Beantwoorden
vanhouckedre
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Switch tussen modem/router veroorzaakt lagere snelheid

Hallo,

 

Ik heb een kleine unmanaged gigabit switch tussen mijn modem-only en pfSense router geplaatst zodat ik hierop ook mijn digibox kan aansluiten. Sinds dat de switch er tussen zit heb ik een max snelheid van 100mbps terwijl dit zeker een gigabit switch is.

 

Alvast bedankt

 

Titel bewerkt door Nicolas (NV1) | Vorige titel:switch tussen moden en router

0 Likes
3 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Switch tussen modem/router veroorzaakt lagere snelheid

100% zeker dat je een gigabit switch gebruikt?

Er bestaan ook Fast Ethernet switches. Fast Ethernet = 100Mbps, maar da's iets uit een ver verleden 😉

 

Bij Gigabit moet je standaard geen speed & duplex settings configureren, dus normaal zou alles plug & play moeten werken als je een gigabit switch gebruikt.

 

Kijk ook je kabels eens na: worden alle 8 draadjes gebruikt?  Gebruik je straight cables? Die gebruik je normaal in combinatie met een switch. Twee toestellen rechtstreeks aansluiten doe je doorgaans met een crossed cable. Tegenwoordig hebben sommige switches en endpoints wel een detectie om straight van crossed te onderscheiden (Auto MDI-X), en dan maakt het niet uit welk soort kabel je gebruikt.  Ik raad wel aan om straight UTP kabels te gebruiken.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Switch tussen modem/router veroorzaakt lagere snelheid

@vanhouckedre Kan deze kabel tussen de modem-only en pfSense router gigabit snelheden aan ? Kijk best even na of je minstens een Cat5e kabel hebt. Indien je bijvoorbeeld maar een Cat5 hebt kan je maar snelheden aan van 100Mbps.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Switch tussen modem/router veroorzaakt lagere snelheid


@kristofDW  schreef:

@vanhouckedre Kan deze kabel tussen de modem-only en pfSense router gigabit snelheden aan ? Kijk best even na of je minstens een Cat5e kabel hebt. Indien je bijvoorbeeld maar een Cat5 hebt kan je maar snelheden aan van 100Mbps.

 


Dat zou me straf lijken. Ik heb 20 jaar geleden gebouwd en toen al Cat5e gebruikt 🙂

Maar ik zou inderdaad eens de kabels veranderen, misschien zit er wel ergens een kink in 😄


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes