Beantwoorden
snakers
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe portforwarding instellen voor Raspberry PI 4?

Hallo, ik heb recent een raspberry pi 4 aangeschaft met de gedachte er een NAS van te maken. Ik heb OpenMediaVault5 gedownload en dit werkt perfect of mijn lokale netwerk. Aangezien ik graag ook van buitenaf aan mijn bestanden zou kunnen, dacht ik aan port forwarding. Ik heb me al wat proberen in te lezen hierover maar heb nog niks concreet gevonden hoe ik dit het beste doe... 

Bij deze zou ik graag jullie hulp vragen met dit over hoe ik dit het beste zou aanpakken (of via een andere manier dit te bereiken).

Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: port forwarding met raspberry pi

Tags (1)
0 Likes
4 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe portforwarding instellen voor Raspberry PI 4?

OpenMediaVault ondersteunt verschillende protocollen. Niet alle zijn even veilig om open te stellen van buitenaf. SSH en SFTP gebruiken beide port 22 (tcp).

Je kunt dit instellen via mijn telenet. In onderstaand voorbeeld ga ik er van uit dat je rpi intern IP adres 192.168.0.15 gebruikt.

Het is te adviseren ook een dyndns client te gebruiken op de rpi, zodat je server via een naam van buitenaf bereikbaar is, ook wanneer af en toe eens je publieke IP adres mocht veranderen.

Ik gebruik de dyndns service van https://freedns.afraid.org/. Die bieden verschillende scripts aan (op basis van wget of curl)  die je in crontab kunt opnemen, zonder client-software te hoeven installeren.

 

Screenshot from 2021-05-17 17-36-33.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
snakers
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe portforwarding instellen voor Raspberry PI 4?

Ik heb deze poort opengezet. Als ik dit wil checken op deze bereikbaar zijn, kan ik deze nooit bereiken...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe portforwarding instellen voor Raspberry PI 4?

Welk protocol gebruik je als je vanaf je eigen netwerk connecteerd?

Kun je lokaal SSH en SFTP gebruiken? Als het lokaal al niet lukt, zals het van buitenaf ook niet lukken.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
snakers
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Goed gevonden! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe portforwarding instellen voor Raspberry PI 4?

Ik heb er een beetje met zitten prutsen en een nachtje over gedacht en alles werkt zoals het moet! Bedankt voor de hulp!