Beantwoorden
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Beste Netweters, 

 

Tot voor kort had ik de CH7465LG-TN modem/router die ik in combinatie met twee powerlines gebruikte om overal in huis snel internet te ervaren. Dat werkte op zich goed tot ik meer en meer slimme toestellen begon te gebruiken. Deze waren niet altijd bereikbaar omdat er per powerline een nieuw netwerk werd aangemaakt. Na enkele zoekopdrachten vond ik dat het installeren van een mesh netwerk dit probleem zou oplossen.

 

Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de Linksys Velop MX8400 die eveneens Homekit compatibel was. Om te vermijden dat er twee routers wifi uitstuurden besloot ik om mijn Telenet modem/router te gaan inwisselen voor de e-router (CV8560E). Eens deze geïnstalleerd was heb ik de Velop via kabel verbonden met de e-router en die e-router in bridge mode (mac passthrough) gezet. Beide toestellen staan in mijn garage. 

 

Ik heb de twee ethernetpoorten die in de muur zitten (woonkamer en slaapkamer) en de omvormer van de zonnepanelen verbonden met de e-router. De andere toestellen (NAS, Hue Bridge ...) zijn verbonden (al dan niet via switch) met de Velop router. Via de ethernetpoort van de slaapkamer is momenteel nog niets verbonden. In de woonkamer is de poort verbonden met switch, die op zijn beurt verbinding maakt met TV, TV-box ...

De tweede Velop toren staat boven en werkt draadloos. 

Mijn slimme toestellen zijn nu altijd zichtbaar en werken vlotter dan tevoren met Homekit. Het probleem situeert zich nu echter bij de toestellen die in de woonkamer verbonden zijn. 

 

Aangezien de e-router werkt op ip 192.168.0.1 en de velop op 192.168.1.1 kunnen de toestellen elkaar niet zien. Zo werkt Airplay via gsm die verbonden is via WiFi van Velop niet op de tv die verbonden is met de ethernetpoort in de muur (die verbonden is met de e-router).

 

Een oplossing die ik wou/wil vermijden (om praktische redenen) is gewoon de kabels die nu in de e-router zitten verplaatsen naar de Velop (via switch). Deze oplossing heb ik nu toch geprobeerd, maar dan duikt er nieuw probleem op. Bij het opstarten van de tv-box (en/of opname) valt het internet plots weg. De Velop kleurt rood en pas na het herstarten van zowel de e-router als de Velop router heb ik opnieuw internet.

 

Heb beide situaties een week gegeven:

  • Week 1: TV box via Velop router --> Internet viel 4 à 5x weg, meestal bij opstart TV box of als ik opname probeer te starten.
  • Week 2: TV box via e-router --> Internet valt niet meer weg, alles werkt zoals het zou moeten, maar toestellen herkennen elkaar dus niet.

Heb zelf weinig kaas gegeten over netwerken en heb Netweters ook al afgeschuimd voor een oplossing, maar deze zie ik niet meteen.

 

De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?

 

Indien dit niet mogelijk zou zijn, heeft er iemand een verklaring waarom het internet weg valt bij het opstarten van de TV box die verbonden is via Velop router?

 

Alvast bedankt

0 Likes
34 reacties
Ex-Netweter
 

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


 

De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?

 


Dit lijkt me enkel mogelijk als de Linksys Velop in bridge mode wordt geplaatst. Uiteraard MAC bridging van de modem weer uitschakelen. Zoals je in onderstaande artikel kan lezen verlies je wel enkele functionaliteiten.

https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=243548

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Bavixke  schreef:

De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?


Gezien het jouw absolute voorkeur is om al jouw toestellen zowel op de e-router als op de Velop te kunnen aansluiten, is de oplossing die de vorige poster aanbrengt inderdaad de beste, namelijk de Velop in bridge mode.

In deze opstelling kan je nog altijd gebruik maken van de superieure WiFi (mesh), het enige wat je verliest zijn de "router" eigenschappen van de Velop.

 

In jouw plaats zou ik mij ook de vraag stellen of de Velop in de garage thuishoort. Dit is meestal niet de beste plaats voor een WiFi router.

Het grote voordeel van de opstelling "E-router + apart acces point" is dat je niet gebonden bent aan de plaats waar de modem staat (garage, technische ruimte, ...).

Misschien kan je de Velop (master) beter aansluiten in de living op de UTP kabel die van de E-router komt. Dan heb je WiFi waar je het meest de WiFi gaat gebruiken, toch?

De TV, TV-Box, etc... in de living kan je dan aansluiten op de ethernet poorten van de Velop, en de smartphones waarmee je gaat casten hebben dan ook de volle WiFi.

 

Los daarvan begrijp ik het probleem niet dat je ondervindt met de Velop in bridge mode, waarbij je internet uitvalt bij het opstarten van de TV-box.

In de "Mac passtrough" opstelling zou de TV-Box ook perfect moeten werken.

Misschien de TV-Box eens een complete reset geven en opnieuw laten initiëren vanop het 192.168.1.1 netwerk?

 

Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

De reden waarom de Velop momenteel in de garage staat is net de reden van het probleem eigenlijk. Had de Velop eerst aangesloten in de woonkamer, maar dan waren mijn bridges (Hue, Tado ...) verbonden met de e-router en kon ik deze dus niet meer zien in de Velop app (en bij de apparaten die verboden waren met de Velop). Als dat opgelost zou raken, zou ik inderdaad opteren om deze in de woonkamer te plaatsen.

 

Bij mijn zoekopdrachten ben ik ook paar keer de suggestie tegengekomen om de niet-Telenet router in bridge mode te plaatsen, maar dan verlies ik de Homekit functionaliteit van de router. En dat is net de reden waarom ik deze router heb gekocht. 

 

Ik blijf me dus vastrijden bij elke mogelijke oplossing. Ik neem alvast de suggestie over het resetten van de TV-box mee en hou jullie op de hoogte.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

De suggestie om de Velop te verplaatsen naar de living, was alleen bedoeld voor het scenario dat de Velop in bridge staat, en je dus maar één netwerk hebt (192.168.0.0).

 

Gezien je toch verkiest om de Velop als router te gebruiken (ikv Homekit functionaliteit), dan:

  1. moet je gewoon aanvaarden dat je de overblijvende poorten van de E-router niet kan gebruiken. Er kan maar één toestel op de E-router komen (als een soort modem-only).
  2. een oplossing vinden voor het TV-Box probleem

Laat ons dus concentreren op de TV-Box ...

Je hebt dus een switch in de garage, en een switch in de living?

Indien je deze zou vervangen door 2 managed switches, zou je er via VLAN's kunnen voor zorgen dat de TV-Box 'virtueel' direct aangesloten is op de E-router.

Dat zou een eventuele "oplossing" (work-around) kunnen zijn voor het TV-Box probleem?

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@Bavixke ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt wat betreft bridging.

Je hebt wellicht gelezen dat je met je huidige modem, de CV8560e, je eigen router in MAC Bridging modus kan zetten (via een configuratie op Mijn Telenet), zodat je eigen router een publiek IPv4 adres krijgt.  Dit is echter niet wat je nodig hebt en ook niet wat @flip1953 en @Ex-Netweter bedoelen.

 

Laat gewoon alles standaard staan op Mijn Telenet, maar configureer wel je Velop in Bridge modus.

Dat wil zeggen dat je alle router/NAT/DHCP functionaliteit uitschakelt op je Velop.
https://www.linksys.com/nl/support-article?articleNum=243548

Je hebt dan slechts 1 IP netwerk (192.168.0.0/24) zowel vóór als achter je Velop router.

Het maakt dan niet meer uit hoe je je toestellen aansluit, want ze krijgen allemaal een IP adres toegewezen uit hetzelfde netwerk (je Telenet modem fungeert als DHCP server).

 

Je hebt dan ook geen Vlans nodig. Aangezien je beperkte kennis van netwerken (zoals je zelf aangeeft 😉) zou ik dat pad niet bewandelen en het zo simpel mogelijk proberen te houden.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@flip1953 Klopt, er staat een switch in de garage en één in de woonkamer.

 

@Steven-E De Velop in bridge mode zetten is één van de oplossingen die ik al vaak tegen gekomen ben. Het probleem hiermee is dat de Homekit integratie niet werkt in combinatie met bridge modus. En laat die Homekit integratie nu net één van de redenen zijn waarom ik de Velop gekocht heb.

 

Als de enige overblijvende oplossing werken met managed switches (VLAN's) is, dan kijk ik toch eerst even die richting uit. Indien ook dat geen oplossing zou bieden, dan zal ik toch de keuze moeten maken om de Homekit integratie te laten vallen en de Velop in bridge mode plaatsen.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Bavixke  schreef:

@flip1953 Klopt, er staat een switch in de garage en één in de woonkamer.

 

Als de enige overblijvende oplossing werken met managed switches (VLAN's) is, dan kijk ik toch eerst even die richting uit. 


Dat zou volgens mij perfect kunnen werken.

Er is wel een kleine leercurve zoals @Steven-E aangeeft, maar eens je het concept van VLAN's begrijpt is het een fluitje van een cent, waarmee je dit soort configuraties gemakkelijk oplost.

 

Als voorbeeld....

  1. managed switch in garage:
    • poort 1: instellen als "trunk", verbinden met de UTP kabel naar living.
    • poort 2: instellen als VLAN2 (untagged), verbinden met de E-router.
    • poort 3: UTP kabel naar slaapkamer (default VLAN1).
    • alle andere poorten: apparaten op jouw lokaal netwerk (default VLAN1): NAS, Hue Bridge, zonnepanelen ...
  2. Managed switch in living:
    • poort 1: instellen als "trunk", verbinden met de UTP kabel naar garage.
    • poort 2: instellen als VLAN2 (untagged), verbinden met WAN port van Velop (master).
    • poort 3: instellen als VLAN2 (untagged), verbinden TV-Box.
    • poort 4: verbinden met LAN poort Velop (default VLAN1)
    • alle andere poorten: apparaten op jouw lokaal netwerk (default VLAN1): TV, etc ...
    • overige LAN poorten Velop: apparaten op jouw lokaal netwerk (default VLAN1).

Werking:

  1. de "trunk" verbindt beide switches (VLAN1 en VLAN2 tagged).
  2. alle apparaten op VLAN2 zijn (virtueel) verbonden met de E-router:
    • de Velop (WAN poort) krijgt een publiek IPv4 via de Max bridge.
    • de TV-Box krijgt een intern IP van de E-router, en staat los van je lokaal netwerk.
  3. alle apparaten op de overige switch poorten (VLAN1) zijn verbonden met je lokaal netwerk (Velop LAN).

Resultaat:

Velop mesh zal werken...

Hue bridge zal werken...

TV-box zal werken...

Goede WiFi in woonkamer...

Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Dank voor uitleg. Ondanks je duidelijk uitleg slaag ik er momenteel niet in om dit werkende te krijgen. 

 

Ik heb dus de bridge mode van de e-router uitgeschakeld, de Velop verplaatst naar de woonkamer en mijn switches vervangen door managed switches (TP-Link TL-SG105E). De poorten werden ingesteld zoals uitgelegd:

 

Garage:

  • Poort 1: Woonkamer
  • Poort 2: E-router
  • Poort 3: Slaapkamer
  • Poort 4: Airport Time Capsule (enkel backup, geen netwerkinstellingen)
  • Poort 5: NAS 
  • Poort 6: NAS (voor LACP Link aggregation)
  • Poort 7: Omvormer zonnepanelen
  • Poort 8: Hue bridge

Woonkamer:

  • Poort 1: Garage
  • Poort 2: WLAN Velop
  • Poort 3: TV-box
  • Poort 4: LAN Velop
  • Poort 5: TV
  • Poort 6: PlayStation

Velop Woonkamer

  • Poort 1: Tado bridge
  • Poort 2: Switch woonkamer
  • WLAN: Switch woonkamer

Velop bovenverdieping

  • Niets aangesloten

Daarna het IP van de twee switches opgezocht om te kunnen instellen. Bij VLAN de 802.1Q VLAN geactiveerd. Daar kan ik per VLAN ID de poorten als untagged, tagged of not member instellen. 

Hierbij had ik nog enkele vragen:

  1. Trunk: VLAN 1 en 2 voor poort 1 van beide switches stel ik dus in als tagged?
  2. Poort 2 van de garage/woonkamer en poort 3 van de woonkamer stel ik in op de VLAN 2 als untagged. Bij VLAN 1 moet deze dan ingesteld worden als not member?
  3. Gelijkaardige vraag als hierboven voor poort 3 + de andere poorten van de garage en poort 4 + de andere poorten van de woonkamer. Default VLAN 1 = untagged? Dus bij VLAN 2 = not member?

Heb al geprobeerd enkele zaken in te stellen maar er gaat nog één en ander fout. Soms zitten de twee switchen op subnet van de e-router. En andere keer waren ze verdeeld tussen subnet Velop en subnet e-router.

 

De situatie zoals ze nu is:

  • Switches zijn gereset dus werken momenteel als unmanaged switch (denk ik).
  • Velop kleur rood, dus geen internet volgens LinkSys docs
  • Internet lijkt echter wel te werken.
  • Alle slimme apparaten lijken eveneens te werken, behalve de Tado's.
  • Beide switchen zitten nu op subnet van e-router.
  • Switch admin uit garage via browser is te bereiken. (MAC-adres gecheckt in mijn Telenet)
  • Switch admin uit woonkamer via browser niet vindbaar in Mijn Telenet of via Velop instellingen. 

Zit beetje met de handen in het haar...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@Bavixke als je toch voor de VLANs gaat, zet dan ook maar weer MAC-Bridging weer aan.  Dat zorgt ervoor dat je Velop router langs de buitenkant een publiek IPv4 adres krijgt, en zo vermijdt je dubbele NAT. Maar dit terzijde.

 

Trunk poorten gebruik je typisch tussen switches onderling. Daar stuur je (in de meeste gevallen) alle VLANS over, dus in jouw geval:

- VLAN1 (voor al je PC's, Velop binnenkant, zonnepanelen, etc ...).

- VLAN 2 ( Velop buitenkant, E-Router, TV boxen)

Maar belangrijk is dat je deze VLANS als "tagged vlans" doorstuurt over de trunk (in principe moet je VLAN 1 niet taggen, want meestal is dit de native vlan, maar ik vind het properder om dit wel te doen)

- Alle toestellen sluit je op je switches aan op poorten waar de respectievelijke vlans als "untagged" zijn geconfigureerd. Dus bijv je E-router, TV boxen en Velop (extern) sluit je aan op poorten die je untagged in VLAN 2 zet.

Al de rest zet je op poorten die untagged in VLAN 1 zitten.

 

Hope this helps.

 

PS: trunk poorten kunnen ook bestaan tussen een switch en een router of firewall met verschillende 802.1Q subinterfaces, maar dat is voor een volgende keer. Dat heb je nu niet nodig 😉

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Bavixke  schreef:
Heb al geprobeerd enkele zaken in te stellen maar er gaat nog één en ander fout. Soms zitten de twee switchen op subnet van de e-router. En andere keer waren ze verdeeld tussen subnet Velop en subnet e-router.

Zoals @Steven-E al schreef:

- In geval je de bridge mode van de e-router uitgeschakeld hebt:

  1. TV Box en WAN poort van de Velop zitten in het Telenet subnet. Je moet dan in "Mijn Telenet" 2 toestellen zien bij Verbonden apparaten.
  2. Alle andere apparaten zitten in het Velop subnet
  3. Je hebt dubbele NAT (192.168.1.x > 192.168.0.x > internet

- In geval de bridge mode van de e-router ingeschakeld is:

  1. Alléén de TV Box krijgt een IP in het Telenet subnet. Je mag dan in "Mijn Telenet" maar één toestel zien: de TV-Box (of de Velop met alleen een IPv6 adres).
  2. Alle andere apparaten zitten in het Velop subnet
  3. Je hebt geen dubbele NAT (192.168.1.x > internet)

 


@Bavixke  schreef:

Hierbij had ik nog enkele vragen:

  1. Trunk: VLAN 1 en 2 voor poort 1 van beide switches stel ik dus in als tagged?
  2. Poort 2 van de garage/woonkamer en poort 3 van de woonkamer stel ik in op de VLAN 2 als untagged. Bij VLAN 1 moet deze dan ingesteld worden als not member?
  3. Gelijkaardige vraag als hierboven voor poort 3 + de andere poorten van de garage en poort 4 + de andere poorten van de woonkamer. Default VLAN 1 = untagged? Dus bij VLAN 2 = not member?

Dat is 100% correct  😊

 


@Bavixke  schreef:

Zit beetje met de handen in het haar...


Geen probleem, je geraakt er wel ...

Ik zou eens van vooraf beginnen:

  • eerst beide switches instellen en dan uitschakelen.
  • UTP tussen 2 switchen verbinden (TRUNK, VLAN1+2 tagged)
  • verbinding E-router > switch garage (VLAN2)
  • verbinding Velop WAN > switch living (VLAN2)
  • verbinding TV-Box > switch living (VLAN2)
  • verbinding Velop LAN > switch living (VLAN1)
  • switches terug inschakelen

Nu eerst checken of alles werkt:

  • TV Box moet een IP adres krijgen van de E-router (checken in Mijn Telenet).
  • checken of je internet hebt op de switch poorten (subnet van de Velop) en op de Velop LAN poorten.
  • idem voor de WiFi van de Velop.
  • WAN poort Velop krijgt een IP in subnet van de E-router (checken in Mijn Telenet).
  • Nu de MAC bridge instellen in "Mijn Telenet" en de E-router herstarten (kan ook via "Mijn Telenet").
  • Van zodra de E-router on-line komt, moet de Velop nu een extern IPv4 adres krijgen...

Pas als alles correct werkt, de andere toestellen terug aansluiten.

 

PS

Misschien kan je best de switches een vast IP adres geven (in het Velop subnet)?

Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Aangezien ik nu geen tijd meer heb om dit te bekijken en er een (thuis)werkweek aankomt, heb ik alles teruggezet van voor de VLAN setup. Zal een nieuwe poging wagen tegen het einde van de week. Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de info!

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Begrijpelijk, daar moet je je tijd voor nemen 😉

Misschien de ideale gelenheid om eerst wat in te lezen. Er is heel wat over te vinden online, dit bijv https://www.practicalnetworking.net/stand-alone/vlans/

 

Ik wil me zelf toch even corrigeren. Ik had in een vorig antwoord gezegd dat ik het properder vond om bij Trunkpoorten de Native VLAN (standaard vlan 1) te taggen, zoals ik met alle andere VLANS doe.  Ik had dit zo gedaan op mijn Netgear switches.

Maar sommige switches (zoals Unifi) laten niet toe dat je de native vlan als "tagged vlan" configureert.

Dus op de trunkpoorten (tussen de switches onderling) stuur ik nu al mijn VLANS door als "tagged", behalve de native VLAN (1).  De mgmt webgui van mijn Netgear switches lijkt nu ook sneller te reageren. @flip1953 of @Arnie , wat is jullie idee hierover?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Dag @Steven-E , ik gebruik een combinatie van Unifi en TP-link apparatuur.

Bij Unifi is vlan1 inderdaad altijd untagged. Dat wil zeggen dat mijn trunk verbindengen vlan1 untagged doorsturen, de overige vlans met tag. Met de introductie van unifi moest ik dus een kleine verandering aanbrengen in de TP-link switches, maar dit was minmaal.

Tags gebruik ik namelijk sowieso enkel op de trunk verbindingen, de poorten waar PC's, camera's of andere clients aanhangen zijn bij mij allemaal untagged.

Trunk heb zijn de verbindingen tussen de switches en de router, en de verbindingen naar de AP's.

 

Dat tagged / untagged merkbaar zou zijn op de management interface vind ik toch wel wat vreemd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Om toch terug on topic te komen, ik zou in dit geval kiezen voor een setup waarbij de e-router niet in bridge mode gezet wordt, de Velop wel; of beter gezegd dat de Velop gewoon in de modus gezet wordt waarbij deze zich als access-point gedraagt, en niet als router.

Dan kunnen alle appareten met elkaar communiceren, en heb je geen complexe confuguratie nodig met vlans enz.

 


@Bavixke  schreef:

De Velop in bridge mode zetten is één van de oplossingen die ik al vaak tegen gekomen ben. Het probleem hiermee is dat de Homekit integratie niet werkt in combinatie met bridge modus. En laat die Homekit integratie nu net één van de redenen zijn waarom ik de Velop gekocht heb.


 

Hier kan ik niet volgen, en vermoed dat er begrippen door elkaar gehaald worden. Een AccessPoint wat zich als zodanig gedraagt (en niet als router) zou geen enkel probleem mogen geven. Eigenlijk is je netwerktopologie dan juist eenvoudiger, wat de werking juist makkelijker maakt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes