Beantwoorden
Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Naar het artikel van Tweakers:

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen in zijn netwerk - IT Pro - Nieuws - Tweakers

 

Telenet test momenteel de inzet van Docsis 4.0 in zijn Belgische netwerk. Bij een test haalde het bedrijf een downloadsnelheid van 8,5Gbit/s. Met Docsis 4.0 zijn in theorie ook hogere uploadsnelheden mogelijk, maar daarover zegt Telenet nog niets.

Met Docsis 4.0 verwacht Telenet de downloadsnelheid van 8,5Gbit/s te kunnen garanderen voor klanten, schrijft De Tijd. Op dit moment is de maximale downloadsnelheid bij Telenet 1Gbit/s en kunnen klanten met maximaal 40Mbit/s uploaden. Binnenkort gaat de provider 2,5Gbit/s-modems leveren aan klanten. Het bedrijf test deze modems nu 'op beperkte schaal'.

Docsis 4.0 laat providers, net als bij Docsis 3.1, met maximaal 10Gbit/s downloaden. Het verschil tussen de twee specificaties zit in de uploadsnelheid. Bij Docsis 3.1 is dit maximaal 1 tot 2Gbit/s. De nieuwe specificatie laat klanten in theorie met maximaal 6Gbit/s uploaden. Dit moet dan wel door de provider zelf worden ondersteund. Telenet spreekt vooralsnog niet over hogere uploadsnelheden. Het heeft een hybride netwerk, dat tot aan de wijkkasten uit glasvezel bestaat. De kabel die naar de voordeur van de klant loopt, is coax.

De Nederlandse provider Ziggo, met een vergelijkbaar hybride netwerk, kondigde eerder in mei eveneens een Docsis 4.0-test aan. Beide providers hebben te maken opkomende concurrentie van glasvezelnetwerken, die hogere en bovendien symmetrische snelheden beloven. Zo wil Proximus tegen 2028 in België 70 procent van alle gebouwen van een glasvezelaansluiting voorzien. Op dit netwerk zijn snelheden van 10Gbit/s mogelijk. Met de hogere Docsis-specificatie hopen de coaxproviders klanten ervan te overtuigen dat hun netwerk snel genoeg is.

 

Mijn vraag hierover:

Is er hier een opt-in voor Netweters om deel te nemen aan de beta-fase?

0 Likes
16 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@Uloga die modem wil ik wel testen 🙂 @Suzy kan ik me ergens inschrijven om mee te testen ? 😀


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@kristofDW @Suzy Hier ook heel veel interesse om mee te doen aan een test indien mogelijk. 

0 Likes
bert_
Expert Moderator
Berichten: 203
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol! WOW, overzichtelijk!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Hi, @kristofDW en  @Uloga Deze vraag was al eens gesteld.
Daarom verwijs ik jullie graag naar dit topic: https://www.netweters.be/t5/WiFi/Nieuwe-modem-op-komst/m-p/143618#M14522 😉

 

Gr

Bert 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ex-Netweter
 

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

0 Likes
Uloga
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Dag Bert,

 

Dit gaat als ik het goed heb specifiek over de CH8568LG modem? 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Ik denk dat het meer om dit specifieke antwoord van @Suzy ging:

 

Op de test-vraag heb ik ook een antwoord gekregen. Modems worden blijkbaar nooit getest met klanten, omdat deze al je services kunnen impacteren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
bert_
Expert Moderator
Berichten: 203
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol! WOW, overzichtelijk!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Bedankt @Arnie  Dat is inderdaad de reden, @Uloga. Modems worden nooit getest door onze klanten. Toch bedankt voor je interesse! 

 

Gr

Bert 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
wewanl
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Wel grappig om te lezen dat bij Telenet de modems nooit getest worden door klanten.

Dat is in Nederland bij Ziggo wel het geval. 

Ook de tv box zonder coaxaansluiting (Next mini) is eerst getest door klanten voordat deze werd losgelaten 🙂

Ex-Netweter
 

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@wewanl 

Ik heb eind 2018 de eerste Telenet TV-box mee getest.

En deze is hier nooit meer weggegaan. 😁

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Dat ze eerst eens beginnen met op docsis 3.1 speedboost, de upload snelheid al is serieus wat omhoog trekken want 1Gbps download tegen  40Mbps upload. Zijn al landen die al langer pakken hoger upload hebben of bijna evenveel up als down hebben 

België hint op dat gebied wat achter op

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

wewanl
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Gelukkig gaat Telenet over naar FTTH, toch? 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

@wewanl 

Ze gaan er mee beginnen maar dat is niet direct dat iedereen vandaag op morgen dat gaat hebben. De uitrol daarvan zal ook weer een aantal jaar duren want dat zijn geen kleine projecten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
wewanl
Professional Beetjesweter
Berichten: 19
Jij bent af! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen

Maar toch, het is een mooie stap van  Telenet. Dit in tegenstelling tot zusje Ziggo welke blijft hangen in Docsis 4.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet test Docsis 4.0 en wil dit vanaf 2024 uitrollen


@DeLLiAnO  schreef:

Dat ze eerst eens beginnen met op docsis 3.1 speedboost, de upload snelheid al is serieus wat omhoog trekken want 1Gbps download tegen  40Mbps upload.


Ik denk niet dat iemand nu wakker ligt van Docsis 4.0

Met de huidige Docsis 3.1 technologie kan Telenet:

  • met gemak de download snelheid van 1Gbps garanderen en zelfs nog verhogen (tot max 10 Gbps indien het hele spectrum gebruikt zou worden. Trouwens Docsis 4.0 geeft geen hogere upload dan Docsis 3.1
  • de uploadsnelheid drastisch verhogen, maar daarvoor zijn er wat ingrepen nodig, zoals:
    • de DVB-C muxen op 120MHz en 128Mhz volledig uitschakelen (Telenet is hiermee nu bezig door de kanalen te verhuizen naar resp. 282MHz en 274MHz).
    • uitrol van nieuwe NIU's (zodat de Docsis 3.1 upload bandbreedte verhoogd kan worden naar 5-204 MHz (nu beperkt tot 5-65 MHz).
  • hiervoor hebben we Docsis 4.0 niet echt nodig (Docsis 3.1 kan theoretisch tot 1-2 Gbps gaan).

 


@DeLLiAnO  schreef:

Zijn al landen die al langer pakken hoger upload hebben of bijna evenveel up als down hebben 

België hint op dat gebied wat achter op


Pas op: het gras is altijd groener aan de overkant.

Evenveel upload als down?? In tegenstelling tot glasvezel kan dat niet via de kabel, Docsis is assymetrisch (hogere upload dan download).

 


@patrick37  schreef:

@wewanl  schreef:

Gelukkig gaat Telenet over naar FTTH, toch? 


Ze gaan er mee beginnen maar dat is niet direct dat iedereen vandaag op morgen dat gaat hebben. De uitrol daarvan zal ook weer een aantal jaar duren want dat zijn geen kleine projecten. 


Als Telenet volledig inzet op FTTH, kunnen ze misschien beter de stap naar Docsis 4.0 overslaan ???

Waarom nog investeren in oude (achterhaalde) technologie als FTTH voor de deur staat?

 

net als Proximus: veel te lang bezig geweest met de kopertechnologie, maar hebben ze nu toch ook begrepen dat de toekomt in FTTH ligt (in plaats van VDSL supervectorng 35b verder te ontwikkelen)?

 

@DeLLiAnO  schreef:

If its not a Bengal, then its just a cat.
Rise and Rise again. Until lambs become lions
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.


(off-topic)

mag ik terloops zeggen dat ik jouw handtekening zeer storend vindt 🤔

  • de tekst boeit me niet (maar dat is persoonlijk).
  • je ziet qua stijl/lettergrootte het verschil niet tussen de tekst van de post en je handtekeing. Misschien iets beter formatteren (kleur, font, ...) ?
  • ik zie ook niet de toegevoegde waarde voor het forum?
0 Likes