Beantwoorden
Listerman
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik vraag me af of dat met de nieuwe Gigaboost optie nog steeds de zelfde FairUse Policy word gehandeert van 750GB tijdens de piekuren.

Want dit wilt zeggen als je volle snelheid gebruikt je na 2 uur je FairUse al hebt overschreden.

Dank u voor een verduidelijking.

51 reacties
Dafran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Waren ze niet van plan Netflix aan te bieden via hun nieuwe digicorders waardoor het volume niet meer werd aangerekend ?

Of heb ik dat ergens misbegrepen ?

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

@Dafran 

Dat was verkeerd begrepen.

Ze bieden het wel aan via de tv-box, maar het wordt wel aangerekend als verbruikt volume.

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Zou het niet kunnen dat de geglasvezelde kabels tussen Europa en de VS hun historische beperkingen hebben. Op het internet mag er geen voorrang gegeven worden aan bepaalde signalen. Tot twaalf uur onze tijd slaapt de VS.  Rond onze middernacht beginnen Amerikaanse ondernemingen te stoppen met werken. Ik weet niet hoe de exacte situatie vandaag is. Ik weet wel dat ondernemingen hun verbindingen tussen Europa en de VS gratis ter beschikking stelden aan het internet. Het is nu misschien een beetje anders zijn. Met internet, in tegenstelling tot telefoon, wordt er geen vaste verbinding gelegd tussen zender en ontvanger. Uw vraag (opvragen van een webpagina), zit gelijktijdig mogelijk in China, Australië, Mexico, ... van waar het verder verdeelt wordt. Alles wordt in kleine stukjes geknipt. Het ene stukje komt via A, ander via B, noch een ander via C, ... De stukjes komen niet noodzakelijk in de juiste volgorde binnen. Jouw computer (of smartphone, of tablet, op spelconsole, ...) zal al die stukjes in de juiste volgorde zetten zodat je er niets van merkt en dat vliegensvlug.  

Als velen het normaal vinden dat als je met de auto rijdt, dat je er ook iets moet vanaf weten, kan men misschien die logica doortrekken naar andere domeinen.

Het is natuurlijk gemakkelijker om te klagen, wat geen inspanning vergt en gegarandeerd succes, dan om zich in iets te verdiepen.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Intercontinentale internetbandbreedte is er meer dan in overvloed en wordt constant geupgrade, lang voordat de huidige capaciteit volledig is benut.


Het is vooral een kostenissue. Telenet heeft, zoals elke ISP, verbindingen met global ISP's zoals Level3, Verizon en betaalt voor de afgenomen bandbreedte.

De FUP dient enerzijds om congestie op het eigen netwerk onder controle te houden, maar anderzijds ook om de kosten naar bovenstaande transitproviders te beperken, want die zijn heel duur.

Interessante link: https://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network

 

Dit is de reden waarom ISP's met elkaar peering agreements sluiten, om zo weinig mogelijk verkeer via deze Teer1 ISP's te moeten sturen. 

 

Via het BGP protocol kan routering beïnvloed worden zodat Telenet bijv bij voorkeur de US bereikt via Liberty Global (Teer 1). Telenet zal als Liberty Global dochter hier zeker van een voorkeurstarief genieten, maar het gebruik van de bandbreedte zal allesbehalve gratis zijn.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MrWheelson
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Jij bent af! De kop is eraf! It's your first party!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

FUP blijft toch lastig. Je weet vooraf nooit exact waar je aan toe bent. Persoonlijk krijg ik liever gewoon duidelijke spelregels mee zodat je daar binnen kunt blijven. Nou gebruikten sommige apps of websites wel heel veel data die ik zelf vooraf ook niet had in kunnen schatten. Als je even lekker 4K serie aan het streamen bent op Netflix dan schiet het er wel door, ga je gewoon door auto's heen surfen op MrWheelson dan valt het wel weer mee.

#volgas
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik gebruik nu Wigo home + boost aan 1Gbps

Heb een groot test bestand gedownload hoeveel ik kon verzetten op 1 uur

Ik kwam uit op 796GB op 1 uur.

Tussen 24 en 12 uur smiddags is het echt onbeperkt.

Dan doe je best het zware werk.

Heb screenshot DU meter ter beschikking.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Hoe zit dat eigenlijk?

Wordt je na 750gb in de piek automatisch op smallband gezet, of is er kans dat je “opgemerkt wordt als grootverbruiker”, zoals het op de site staat? Maw kan je meestal nog even verder?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Dat ligt er aan,als je pas een volume update hebt gehad net voor je aan 750GB zit,kan je nog + -1 uurtje verder (volgende update)na de 750GB,dan ga je op smbalband 10/1Mbps

Mocht ik maandelijks moeite hebben met 750GB in de piek,dan upgrade ik naar business300/30Mbps onbeperkt volume

Ook voor particulieren verkrijgbaar zonder btw nummer in de Telenet shop.

https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/business-fibernet/

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

En hoe frequent gebeuren die volumeupdates? Meerdere keren per dag?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Meestal tussen 1 en 2 uurtjes.Soms duurt het wel eens langer.Dat voel je wel als downloaden trager wordt🤔

Pas op Wanneer 'Mijn Telenet' niet beschikbaar is wegens werken,dan telt de volume meter gewoon door,eerder was dit niet het geval.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ok, thanks.

Dus 't wordt sowieso dezelfde dag nog van kracht. Ik had ergens gehoopt dat je misschien nog een paar dagen, misschien zelfs een week verder kon. Maar dat zit er dus niet in 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
XTbe
Professional Meerweter
Berichten: 123
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Het zit bij me persoonlijk niet helemaal lekker met de FUP en Gigaboost. Particulier abonnementen lijken me de abonnementen die meestal tijdens die piekuren gebruikt worden...

 

Grootste vraag waar ik met worstel is of die Gigaboost optie zijn geld waard is... Als ik het goed begrijp kan een business abonnement een oplossing bieden maar dat eigenlijk bedoeld voor een andere doelgroep... 

 

Alvast bedankt om enkele van jullie meningen hieromtrent te delen.

 

Mvg,

/Tom

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Als ik elke dag de Telemeter in het oog moet houden,dan zou ik snel een business formule kiezen

ONBEPERKT volume.Prijzen zijn ex 21% BTW.

Zonder BTW nummer in 'n Telenet center.

 

https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/business-fibernet/

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Gigaboost <=> Fairuse Policy


@XTbe  schreef:

Grootste vraag waar ik met worstel is of die Gigaboost optie zijn geld waard is... Als ik het goed begrijp kan een business abonnement een oplossing bieden maar dat eigenlijk bedoeld voor een andere doelgroep... 


Mij is altijd verteld dat het maar zo snel gaat als het traagste onderdeel. Gaande van het apparaat waarmee je downloadt tot de server(s) waarmee je verbonden bent.

 

Ik doe het al een hele tijd met 50/5 Mbps (u/l d/l) en nu 100/10 Mbps. Sneller is altijd leuk natuurlijk, maar 1 Gbps hoeft voor mij absoluut niet. Misschien eerder een verhoging van de limiet (150 GiB in mijn geval).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Proximus past fair use policy 'onbeperkt internet' aan van 750GB naar 3TB

 

https://tweakers.net/nieuws/158298/proximus-past-fair-use-policy-onbeperkt-internet-aan-van-750gb-na...