijn Telenet" afgesloten worden en niet alleen naar de mailboxen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

@igvfer 

Je hebt gelijk, alle open sessies op alle systemen van Telenet, met inbegrip van de open sessies op TV-Box en andere decoders.

 

Een probleem van deze aard zou echt ten gronde moeten onderzocht worden. Zit je toch opgeschept met een nog niet gekende malware of ben je "toevallig" slachtoffer door een (nog niet) gekend veiligheidsprobleem met Telenet.

 

Ik durf te veronderstellen dat Telenet in de logs het één en ander kan vinden. Op tijd goed communiceren zal belangrijk zijn.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Onbekende beheerderslogin Mijn Telenet

Ik ken nu ook een en ander van sessies via sites die ik doe. Ik moet zeggen bij de meeste providers worden sessies meestal na 24u automatisch afgesloten en zoniet kan je dat zelf voorzien wanneer een sessie wordt afgesloten. Dat automatisch afsluiten gebeurt normaal gezien ook als je de webbrowser sluit. Maar als je die laat op staan is dat voor max. 24u.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes