Beantwoorden
karelclaessens
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Wereld gedichtendag On a roll...

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres

Sinda enkele weken heb ik een nieuwe modem wat een nieuw WAN address opleverde.

Op sommige (willekeurige??) sites blijk ik "op de zwarte lijst te staan".

Via een VPN kan ik overal aan maar via native WAN niet.  Het is maar op sommige URL's maar toevallig wel enkele die ik nogal eens gebruik (vb: ikea.be)

Ik zou dus graag aan een ander WAN adres geraken maar weet niet hoe.

De modem 24h uitzetten heeft,  buiten dat het geen optie is voor professionele reden, na 1 keer proberen geen ander adres opgeleverd...

Zijn er andere opties?

Dit komt van https://www.akamai.com/us/en/clientrep-lookup/

Er is geen scan tool actief....

karelclaessens_0-1611780758463.png

 

Karel Claessens
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres

@karelclaessensBlijkbaar kan je via sie site ook een verzoek indienen om dit ongedaan te maken. Maar hoe??????

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
karelclaessens
Professional Weetjesweter
Berichten: 50
De vlam zit erin. Dag van de Chocolade Wereld gedichtendag On a roll...

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres

Bedankt voor uw reaktie.

Er is inderdaad een button waar je een verzoek kan indienen.

Dat heb ik al 2 maal gedaan zonder resultaat....

Tegelijkertijd staat er ook dat niet zij het adres blokkeren maar dat dit op verzoek van een bedrijf komt.

Geen idee waar dat vandaan zou komen.

Het mogelijk onwaarschijnlijk scenario waar ik aan denk is dat mijn "nieuw" WAN adres in gebruik was door iemand anders die wel met reden geblokkeerd werd.  Ik weet niet of dit een plausibele redenering is...

karelclaessens_0-1611816893869.png

 

Karel Claessens
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres

@karelclaessens  Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel zo zijn. Dat is al ter sprake gekomen in een andere topic over hetzelfde onderwerp. https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Access-denied-op-random-sites/m-p/117903#... 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres


@karelclaessens  schreef:

Sinds enkele weken heb ik een nieuwe modem wat een nieuw WAN address opleverde.

Op sommige (willekeurige??) sites blijk ik "op de zwarte lijst te staan".

 

Ik zou dus graag aan een ander WAN adres geraken maar weet niet hoe.

De modem 24h uitzetten heeft,  buiten dat het geen optie is voor professionele reden, na 1 keer proberen geen ander adres opgeleverd...

Zijn er andere opties?


Jij bent dus wellicht "slachtoffer" geworden van de gangbare praktijk dat gebruikers met geblokkeerde IP adressen er alles voor doen om hun WAN IP adres te laten veranderen, en dus iemand anders (die toevallig het gerecycleerde IP adres ontvangt) opzadelt met het probleem 🤔.

 

Dat was exact waar ik voor waarschuwde in mijn reply in een gelijkaardige topic:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Access-denied-op-random-sites/m-p/117903#...

 

Gezien je dit probleem hebt met een "nieuwe" modem, en niet zelf de veroorzaker bent van de block (??), zit het er bij jou waarschijnlijk ook niets anders op dan een modemwissel 🙄. Van Telenet moet je kunnen verwachten dat je niet met een modem opgezadeld wordt, waarvan het IP op een blacklist staat ...

 

PS. Wat mij wel opvalt in jouw geval, is dat zowel je IPv4 als je IPv6 op de blacklist staat (zie screenshot).

  • Het IPv4 adres is gelinkt met het MAC WAN adres van je modem!
  • Het IPv6 adres daarentegen is uniek voor die ene PC waarmee je de "Client Reputation Lookup" deed.

Het zou toch wel nuttig zijn om deze PC goed na te kijken of niets in de achtergrond draait, dat deze IP block veroorzaakt. Want een nieuw IP krijgen zou geen oplossing zijn, als de oorzaak van de blokkering niet weggenomen wordt.

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres


@Ex-Netweter  schreef:

  • Het IPv4 adres is gelinkt met het MAC WAN adres van je modem!

Misschien een beetje off-topic, maar hier is de situatie bij een CV8560E denk ik een beetje anders. Deze ontvangt net al alle Telenet HGW's een IPv4 adres voor zijn WAN port.

Uniek voor dit type HGW is dat een tweede publiek IPv4 adres beschikbaar is voor een eigen router die achter de CV8560E geplaatst wordt (en wanneer op de CV8560E dan "bridging" / IP passthrough mode geconfigureerd wordt).

Ik heb gemerkt dat bij een factory-reset van de CV8560E dit IPv4 adres voor de eigen router veranderde. Ik kan dit later vandaag misschien nog eens terug testen.

 

Ik ben het verder volledig met je eens over het ongewenste effect van het verschuiven van het probleem van black-listing wanneer modems gewoon omgewisseld worden bij Telenet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Blacklisted op sommige sites na nieuw WAN adres

@Arnie @Ex-Netweter  Het is ook toevallig dat je die problematiek net hebt aangekaart en er al een klant is die er mee opgezadeld is. Misschien dat een van de moderators, ik zie dat ze toch veel meekijken hier, dit eens kan aankaarten bij Telenet zelf. Ik begrijp wel dat Telenet random IP adressen toekent uit de ter zijner beschikking staande pot van adressen, maar zij kunnen misschien een tool ontwikkelen om te kijken welke adressen geblacklist zijn en die dan voorlopig niet uitdelen tot ze terug vrijgegeven zijn. Ik vind het tenslotte ook vrij eigenaardig dat providers niet op de hoogte zouden zijn gesteld van eventuele problemen op een of meerdere van hun IPadressen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.