Beantwoorden
PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Mijn laptop is via een netwerkkabel aangesloten op een modem van Telenet, die sinds maandag vervangen is. Er is ook een access point opgesteld om wifi in huis te hebben. 

Sinds vanmorgen kan ik met de kabel ineens niet meer op sites die werken met ip4 blijkbaar. Via wifi wel. Wat moet ik doen om dit ook via de kabel weer ok te krijgen?

0 Likes
11 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Gebasseerd op je beschrijving denk ik eigenlijk dat dit toch eerder een probleem van de PC betreft. Als wifi wel werkt (is enkele maar het onderliggende transport medium), dan betekent dit dat er IPv4 verbindingen vanaf lokale hosts naar het internet mogelijk zijn.

Normaal geeft de Telenet HGW (modem) IP adressen uit naar de "clients". Dit gebeurt via DHCP.

Kan het zijn dat je PC misschien een vast IP adres heeft, welke niet binnen de range van je nieuwe setup valt? Standaard is het IPv4 adres van de HGW 192.168.0.1 en deelt deze adressen uit in het bereik 192.168.0.100 - 192.168.0.254.

Via mijn telenet kan je dit veranderen van 192.168.0.x naar bijvoorbeeld 192.168.1.x of elke willekeurig getal van 1 t/m 254.

 

Wellicht was dit bij je oude modem het geval, en staat je PC statisch geconfigureerd op 192.168.1.10. Als dat het geval is, is er geen internet connectiviteit mogelijk via IPv4, omdat je PC niet binnen hetzelfde subnet werkt als de HGW.

 

Kun je eens zien, en misschien eerst eens proberen de PC in te stellen dat deze dynamisch via DHCP een IPv4 adres aanvraagt? Dan even kabel loskoppelen, voor een twintig tal seconden eruit laten en dan terug steken, en nog eens proberen.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Dag Arnie,

 

Op mijn PC staat de IP-toewijzing ingesteld op "automatisch (DHCP)".

Bij de eigenschappen eronder staan volgende zaken:

Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 1000/1000 (Mbps)
IPv6-adres: 2a02:1811:c434:9e00::c24e
2a02:1811:c434:9e00:e86d:23fd:b718:e2d8
Link-local IPv6-adres: fe80::e86d:23fd:b718:e2d8%19
IPv6-DNS-servers: 2a02:1800:100::45:2
2a02:1800:100::45:1
IPv4-adres: 192.168.0.191
IPv4-DNS-servers: 195.130.130.5
195.130.131.5
Primair DNS-achtervoegsel: home
Zoeklijst voor DNS-achtervoegsels: telenet.be
Fabrikant: Realtek
Beschrijving: Realtek PCIe GbE Family Controller
Stuurprogrammaversie: 10.26.328.2018
Fysiek adres (MAC): 80-CE-62-33-99-49

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

@PieterJan74 Kan je als je op de kabel aangesloten ben andere sites bezoeken die bijvoorbeeld ipv6 ondersteunen, of totaal niets?

Als het alleen maar ipv4 is dat niet werkt kan het liggen aan de instellingen van uw netwerkkaart op je laptop. Ga daarom eens kijken op de netwerk properties van je netwerkkaart.

Daar moet internet protocol versie 4 (tcp/ipv4) aanstaan. Zo niet, zal dit niet werken. 

Het kan zijn dat je advanced settings ook moet resetten, maar dat is alleen als voorgaande niet werkt.

Als je dit niet kan enablen wil dit zeggen dat deze windows service niet geïnstalleerd is, maar dat gebeurd niet veel zedus 😉

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Misschien eens stapje voor stapje ontdekken wat er wel en niet werkt:

  1. Kun je eens proberen een ping 192.168.0.1 te doen? (dat is een command line instructie, die je uit kunt voeren in een venster wat zich opent als je het commando cmd uitvoert. Dat zal ons leren of ipv4 tussen de PC en de Telenet HGW werkt.
  2. Vervolgens even ping 195.130.130.5 (dat is de DNS server van Telenet). Als dit werkt, betekent het dat er ook IPv4 connectiviteit tot in het Telenet netwerk mogelijk is
  3. Als laatste, ping 8.8.8.8 (dat is een DNS server van google, dus ergens ver in het internet.
  4. Daarna eens proberen of de name-resolution werkt, en bijvoorbeeld een ping -4 telenet,be doen (dat betekenet, de IPv4 wordt geforceerd).

   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Het werkt weer. Denk dat het in orde gekomen is door de automatische IP toewijzing uit en weer aan te zetten.

Bedankt voor de hulp!

PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Bedankt voor de hulp alvast: ik heb de 4 ping-pogingen gedaan, en enkel de eerste werkt.

Ik kan ook aanvullen dat het niet aan de pc ligt. Ik heb hetzelfde probleem op verschillende toestellen, en nu zelfs met en zonder kabel. Ik heb de indruk dat de ipv4 uitvalt op het ogenblik dat een andere gsm, tablet of pc met hetzelfde wifi netwerk probeert connectie te maken. Kan dat? Wat kan hiervoor een oplossing zijn?

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Dat lijkt me wel het proberen waard. Kan je me ook zeggen hoe en waar ik dat IP adres van Telenet kan wijzigen?

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem


@PieterJan74  schreef:

Dat lijkt me wel het proberen waard. Kan je me ook zeggen hoe en waar ik dat IP adres van Telenet kan wijzigen?


@PieterJan74 

Mijn Telenet => Internet => Je Thuisnetwerk => Modem details => Geavanceerde instellingen => Netwerk => LAN-subnet => Wijzigingen opslaan

 

Daarna je toestellen zoals switches, powerlines, ... 'ns herstarten.

PieterJan74
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Het werkt! Dankjewel voor de tip!

Wim101
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Leesbeest! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

IPv6 websites onbereikbaar na vervanging Telenet modem

Ik had hetzelfde probleem: sinds de upgrade naar OneUp (en de daarbij horende vervanging van de modem door het "torentje") hadden we steeds terugkerende problemen van bereikbaarheid van specifieke sites (wat dan telkens ipv4-only sites bleken te zijn, terwijl ipv6-sites en applicaties wel werkten). Ook ik had vanalles geprobeerd tot ik op deze vraag en de gesuggereerde oplossing uitkwam. Veranderen van de IP-range van de DHCP-server bleek ook voor mij de oplossing te zijn (hout vasthouden...)

 

Maar... is er iemand die kan verklaren waarom dit een oplossing is? Als er meerdere mensen hier last van hebben, heb ik de indruk dat er dan ergens een conflict is met andere toestellen in het Telenet-netwerk, niet in het thuisnetwerk. Ik had overigens geen enkel 192.168.0.x adres in gebruik in mijn netwerk...