Beantwoorden
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

Ik ga proberen t zo duidelijk als mogelijk te stellen :

 

Collega van me is Telenet Business klant . Zijn eigen domain zit bij yrhost.com ( ook mail service voor zijn domain )

 

onlangs stelde we vast dat via het Telenet netwerk ( zowel WiFi als utp ) er geen connectie meer mogelijk was van zowel Outlook en webbrowser naar :

 

a) mail account ( outlook )

b ) cPanel ( admin portal )

etc

 

bij yrhost zit zijn webmail url, Outlook imap incoming mailserver, cPanel etc op 1 IP address 

 

dus kort gezegd : hij kon zijn mails niet meer ophalen ( andere accounts ok zoals Gmail, Hotmail ) en zijn cPanel niet meer openen en ook niet de webmail via yrhost via het telenet netwerk

 

ip address wijst naar a.b.c.d voor allen.   Als we een hotspot verbinding maken via 4g ( Proximus ) dan werken alle urls alsook Outlook .

 

Het is niet toestel gebonden, want ik heb identiek issue met mijn iPhone op zijn Telenet netwerk en hij met zijn Samsung phone identiek ( gaan we via 4g op onze toestellen, dan is er no issue )

 

verschillende Telenet medewerkers aan de lijn gehad maar konden niet van dienst zijn

 

ben er dan achtergekomen via mxtoolbox dat zijn op a.b.c.d op 3 blacklist stond. 1 kon ik zelf delisted, de andere 2 zouden automatisch na x tijd delisten . Momenteel staat er nog eentje over

dus wat ik vermoed is dat Telenet toch ook achterliggend zulke blacklists aanspreken zodat men er niet naartoe kan connecteren vanaf het eigen netwerk : een andere verklaring heb ik niet.

 

nu dit kan ik nog plaatsen ( ben zelf it’er en mailserver beheerder ) maar t volgende niet :

 

op de zaak heeft hij dit issue ( telenet business ) : probleem

thuis ( non telenet business ) : probleem

ikzelf ( non telenet business ) : geen probleem

 

en dan zie ik er geen logica meer in!


Telenet zegt ja meneer het ligt bij jullie toestellen.  Oh ja zeker als we 3 verschillende devices gebruiken dan ga ik daar niet mee akkoord. 


ik heb trouwens ook al eens zijn imap account verwijderd om dan terug toe te voegen, maar daar geraakte hij dus niet door omdat t telenet netwerk het waarschijnlijk niet toe laat. Als ik dan switch naar mijn 4g hotspot en continue met de config, dan gaat hij er wel door en werkt zijn mail. Switch ik terug naar het telenet netwerk, game over

 

zijn er ergens selectieve blacklist lijsten die telenet zelf heeft ( volgens telenet niet ) 

 

waar zou ik nog terecht kunnen met dit probleem ( nu ik ga yrhost uiteraard ook aanspreken )

 

thanks

 

Tags (2)
0 Likes
10 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

Wellicht worden die blackists inderdaad aangesproken door hun DNS server, en vervolgens ook geblocked (dns entries niet correct geresolved)

probeer eens lokaal de DNS server op je PC te veranderen naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

@rolelael 

Lees hier deze topic eens want het lijkt er verdacht veel op dat het een soort zelfde probleem is. Ook daar kon men met de pc er niet op via 4G verbinding wel. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

ok dank je, dat ga ik straks eens proberen

 

op ios ( iphone ) zal ik ook eens en handmatige dns instellen 

 

 

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

Waar het niet gaat schakel daar de Telenet modem/router eens 10 sec uit. Als er daar ook een eigen router is schakel dan beiden (gelijktijdig) eens 10 sec uit.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5295
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

@rolelael een maat van mij heeft dit ook met een site, wat ik me dan afvraag is, als je als telenet klant er niet op kan (niet iedereen want ik kan zijn site bezoeken met m'n eigen router) dat er nog klanten gaan zijn die er niet op kunnen en dan is zijn site niet voor iedereen bereikbaar, dat is iets wat nog belangrijker is ook, zo bereik je niet al je (mogelijke) klanten.

je kan moeilijk iedereen aanspreken om zijn dns aan te passen.

dit begint met meerdere hosting aanbieders te komen, denk dat er bij telenet iets moet aangepast worden zodat dit probleem opgelost wordt.

de personen kunnen maar moeilijk een andere hosting provider nemen voor een probleem dat deels ook langs telenet kant ligt.????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

@Master-Magic 

Dan gaat Telenet er eens tracing routes er op na moeten houden waar het verkeerd gaat. Dat kan dan enkel gebeuren door een case bij de Backoffice maar dit gaat waarschijnlijk dan langs webhosting moeten gebeuren. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

op de laptop heb ik een andere dns ingesteld en daar lijkt het te werken

 

op een android gsm helaas niet. verschillende erin gezet maar dara kregen we t niet ok

 

Zeer bizar

 

En thuis op mijn telenet verbinding heb ik dus geen issue

 

Ik kan niet verklaren waarom sommige ' modems ' dan wel een issue zouden hebben, en andere niet

 

Tenzij ik idd eens de geimpacteerde verbing, de modem paar min zonder stroom zet

 

 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

Tenzij je manueel een andere DNS server hebt ingesteld (of eventueel een eigen DHCP/router) gebruikt, zal de client aan een Telenet aansluiting altijd via DHCP de DNS server 192.168.0.1 ontvangen. Met andere woorden, de Telenet HGW zelf.

 

Voor wie net mee is, DNS is als een telefoonboek server (1207). Je wilt Mr. X bellen, dan dien je eerst zijn telefoonnummer te kennen.

Met IP verkeer is dat juist hetzelfde. Als je ww.google.com aan wilt spreken, zal je computer moeten weten wat het IP adres is, behorende bij die naam.

Die opzoeken van de naam/ip-adres combinatie  gebeurt in verschillende stappen:

1) eerst wordt er gekeken in de lokale hosts file van de computer

2) er wordt een verzoek verstuurd aan de DNS server - in ons geval is de DNS server de eigen router. Natuurlijk kent deze ook niet alle namen en ip adressen van het internet, dus deze is door Telenet geconfigureerd een andere DNS server te raadplegen.

3) wordt er uiteindelijk geen ip adres voor de naam gevonden, dan is de site/host onbereikbaar

 

Telenet heeft verschillende DNS servers (om het grote aantal aanvragen aan te kunnen, en ook voor redundantie). Afhankelijk van waar je je bevindt kun je dus eventueel bij een andere DNS server terecht komen. Deze moeten wel gesynchronisserd ziijn, en ik ga er voor het moment toch van uit dat dit wel het geval zal zijn.

 

Wat we recent gezien hebben (zie dit topic) is dat Telenet soms (bewust?) geen IP adres zal geven voor een naam, omdat de site verondersteld wordt niet veilig te zijn.

Ik weet niet of hiervoor een onderscheid gemaakt wordt tussen klanten die wel of niet safe-surf/spot geactiveerd hebben.

 

Is dat hier misschien een verschil tussen de verschillende lokaties waarop getest wordt?

 

Een ontbrekend DNS antwoord kan op verschillende manieren opgelost worden:

1) het toevoegen van de bewuste host/ip combinatie in de lokale hosts file van de gebruiken

2) het manueel instellen van een andere DNS server

 

Als je in android de DNS instelling voor de wifi verbinding wilt veranderen, moet je kiezen voor statische instellingen.

 

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

svz

 

-ios toestel op de 2 'telenet netwerken die een issue hebben' handmatig op andere dns = ok

-android toestel op de 2 'telenet netwerken' via statische verbinding, andere dns gegeven =niet ok ( die geeft ookaan in zijn wifi, verbonden, geen internet = zeer bizar , want surfen lukt prima )

 

ondertussen al van 2 van de 3 blacklist af. Nog 1 te gaan maar dat lijkt moeilijker want is een level 3 en die doen geen delisting totdat er geen occurence niet meer is van 'spam' etc. Heel het segment staat geblacklist. De hoster zegt dat mijn ip niet impacted is, en zij maar x ip's hebbenin dat segment. Beetje rond de pot draaien ginder. maar ze gingen hetdatacenter contacteren en aansporen om de ' blacklister ' te contacteren.

 

Alles werkt nu met switch dns, behalve dat android gsm toestel ( staat op statisch met andere dns server ) . geen idee waarom , maar goed als dat het enigste is ( ben al geen van van android dus dat valt mee 🙂

 

Als ik vant weekend tijd heb ga ik even via wireshark de dns traffiek kijken opt moment dat ik de fqdn query. ( na terugzetten telenet dnssen ) .

0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Surfen naar een bepaalde website (ik) lukt niet

Even updaten met correcte info ( case net laten aanmaken, hopelijk via Telenet , aangezien het niet i.o geraakt ) . maar dan hebben jullie correcte info ( want in het begin was ons niet alles 100 % duidelijk wat exact t probleem was 😞

We hebben momenteel een probleem waar we niet uitgeraakt zijn met jullie 1ste/2de lijn support.

 

Ik heb een eigen domain tfabrixxxxxxxxx.be ( masked met xxxxxx voor forum ) bij een andere provider dan Telenet. Ik heb bij hen 1 fixed ip waarachter mijn mailserver hangt. Dit ip address is xx.94.110.119 .

 

Achter dit ip steken verschillende fqdns ( webmail.tfabrixxxxxxxx.be , cpanel.tfabrixxxxxxxx.be en mail.tfabrixxxxxxxx.be alsook www.tfabrixxxxxxxxxxx.be ). Cpanel en webmail/site zijn accessible via ons business wifi netwerk.

 

Wanneer we echter een imap connectie opzetten naar mail.tfabrixxxxxxxxx.be ( config is ok ) op poort 993 dan krijgen we een connection error. Dit is niet op 1 toestel maar op alle devices diewe verbinden met het business network ( zowel op de prive wifi als de klantenwifi ) . Switchen we op onze gsm naar data only via 4G ( proximus ) dan werkt het prima. Connecteren we de laptop via een mobiele hospot = ook ok. Dus het zit wel degelijk op het Telenet netwerk.

 

Ik heb wel gezien dat het ip address op een blacklist staat bij http://www.uceprotect.net/ ( L2 en L3 listed ). onze hoster is daarmee bezig. Mogelijks gebruikt telenet hier ook ergens gebruik ( dns block ? ) van maar dat verklaart dan niet dat we wel andere sites die ook pointen naar dat zelfde ip, wel accessible zijn en dus niet via poort 993 voor inkomend en 465 uitgaand.

 

Om het nog ingewikkelder te maken ; thuis over een telenet prive abonnement ; geen issue . Lijkt me dus ook nog eens account gerelateerd ( of mogelijks enkel op business networks ) . Connectie heeft ook altijd gewerkt en sinds een paar weken dus niet meer.

 

Dus even kort , het gaat specifiek om de imap connectie ( dus niet http/https verkeer ) 

 

--> ik heb jullie input voor dns swicth uiteraard ook getest en met schommelende successen helaas. Soms is het probleem dan idd van de baan ( op iphone idd dan i.o , maar op een samsung en laptop, wisselend ) 

 

bijkomstig, als we een vpn connectie opzetten ( betalende vpn service) dan is er ook geen issue

Dus ik denk ook idd dat het puur Telenet wise is, en dan een block ergens voor Business klanten

 

En we hebben geen safespot abbo ( dus niet actief ) = nagekeken

 

Geen speciale settings in het business panel ( zowel bij deprive sectie, als de publiekelijke wifi config voor klanten ) . UPNP Staat aan , alsook ipv6 firewall ( geen ipv4 instellingen blijkbaar zichtbaar ).

 

Zou dat er trouwens iets mee te maken hebben dat onze modem al ipv6 staat ?

 

regs

 

0 Likes