Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

ik zoek dus een nieuwe router dat Vlans en PPPoe aankunnen en toekomstgericht is, bv Wifi6 ofzo, de vraag is dus, kan er iemand me op de goeie weg helpen voor zoiets, kost prijs max 250 euro 😉 

denk dat je voor die prijs al iets kan vinden, weet alleen niet welk merk kiezen of type.

alvast dank aan wie een goeie tip kan geven of de goeie weg naar een mooie router dat qua opties nog enkele maanden mee kan, en ohja, moet instelbaar zijn voor Fiber internet 😉 

 

Titel gewijzigd door Kevin (mod) I Vorige titel: Welke router kiezen dat PPPoe en Vlans hebben ???


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (4)
10 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@Master-Magic Als je in deze prijscategorie wil zitten , is de TP-Link Deco X60 wel een goede oplossing wel maar 1 extra sateliet. je kan hier  Tag VLAN gebruiken (als dit voldoende is en natuurlijk  PPPoE.
De iets duurdere is bijvoorbeeld de Ubiquity, maar dan zit je al boven de 300 euro voor een volledig Mesh opzet voor wel te verstaan een wifi 6 systeem.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@kristofDW bedankt voor de tip, is enkel voor router gedeelte, geen Mesh optie ofzo, gewoon router met deze opties dat ik wil.

heb nu een Router voor m'n google nest home opties en lampen enz en die haalt maar 300 max op de wifi, normaal zou die 500 moeten kunnen, in het begin haalde ik de 500 bijna, maar weet niet hoe het komt dat die opeens lager gaat, misschien het kanaal dat het niet aan kan of nog iets anders, is al een oud Routertje, dus tijd voor iets nieuw, en voor de glasvezel is dat interessant de nieuwste dingen 😉  


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?


@Master-Magic  schreef:

ik zoek dus een nieuwe router dat Vlans en PPPoe aankunnen en toekomstgericht is, bv Wifi6 ofzo, de vraag is dus, kan er iemand me op de goeie weg helpen voor zoiets, kost prijs max 250 euro 😉 


Fritz!Box 7530 AX beantwoordt aan al je wensen:

  • kan PPPoE aan (gezien ook VDSL2 modem).
  • kan VLAN aan op de WAN verbinding (Fritz!Box wordt door EDPNet gebruikt als router op een fibermodem).
  • heeft WiFi 6.
  • kost max 250€ (ik dacht 169€ of zo).
  • zal nog wel een tijdje meegaan: Fritz!Boxen krijgen jaarlijks 2-tal grote updates met nieuwe opties, en er is 5 jaar fabrieksgarantie.

Er is ook nog een Fritz!Box 7590 AX, maar die zal stukje duurder zijn (300€).

Tags (1)
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

I love Fritzboxes.

Standaard ondersteunt de FB geen VLAN tagging op de LAN poorten. Je kunt deze functionaliteit wel toevoegen als je freetz-ng gebruikt (package: cpmaccfg).

Met freetz-ng kun je nog vele andere interessante functies toevoegen aan je router. Ik gebruik bijvoorbeeld standaard dnsmasq (voor veel meer controlle over de DHCP server) en enable rsyslog en telnetd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@Arnie @flip1953 @kristofDW 

het is deze geworden 

Asus RT-AX58U AX3000


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@Master-Magic goede keuze denk ik🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?


@Master-Magic  schreef:

het is deze geworden 

Asus RT-AX58U AX3000


Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar denk wel dat het een goede keuze is. Biedt in ieder geval zeker veel configuratie mogelijkheden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@kristofDW @Arnie 

En vooral ook WiFi 6 voor de iPhone, en optie voor toekomstige apparaten die misschien nog komen bij mij 😂

zal wel beetje zoeken worden in het begin maar dat lukt wel,

 

maar heb nog een vraag, is misschien een domme vraag maar die viel me net te binnen en vroeg me dit af of dit kan,

kan je op een router ip adressen blokkeren die geen toegang mogen hebben of bv enkel een ip adres toegang geven die wel toegang mag hebben in m’n netwerk????

mij daar nog nooit mee bezig gehouden maar zie soms eens op adressen binnenkomen die niks te zoeken heeft bij mij, firewall staat aan op de Telenet modem maar toch soms eens iemand die probeert binnen te komen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

@Master-Magic ja dat kan je via guest netwerk doen of via een andere vlan in te stellen. Dan kan je nog opteren voor een mac adress filtering of mac ACL en acces control. Daar kan je instellen bij elk nieuw toestel de toegang automatisch ok is of je deze manueel moet accepteren. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Welke router te kiezen met PPPoE en VLAN's?

even een update @kristofDW @Arnie @flip1953 

de Asus router vandaag ontvangen, geïnstalleerd en werkt, heb speedboost bij telenet en haal 685 via wifi download snelheid, upload is 38, 

vraag me af, zou ik niet hoger halen met die router via wifi, weet wel dat de snelheid van 3000 max wordt verdeelt over de 2,5 en 5 ghz wifi maar normaal zou ik via de 5ghz wifi inlog tot 1200 kunnen maar haal maar 685, bedraad haal ik 950 van snelheid, dus dat is in orde.

of moet ik iets specifiek instellen zodat ik de volle snelheid kan benutten via wifi???

de lampen via wifi en google nest reageren wel sneller valt me op, die zitten op 2,5 ghz,

vanavond ook eens getest met FaceTime op via wifi op de MacBook en op de iPhone spotify naar de google nest en werkte perfect zonder haperingen.

er staan heel erg veel opties op dat ik zelf nog nooit had gezien dat dit bestond, heb ook IP6 moeten activeren, stond ook uit, dat heeft de snelheid ook wat verhoogt via wifi tot 685,

maar zou toch normaal meer moeten kunnen uithalen, hoop dat jullie een tip hebben nog om dat te krijgen.

heb hem nog niet ingesteld met mac adres enz omdat binnenkort de telenet verbinding toch wegvalt 😉 

moet dan alles weer herinstalleren van de verbinding voor glasvezel, dus best nu nog niet alles perfect afstellen, enkel uitzoeken of ik niet meer snelheid kan krijgen via wifi.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes