Beantwoorden
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

Beste Netweters, 

 

Tot voor kort had ik de CH7465LG-TN modem/router die ik in combinatie met twee powerlines gebruikte om overal in huis snel internet te ervaren. Dat werkte op zich goed tot ik meer en meer slimme toestellen begon te gebruiken. Deze waren niet altijd bereikbaar omdat er per powerline een nieuw netwerk werd aangemaakt. Na enkele zoekopdrachten vond ik dat het installeren van een mesh netwerk dit probleem zou oplossen.

 

Zo gezegd, zo gedaan. Ik kocht de Linksys Velop MX8400 die eveneens Homekit compatibel was. Om te vermijden dat er twee routers wifi uitstuurden besloot ik om mijn Telenet modem/router te gaan inwisselen voor de e-router (CV8560E). Eens deze geïnstalleerd was heb ik de Velop via kabel verbonden met de e-router en die e-router in bridge mode (mac passthrough) gezet. Beide toestellen staan in mijn garage. 

 

Ik heb de twee ethernetpoorten die in de muur zitten (woonkamer en slaapkamer) en de omvormer van de zonnepanelen verbonden met de e-router. De andere toestellen (NAS, Hue Bridge ...) zijn verbonden (al dan niet via switch) met de Velop router. Via de ethernetpoort van de slaapkamer is momenteel nog niets verbonden. In de woonkamer is de poort verbonden met switch, die op zijn beurt verbinding maakt met TV, TV-box ...

De tweede Velop toren staat boven en werkt draadloos. 

Mijn slimme toestellen zijn nu altijd zichtbaar en werken vlotter dan tevoren met Homekit. Het probleem situeert zich nu echter bij de toestellen die in de woonkamer verbonden zijn. 

 

Aangezien de e-router werkt op ip 192.168.0.1 en de velop op 192.168.1.1 kunnen de toestellen elkaar niet zien. Zo werkt Airplay via gsm die verbonden is via WiFi van Velop niet op de tv die verbonden is met de ethernetpoort in de muur (die verbonden is met de e-router).

 

Een oplossing die ik wou/wil vermijden (om praktische redenen) is gewoon de kabels die nu in de e-router zitten verplaatsen naar de Velop (via switch). Deze oplossing heb ik nu toch geprobeerd, maar dan duikt er nieuw probleem op. Bij het opstarten van de tv-box (en/of opname) valt het internet plots weg. De Velop kleurt rood en pas na het herstarten van zowel de e-router als de Velop router heb ik opnieuw internet.

 

Heb beide situaties een week gegeven:

  • Week 1: TV box via Velop router --> Internet viel 4 à 5x weg, meestal bij opstart TV box of als ik opname probeer te starten.
  • Week 2: TV box via e-router --> Internet valt niet meer weg, alles werkt zoals het zou moeten, maar toestellen herkennen elkaar dus niet.

Heb zelf weinig kaas gegeten over netwerken en heb Netweters ook al afgeschuimd voor een oplossing, maar deze zie ik niet meteen.

 

De meest ideale oplossing zou zijn dat de ethernetpoort van woonkamer en omvormer in de e-router kunnen blijven zitten en dat deze de toestellen van de Velop kunnen zien (en omgekeerd). Geen idee of dit technisch mogelijk is en hoe ik dit zou moeten instellen. Iemand enig idee?

 

Indien dit niet mogelijk zou zijn, heeft er iemand een verklaring waarom het internet weg valt bij het opstarten van de TV box die verbonden is via Velop router?

 

Alvast bedankt

0 Likes
34 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@Bavixke 

Blij te horen dat het opgelost is!!!

  • jij hebt iets bijgeleerd: hoe je netwerken kan scheiden met VLAN's, en hoe je 2 netwerken over 1 UTP kabel kan verbinden ...
  • wij hebben allemaal iets bijgeleerd dank zij @Arnie namelijk de tip met de PVID!

Krijgt je TV Box nu ook netjes een IP van de E-router?

Ben ook benieuwd naar de snelheden? Wat zegt een speedtest (ik veronderstel dat je snelheid gehalveerd wordt op je netwerk achter switch 2) ?

Tenzij je geen gigabit abonnement hebt?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@flip1953  schreef:

Ben ook benieuwd naar de snelheden? Wat zegt een speedtest (ik veronderstel dat je snelheid gehalveerd wordt op je netwerk achter switch 2) ?

 Waarom zou de snelheid gehalveerd zijn? De VLAN setup reserveerd geen bandbreedte. Er is geen sprake van QoS of Bandwidth allocation, dat elk VLAN maar 50% van de bandbreedte zal toegekend krijgen.

Op sommige switches is dat wel mogelijk, maar lijkt me eigenlijk in dit scenario ongewenst.

 

EDIT: Sorry, ik begrijp je redenering; al wat via de eigen Velop router moet, gaat twee keer over dezelfde kabel (trunk) om tot de client te geraken. Maar dit geldt dan toch enkel voor de apparatuur in de garage?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E


@Arnie  schreef:

EDIT: Sorry, ik begrijp je redenering; al wat via de eigen Velop router moet, gaat twee keer over dezelfde kabel (trunk) om tot de client te geraken. Maar dit geldt dan toch enkel voor de apparatuur in de garage?


Inderdaad, vandaar dat ik het had over "switch 2" ...😏

0 Likes
Bavixke
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

@flip1953 

Ja, de link die @Steven-E deelde deed me het concept van VLAN's goed begrijpen. Wist niet dat zoiets mogelijk was. 

 

De TV-box krijgt een IP van de e-router.

De snelheden liggen tussen 282 en 287 bij de laatste testen (zowel voor de boven- als benedenverdieping), waar ik in theorie 300 Mbps zou moeten halen. Dus dat lijkt me goed te zitten. Heb dus momenteel niet Giga SpeedBoost optie, maar wel van plan om dit in de toekomst eens te testen. 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

TV-box met Linksys Velop icm CV8560E

282-287 mbps voor een 300 Mbps lijn is perfect (reken altijd met wat overhead, 6% is normaal).

 

Ik denk dat je met een 1 Gbps (One Up) abonnement volgende snelheden zou zien:

  • beneden (living) ca 940 Mbps.
  • boven/garage ca 500 Mbps (hier moet je geen rekening houden met een overhead, want de lijn kan >500 Mbps aan, maar de trunk is 1 Gbps (bandbreedte gelijktijdig gebruikt voor WAN en LAN).

 

0 Likes