Beantwoorden
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Ik ga een Deco M5 mesh installeren op mijn witte Telenet Modem/router. Ik heb al veel berichten hierover gelezen maar raak nog niet wijs uit het volgende.

 

* Ofwel stel ik mijn eigen router in als access point en regelt de router van Telenet al het verkeer; er zijn dan geen conflicten, alles blijft in hetzelfde netwerk zitten en toestellen die bedraad aan de Telenet router zitten worden ook gevonden door toestellen die via de Mesh zijn verbonden; ik kan dan wel enkele speciale functies van mijn mesh niet gebruiken;

* Ofwel stel ik mijn Deco in als router, maar dan zo dat  ze elk een ander bereik van IP-adressen gebruiken want anders geeft dat conflicten. Dan heb ik een apart netwerk met mijn Deco en de extra functies, maar twee aparte deelnetwerken waarbij de toestellen verbonden op verschillende routers elkaar niet kunnen aanspreken (bvb mijn Smart TV aan de kabel in de Telenet router zal wel op internet kunnen maar mijn smartphone op het deco netwerk zal hem niet vinden)

 

Is dat correct? Is er een nadeel als ik de Telenet router als router gebruik, is die bvb trager of zo dan een Deco M5, maakt dat iets uit? Het eenvoudigste is sowieso om mijn Deco M5 als AP in te stellen?

 

Ik ga er in elk geval een nieuw wifi-netwerk mee maken en dat van Telenet uitzetten (zelfs de Wi-Free).

 

Bedankt alvast

0 Likes
8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Als ik dat zo lees zijn er heel veel mensen met enorme huizen ofwel houden ze ervan het moeilijk te maken. Die mesh dingen mogen maar een 7 meter van elkaar staan, ik zie er dan geen geweldig voordeel van.

Als ge Wifree uitschakelt dan kan je ook geen WiFree meer gebruiken als je op verplaatsing bent.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

@hdela  Wat je zegt is juist. Of toch gedeeltelijk als je uitgaat van een router na de Telenet router.

Als je het netwerk van de Telenetrouter netwerk A noemt dan maakt het netwerk van je eigen router, dat we gemakshalve netwerk B noemen, deel uit van netwerk A.

Dat wil zeggen dat je in sommige gevallen wel met toestellen uit netwerk B verbinding zal kunnen maken met toestellen in netwerk A maar niet omgekeerd tenzij je met poortinstellingen en dergelijke werkt. Dat zal eventueel werken voor een netwerkprinter in netwerk A en een PC in netwerk B. Maar dit zal meestal niet lukken om bijvoorbeeld een video te streamen vanop je smartphone in netwerk B naar een TV in netwerk A.

Mesh werkt ook maar goed als je aan bepaalde voorwaarden voldoet zoals hier beschreven.

 

Heb je internet aansluitpunten in de ruimten waar je weinig of geen signaal ontvangt kan je beter een Acces Point (AP) plaatsen. Bij Telenet de eerste gratis en een volgende te huren aan kleine prijs.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Dank voor de toelichting; dat bevestigt dan toch wat ik vermoedde. Ik kan dan beter mijn mesh netwerk B laten samenvallen met het telenet netwerk A om die problemen te vermijden. Pas als ik een oplossing heb voor de enkele toestellen die nog rechtstreeks met de kabel in de router van Telenet heb zitten zou ik kunnen omschakelen.

 

Maakt een router eigenlijk enig verschil?

0 Likes
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Ik ben ten gronde bekend met de voor- en nadelen van een mesh netwerk. Powerline werkt hier niet goed en geeft storing op toestellen in huis tot zelfs in de straat in die mate dat Telenet komt kijken. De wachtbuizen voor ethernet zijn verstopt en de kabel die ik had gekocht langs de leuning van de trap en tegen een plafond plakken doe ik niet. Ik ontvang hier 40 wifinetwerken in de buurt, als ik mijn eigen wifree kan uitschakelen dan zijn er dat al weer twee minder die ik zelf uit de weg moet drummen met een sterker signaal. Ik heb mijn wifree gebruik geanalyseerd en ik kan het missen. Maar bedankt voor de extra informatie.

0 Likes
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Waarom vraag je geen Modem Only?

Ik heb nog nooit een Telenet router gehad de laatste 20 jaar.

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Modem-only is niet meer makkelijk te krijgen. Ik had er één, maar met een upgrade naar gigaboost heb ik deze moeten inruilen. Ik heb nu een CV8560E. Dat is een router, zonder wifi, die je in een soort van modem-only modus kan zetten (MAC address pass-through).

Dit is echter niet hetzelfde als modem-only.

 

In principe lijkt me een eigen router in jouw setup ook niet nodig. De complexiteit neemt toe, maar volgens mij niet de meerwaarde die het jou zal bieden. Zolang je geen eigen servers (meervoud) gebruikt of bijvoorbeeld een VPN-server biedt een eigen router geloof ik niet veel voordelen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router


@Arnie  schreef:

Modem-only is niet meer makkelijk te krijgen.


Dat durf ik te betwijfelen. Je moet er gewoon achter vragen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Router (TP Link Deco M5 mesh) achter telenet router

Ik heb de Deco M5 intussen geïnstalleerd en dat ging nog gemakkelijker dan ik had verwacht. De set maakt zelf een netwerkje met een andere IP-range. De verbinding is uitstekend, veel beter dan wat ik met een powerline ooit had, ik haal op de moeilijkste plaats in huis nu wel de 200 Mbps van onze internetverbinding. Het is zelfs zo snel en stabiel dat ik hem in router modus heb laten staan en alle toestellen die nog met de kabel verbonden waren (behalve de tv-box) op wifi heb gezet, ik vond het de moeite niet om er verder aan te gaan configureren om ze op kabel te laten zitten. Als het echt moet kan ik er nog eentje in de overblijvende ethernetpoort op de Deco steken. Alle wifi van de Telenet witte doos heb ik uitgezet. Het is proper!