Beantwoorden
ThreeEyedFish
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

pfSense en IPv6

Ik heb een modem-only met een pfSense firewall er achter. Ik probeer een vast IPv6 adres aan te maken, maar dat lukt van geen kanten. (DUID-LL ingeven lukt op de 'Vast IP adres'-pagina, ondanks het feit dat pfSense werkt met een DUID-LLT. pfSense gebruikt trouwens het MAC adres van mijn LAN poort ipv WAN poort)

 

Iemand ervaring met pfSense en IPv6 die me op weg kan zetten? Heb al half het Internet afgezocht, paar posts gevonden elders, maar niets dat heeft geholpen.

 

Alvast bedankt 🙂

Tags (3)
0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

pfSense en IPv6

Wil je een vast IP adres aanmaken aan de WAN zijde? Dan zal je dat niet lukken. Vaste IP adressen worden  beschikbaar gesteld door de provider, in casu Telenet, tegen betaling.

Aan de LAN zijde zou dit wel moeten lukken.  Je moet eens kijken hoe uw router via DHCP Ip adressen toekent. Normaal is dat de prefix door telenet toegekend. Dus de eerste vier blokjes zijn hetzelfde voor alle toestellen. Jij moet enkel de laatste 4 blokken invullen.

Bijvoorbeeld: 1234:1234:1234:123f

In een bedrijf kunnen ze op die manier bijvoorbeeld alle printers een zelfde type IP adres geven

Bvb printer 1: 1234:1234:123a:123a

printer 2: 1234:1234:123a:123b

Servers bvb; 1234:1234:123b:123a

server 2: 1234:1234:123b:123b

Op die manier kan je een voor jou makkelijke structuur in je netwerkapparaten steken.

Het zijn hexadecimale getallen dus je kan alles gebruiken tussen 0000:0000:0000:0000 en ffff:ffff:ffff:ffff (al zou ik deze 2 uitersten niet gebruiken)

Wil je uw IPv6 adres kennen ga dan naar hier:http://mijnip6.nl/

Als je een eigen router hebt zal dat het adres van je router zijn. De eerste vier blokken zijn de vaste prefix door Telenet toegekend.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ThreeEyedFish
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

pfSense en IPv6

Wacht ik heb mezelf niet echt duidelijk gemaakt: Ik betaal al voor een vast IP adres, vandaar dat ik op die pagina zit te knoeien. Als ik daar de DUID ingeef krijg ik inderdaad een prefix en zou ik via DHCP6 een IPv6 adres moeten krijgen. Alleen krijg ik het niet werkende op mijn pfSense firewall. Die gebruiken een ander type DUID (DUID-LLT vs DUID-LL bij Telenet). Vandaar dat ik is kwam vragen of er hier nog mensen zijn met pfSense en of die het werkende hebben gekregen.

 

Desalniettemin bedankt voor de reply 🙂

0 Likes
pieterj
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf!

pfSense en IPv6

Ik heb met onze Pfsense een ipv6 fixed ip te pakken gekregen. 

De stappen zijn:

  1. In het advanced/Networking tab de DUID vast zetten (door op copy en dan op save te duwen)
  2. Op de interface WAN het vlagje start DHCPV6 client in debug mode starten aanzetten
  3. In de logs /var/log/dhcp.log gaan kijken. Onder 'get DHCP option client ID, len 14' staat een DUID die op het einde uit het MAC adres bestaat. 
  4. Kopieren en ingeven op de mijn telenet site.
  5. Wan interface herstarten 

 

0 Likes