Beantwoorden
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Beste Netweters, 

 

Tot voor kort had ik de CH7465LG-TN modem/router die ik in combinatie met twee powerlines gebruikte om overal in huis snel internet te ervaren. Dat werkte op zich goed tot ik meer en meer slimme toestellen begon te gebruiken. Deze waren niet altijd bereikbaar omdat er per powerline een nieuw netwerk werd aangemaakt. Na enkele zoekopdrachten vond ik dat het installeren van een mesh netwerk dit probleem zou oplossen.

 

Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de Linksys Velop MX8400 die eveneens Homekit compatibel was. Om te vermijden dat er twee routers wifi uitstuurden besloot ik om mijn Telenet modem/router te gaan inwisselen voor de e-router (CV8560E). Eens deze geïnstalleerd was heb ik de Velop via kabel verbonden met de e-router en die e-router in bridge mode (mac passthrough) gezet. Beide toestellen staan in mijn garage. 

 

Ik heb de twee ethernetpoorten die in de muur zitten (woonkamer en slaapkamer) en de omvormer van de zonnepanelen verbonden met de e-router. De andere toestellen (NAS, Hue Bridge ...) zijn verbonden (al dan niet via switch) met de Velop router. Via de ethernetpoort van de slaapkamer is momenteel nog niets verbonden. In de woonkamer is de poort verbonden met switch, die op zijn beurt verbinding maakt met TV, TV-box ...

De tweede Velop toren staat boven en werkt draadloos. 

Mijn slimme toestellen zijn nu altijd zichtbaar en werken vlotter dan tevoren met Homekit. Het probleem situeert zich nu echter bij de toestellen die in de woonkamer verbonden zijn. 

 

Aangezien de e-router werkt op ip 192.168.0.1 en de velop op 192.168.1.1 kunnen de toestellen elkaar niet zien. Zo werkt Airplay via gsm die verbonden is via WiFi van Velop niet op de tv die verbonden is met de ethernetpoort in de muur (die verbonden is met de e-router).

 

Een oplossing die ik wou/wil vermijden (om praktische redenen) is gewoon de kabels die nu in de e-router zitten verplaatsen naar de Velop (via switch). Deze oplossing heb ik nu toch geprobeerd, maar dan duikt er nieuw probleem op. Bij het opstarten van de tv-box (en/of opname) valt het internet plots weg. De Velop kleurt rood en pas na het herstarten van zowel de e-router als de Velop router heb ik opnieuw internet.

 

Heb beide situaties een week gegeven:

  • Week 1: TV box via Velop router --> Internet viel 4 à 5x weg, meestal bij opstart TV box of als ik opname probeer te starten.
  • Week 2: TV box via e-router --> Internet valt niet meer weg, alles werkt zoals het zou moeten, maar toestellen herkennen elkaar dus niet.

Heb zelf weinig kaas gegeten over netwerken en heb Netweters ook al afgeschuimd voor een oplossing, maar deze zie ik niet meteen.

 

De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?

 

Indien dit niet mogelijk zou zijn, heeft er iemand een verklaring waarom het internet weg valt bij het opstarten van de TV box die verbonden is via Velop router?

 

Alvast bedankt

0 Likes
34 reacties
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Standaard staat het verbindingstype op 'Automatische configuratie - DHCP'. Dit zijn de andere mogelijkheden en daar staat dus dat 'Brugmodus' niet combineerbaar is met Homekit. 

 

IMG_0953.PNG

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

OK duidelijk. Helaas alweer een apparaat wat aangeboden wordt als access-point, maar gelijk ook een NAT-router is. Een tegenwoordig regelmatig optredend probleem. 😞

Voor jouw netwerk heb je eigenlijk een normale access-point functionaliteit nodig, en stoort de router werking hier juist.

 

Het probleem wat namelijk optreed is dat de router een scheiding aanbrengt (op IP gebied) tussen apparatuur achter de Velop, en eventuele andere apparatuur direkt verbonden aan de Telenet HGW. Die bevinden zich dan in een ander subnet. Apparatuur direkt aan de Telenet HGW verbonden zal niet met de apparatuur achter de Velop kunnen communiceren, tenzij je port-forwarding op de Velop gaat configureren. En zelfs dat zal enkel dan werken wanneer de CV8560E niet in MAC-passthrough gezet wordt, zodat de Velop net als de andere clients een 192.168.0.x IP adres zal ontvangen.

Nadeel daarvan is dan weer dat je dubbel NAT hebt voor verkeer van achter de Velop naar het internet.

 

Als er helemaal geen andere apparatuur direkt aan de HGW aangesloten wordt hoeft dat geen probleem te zijn, en kan deze zelfs in bridge mode (MAC pass-through) gezer worden.

 

Dit levert dan echter het probleem op wat je beschrijft, dat wanneer de kabel die naar de woonkamer vertrekt uit de CV8560E gehaald wordt, en in je Velop gestoken wordt het internet wegvalt. Dat is heel vreemd, en misschien moeten we ons op dat probleem richten. Het heeft denk ik toch de voorkeur om al je apparatuur namelijk samen te bregen in één en hetzelfde IP subnet, zodat ze probleemloos onderling kunnen communiceren. Bijvoorbeeld dat je vanaf de TV (DLNA client) films kunt kijken die opgeslagen staan op de NAS (DLNA server).

Misschien kun je eens probreren dat probleem verder te isoleren. Treed het op wanneer enkel de TV aangesloten is, of juist enkel de TV-box?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Om voor mezelf even een beeld te vormen van de situatie heb ik aan de hand van je begrijving even een tekeningetje gemaakt. Misschien helpt het anderen ook.

Zoals ik in de tekening aangeef en ook in de vorige post is het voornaamste probleem dat je je apparatuur over twee verschillende ip subnetten verdeeld hebt. Dit is het gevolg van het feit dat de Velop zich als router gedraagt, wat vreemd genoeg schijnbaar noodzakelijk is.

Wel of geen bridge / mac-passthrough in de CV8560E gaat dat probleem niet oplossen. Ook het inzetten van managed switches kan hier eigenlijk geen oplossing bieden.

De vraag voor mij blijft waarom het internet uitvalt wanneer je de kabel die van de CV8560E naar de switch in de woonkamer verloopt uit de CV8560E haalt en in de Velop steekt.

netwerk-bavixke.jpg


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@Arnie 

Ik denk dat de TS heel goed begrijpt, dat hij 2 netwerken heeft als hij de Velop in router mode laat staan, en dus geen gebruik kan maken van de LAN poorten van de E-router.

Dat is het probleem niet ...

 

Het enige probleem dat hij heeft in deze opstelling is, dat zijn internet wegvalt, als hij zijn TV-Box opstart ...

Dat probleem heeft hij niet als zijn TV-Box rechtsreeks op de E-router aangesloten wordt.

De vraag is natuurlijk waarom dit gebeurt.

 

De mogelijk oplossing met de VLAN's zorgt ervoor dat hij op één UTP kabel (tussen garage en living) beide netwerken kan doorgeven, zodat zijn TV-box (virtueel) met de E-router verbonden is, terwijl de overige apparaten in de living (TV, WiFi) op het Velop netwerk zitten ...

 

 

 

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

VLAN's kunnen het probleem met de TV box oplossen, maar waarom niet verder zoeken naar de echte oorzaak.

Een mogelijke oorzaak (ik denk maar luidop): de Velop geeft via DHCP aan de TV box hetzelfde adres als zijn eigen adres op het LAN netwerk.  Waardoor de default gateway op de LAN ineens de TV box wordt ipv de Velop.  Onwaarschijnlijk dat je dit zou kunnen configureren (het zou een collosale bug zijn), maar ik zou het toch eens nakijken.

 

@Bavixke enkele vragen:

  • op het moment van de problemen, kan je eens nakijken welk IP adres je TV box heeft gekregen?
  • Wat is de DHCP pool geconfigureerd op je Velop router?
  • je hebt toevallig geen fixed DHCP leases geconfigureerd?
  • heb je misschien nog een ander apparaat op je netwerk hangen waarop een DHCP server draait?

  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@flip1953  schreef:

De mogelijk oplossing met de VLAN's zorgt ervoor dat hij op één UTP kabel (tussen garage en living) beide netwerken kan doorgeven, zodat zijn TV-box (virtueel) met de E-router verbonden is, terwijl de overige apparaten in de living (TV, WiFi) op het Velop netwerk zitten


Het kan een work-around bieden. Het blijft echter vreemd dat een TV-box aangesloten op de Velop, niet enkel deze Velop zelf, maar ook de next hop (CV8560E) onderuit haalt.  Het lijkt me toch zeer aan te raden dit probleem verder te onderzoeken en op te lossen.

Ik zit me af te vragen of het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door IPv6. Wat doet de Velop met IPv6 verkeer (bridge, PD routing, block...)? De TV-box gebruikt naast IPv4 ook IPv6. Kan deze zonder IPv6 functioneren? Ik heb dat zelf nog niet getest.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Arnie  schreef:
De TV-box gebruikt naast IPv4 ook IPv6. Kan deze zonder IPv6 functioneren? Ik heb dat zelf nog niet getest.

Ik wel 😉 De TV box kan ook perfect enkel met IPv6 werken.

Een relatie met IPv6 lijkt me onwaarschijnlijk. De TV box stuurt immers geen router advertisements uit. Ik zou persoonlijk eerst richting IPv4 kijken en DHCP.

@Arnie waaruit besluit je dat ook de E-router onderuit wordt gehaald door de TV Box. @Bavixke zegt weliswaar dat "het internet wegvalt" bij aansluiten TV box achter de Velop router, maar ik denk niet dat dit geldt voor toestellen rechtstreeks aangesloten aan de E-router (192.168.0.0/24).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Steven-E  schreef:

@Arnie waaruit besluit je dat ook de E-router onderuit wordt gehaald door de TV Box.


Dat staat vermeld in de originele vraag:

Een oplossing die ik wou/wil vermijden (om praktische redenen) is gewoon de kabels die nu in de e-router zitten verplaatsen naar de Velop (via switch). Deze oplossing heb ik nu toch geprobeerd, maar dan duikt er nieuw probleem op. Bij het opstarten van de tv-box (en/of opname) valt het internet plots weg. De Velop kleurt rood en pas na het herstarten van zowel de e-router als de Velop router heb ik opnieuw internet.

 

Een terechte vraag overigens - het zou helpen als dit verder verduidelijkt wordt. Als de kabel naar de living in de Velop gestoken is, bevinden zich geen direkte clients meer aan de e-router. Is het echt wel nodig die ook te resetten? Is het mogelijk eens met een PC of ander apparaat, direct aan de e-router  verbonden (bekabeld dus) te controlleren of die ook zijn internet verbinding kwijtraakt?

Misschien is een reset van de e-router niet nodig, enkel wat geduld dat de Velop terug opstart?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Dit kan ook veroorzaakt worden door een een onbedoelde loop op laag2, door het verkeerd aansluiten van kabels. Geen idee of de ingebouwde switch in de E-router het spanning-tree protocol ondersteunt, maar indien niet dan zou dit wel eens kunnen.

https://solidbe.nl/nl/tech/networking/waarom-vermijden-we-een-spanning-tree/

 

Anyway, ik denk dat we langs de ene kant zaken anders aan het interpreteren zijn, en langs de andere kant maar wat aan het gissen zijn 😉

Zodra @Bavixke de vragen beantwoordt kunnen we verder.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Heb de kabel van de ethernetpoort opnieuw geswitched van de e-router naar de Velop. Maar het probleem is momenteel niet te reproduceren. Ik verwacht, gezien de vorige ervaring, hier binnenkort wel mee te maken te hebben.

 

Ik probeer alvast jullie vragen (met mijn beperkte kennis 😅) te beantwoorden:

  • Misschien kun je eens probreren dat probleem verder te isoleren. Treed het op wanneer enkel de TV aangesloten is, of juist enkel de TV-box?
    • Ik denk enkel de TV-box. Eerste keer dat het probleem zich voordeed merkte ik het enkel bij het opstarten van een opname die niet wou lukken. Tweede keer merkte ik dat de preview afbeelding van het menu niet allemaal geladen werden. Via diagnose van de TV-box dan gecheckt en alle vinkjes waren groen, maar de snelheid was slecht. Daarna de Velop gecheckt en die was rood (dus geen internet). 
  • op het moment van de problemen, kan je eens nakijken welk IP adres je TV box heeft gekregen?
    • ipv4 was nu 192.168.1.26/24. Zowel gateway, als DHCP als DNS2 zijn 192.168.1.1. Maar het probleem is dus momenteel niet te reproduceren. Herinner mij wel dat het ook subnet 1 was.
  • Wat is de DHCP pool geconfigureerd op je Velop router?
    • Eerste IP adres is 192.168.1.10 met max 245 users (bereik tussen 10 en 254). Leasetijd client is 1440 minuten.
  • je hebt toevallig geen fixed DHCP leases geconfigureerd?
    • Aangezien ik niet weet hoe of wat, denk ik van niet.
  • heb je misschien nog een ander apparaat op je netwerk hangen waarop een DHCP server draait?
    • Zelfde antwoord als hierboven. Voor zover ik weet niet, behalve de e-router misschien? En dacht bij de managed switches ook DHCP tegen gekomen te zijn, maar die had ik dus eerder niet. 
  • Misschien is een reset van de e-router niet nodig, enkel wat geduld dat de Velop terug opstart?
    • Dat is mogelijk. Dit zal ik moeten testen als het probleem zich weer voordoet.

Ik vermoed dat jullie niet veel verder kunnen met mijn antwoorden, maar het is nu wachten tot het probleem zich opnieuw voordoet. Zoals ik in het begin zei heb ik dit week getest en viel internet 4 à 5 keer weg. Ik laat de kabel nu ook zitten tot het probleem zich opnieuw voordoet.

 

Los van bovenstaande en of VLAN al dan niet de oplossing is, heb ik bij mijn eerste test van vorige weekend wel gemerkt dat de Velop het best in de woonkamer zou staan. Ik merk als deze in de garage staat het wifisignaal met mijn videodeurbel enorm zwak is, terwijl die in de woonkamer zeer sterk is. Ik vermoed dat dit te maken zal hebben met het 2,4 Ghz die zwakker zal zijn, want via mijn iPhone haal ik aan de deurbel gewoon de snelheid die ik in mijn woonkamer haal (gemiddeld 287 Mbps). 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Bavixke  schreef:

Heb de kabel van de ethernetpoort opnieuw geswitched van de e-router naar de Velop. Maar het probleem is momenteel niet te reproduceren. Ik verwacht, gezien de vorige ervaring, hier binnenkort wel mee te maken te hebben.


Dat is goed nieuws, misschien is het probleem vanzelf opgelost 😊.

Er is nu dus niets meer aangesloten op de LAN poorten van de E-router, en alle apparaten (incl. TV-Box) zijn aangesloten op de Velop router?

 


@Bavixke  schreef:

Los van bovenstaande en of VLAN al dan niet de oplossing is, heb ik bij mijn eerste test van vorige weekend wel gemerkt dat de Velop het best in de woonkamer zou staan. Ik merk als deze in de garage staat het wifisignaal met mijn videodeurbel enorm zwak is, terwijl die in de woonkamer zeer sterk is. 


Een WiFi router in de garage, waar je geen WiFi nodig hebt, is natuurlijk niet ideaal.

 

Als je de Velop router in de living wil zetten, en de E-router blijft in de garage, dan heb je toch de hierboven geschetste oplossing met de 2 managed switches en VLAN's nodig, gezien je zowel de WAN als de LAN wil verbinden over één UTP kabel. Maar dan voor een andere reden 🤔...

 

En als je dan toch voor de VLAN oplossing zou gaan, dan kan je evengoed de TV-Box op de VLAN van de E-router zetten (want er is dan geen goede reden meer op de TV-Box achter de Velop te plaatsen), toch?

0 Likes
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Na drie dagen heb ik het probleem niet meer voorgehad. Zeer vreemd, maar zoveel te beter.

 

Daarnet even de VLAN setup proberen uit te voeren maar het loopt nog ergens fout. In mijn Telenet zijn geen apparaten te zien en bijgevolg werkt de WiFi van de Velop niet. Alles nu teruggezet naar de oude setup (alles via Velop in garage).

 

Had nochtans een schema uitgetekend om een duidelijker beeld te schetsen.

 

VLAN.png

 


@flip1953  schreef:

... gezien je zowel de WAN als de LAN wil verbinden over één UTP kabel. Maar dan voor een andere reden 🤔...


Niet zeker dat ik je begrijp, maar ik denk dat dit uit noodzaak is? Aangezien er maar één poort voorhanden is in de woonkamer.

 


@flip1953  schreef:

 

En als je dan toch voor de VLAN oplossing zou gaan, dan kan je evengoed de TV-Box op de VLAN van de E-router zetten (want er is dan geen goede reden meer op de TV-Box achter de Velop te plaatsen), toch?


Klopt. Het doel blijft ook om de Velop in woonkamer te plaatsen. Aangezien het me nog niet geluk is ondanks jullie goede tips heb ik een extra hulplijn ingeroepen en hoop dat die me deze namiddag  kan tonen wat er verkeerd loopt.

0 Likes
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Na een dagje proberen (ook met de hulplijn) heb ik het voorlopig opgegeven. Alles volgens mijn uitgetekend schema geprobeerd maar de zowel de Velop als de e-router krijgen geen internet in deze setup.

 

Dan eens geprobeerd om VLAN 1&2 te wisselen. Tijdens de wissel van VLAN 1 en 2 van de switch in de woonkamer (1 & 2 hadden dus dezelfde settings) kreeg de TV-box plots wel een ip van de e-router én kon de Velop wel WiFi uitsturen. Het vreemde was wel dat ik niet meer in mijn browser kon verbinden met de switches. Dus moest deze wel opnieuw resetten.

 

Tijdens die test opnieuw gemerkt dat WiFi uitsturen vanuit de garage geen al te best plan is, want verbinding was best wel zwak (Velop boven had ik uitgeschakeld). 

 

Wederom zit ik dus met de handen in het haar. Iemand nog een idee waar de fout zou kunnen liggen?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Welke type managed switches gebruik je? Bij de meeste TP link modellen is het zo dat je 1) de poorten in het juiste VLAN moet onderbrengen en 2) de poort aan het juist VLAN toekennen (PVID).

Pas als je beide gedaan hebt is de vlan setup correct, en is het verkeer gescheiden. Met PVID op 1 voor alle poorten heb je nog altijd één groot netwerk.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Aha, daar lag het probleem dus. Heb twee TP-Link TL-SG108E switches. De VLAN setup weer uitgevoerd zoals uitgetekend en daarna ook de PVID's aangepast. Nu werkt alles zoals ik wil 😊.

 

Bedankt aan iedereen voor de hulp/tips!