Beantwoorden
Rorschach
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

Zit met probleem waar ik kop noch staart aan krijg.

 

Mijn setup: Ik heb vier powerlines hangen in mijn huis (inclusief de 'hoofd'-powerline), computer is verbonden met internetkabel vanuit powerline. Probleem doet zich ook voor op WiFi en ook op zowel laptop als desktop pc:

- sedert tweetal weken heb ik last van frequente disconnects die zichzelf na een kleine minuut herstellen;

- Youtube, surfen op internet en dergelijke lijken prima te werken. Kan zijn dat deze programma's te weinig 'veeleisend' zijn zodat ik een onderbreking niet merk;

- Bij het gebruik van online programma's zoals Teamspeak, Discord en Dota 2 krijg ik problemen: op willekeurige momenten geraak ik de verbinding kwijt en 'kickt' het programma mij. Na een minuutje kan ik er terug in. Gaat van zeer frequent tot sporadisch. 

- Alles al gereset en dergelijke: heeft het probleem niet opgelost.

- een pingtest en speedtest terwijl het probleem zich voordoet geeft geen afwijkend resultaat. Alles lijkt prima en ik kan gewoon doorsurfen. Maar kan niet opnieuw verbinden met Dota 2-sessie/teamspeak/discord.

 

Wat ik reeds heb ondernomen: belde naar hulplijn: mijn 'hoofd'-powerline gaf geen signaal meer. Volgens technicus betekende dit dat ik nergens in het huis internet zou mogen hebben van powerlines. Maar deze werkten wel nog. Reset van de main powerline heeft het probleem voor één dag opgelost. De dag erna was het helaas weer zover. Technicus zei dat als het weer gebeurde ik een nieuwe powerline moest opvragen maar die staat momenteel niet meer als 'disconnected'. Het probleem houdt helaas wel aan. 

 

Enige 'nieuwe' gebeurtenis die mogelijks is samengevallen met het begin van de problemen lijkt een elektriciteitspanne te zijn: schakelaar van elektriciteitskast was gesprongen. Weer aangezet. Alles leek prima op het eerste gezicht. 

 

Zeer vreemd verhaal dus. Hoop dat iemand me kan helpen. 

 

Tags (1)
0 Likes
8 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

@Rorschach 

In het verleden heb ik eens getest wat er gebeurde als ik van het set powerlines de " 'hoofd'-powerline" eens uittrok. Resultaat: de wifi powerline maakte verbinding met de modem en het via UTP aangesloten toestel werkte nog.

Als bij u deze 'hoofd'-powerline defect is kan hetzelfde gebeuren als de wifi powerlines binnen bereik van de modem zijn. Als dit onderdeel soms wel en soms niet werkt krijg je telkens een overschakeling tussen verbinding via het elektriciteitsnet en wifi.

Test eens wat er gebeurt als je de wifipowerline eens binnen en buiten bereik van de modem plaatst terwijl de 'hoofd'-powerline uitgetrokken is.

Het zou dus wel degelijk een defecte 'hoofd'-powerline kunnen zijn.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

@Rorschach  Ik lees hier nergens welke PWL het zijn. 4 stuks waarvan ??? die wifi uitstralen of zijn het allemaal gewone PWL?

In elk geval kan je de gewone PWL van plaats veranderen en eens testen wat er dan gebeurt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rorschach
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

Op mijn desktop pc heb ik geen WiFi-aansluiting. Heb de 'hoofd'powerline eens uitgetrokken en gereset: geen internetverbinding meer, noch via kabel noch via WiFi.

 

 

0 Likes
Rorschach
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

Deze powerline gebruik ik: https://www.google.be/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftechpulse.be%2Freview%2F220420%2Ftelenet-wifi-power...

 

Ze stralen allemaal WiFi uit. 

 

Geprobeerd van plaats te veranderen. Nog steeds dezelfde problemen helaas. 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

@Rorschach 

Ik weet niet of je bij het resetten ook al eens vanaf je modem alles heropgestart hebt. Indien nog niet, doe dat eens.

Er kunnen wel eigenaardige dingen gebeuren bij stroomuitval.

Indien je herstart, vanaf modem beginnen en telkens wachten tot het vorige item volledig opgestart is.

Als na die herstart het probleem niet opgelost is zou ik de master pwl toch eens omwisselen.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rorschach
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

Allereerst bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Ik waardeer het enorm.

 

Heb al eens een volledige restart geprobeerd van modem-router-powerline. Heeft niet geholpen.

 

Sinds ik deze avond de master powerline nog eens heb uitgetrokken en gereset (om te testen of de andere powerlines het zouden overnemen) toont deze dat hij weer inactief is. Toch heb ik internet. Wel weer de gewoonlijke problemen zoals hierboven beschreven. En ook opnieuw erger. 

 

Dus die master powerline zal dan defect zijn zeker? 

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

@Rorschach 

Wissel hem om. Het kost alleen de moeite. Is dit stuk niet de oorzaak dan is het misschien al eenvoudiger om de echte schuldige te vinden.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Willekeurige disconnects, oorzaak door powerlines?

@Rorschach 

Geef een verschillend SSID voor het 2,4 en 5 GHz signaal.

Heb je vaste kanalen ingesteld op de 5 GHz?

Weet dat de 5 GHz voor een groot deed een gedeelde frequentie is met onder andere de weerstations. Voorrangregels kunnen de frequentie veranderen en dat kan tot uitval leiden.

0 Likes