Beantwoorden
JohanT
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?

Ik wil de telefoonverbinding van mijn alarm naar de alarmcentrale overzetten van Belgacom naar Telenet. Echter, de Telenet verbinding werkt niet (te lage spanning). De telenet telefoonlijn moet puur analoog zijn. Weet iemand of de Telenet telefoonlijn puur analoog is, en indien niet, of er een converter o.i.d. Is om de aansluiting toch mogelijke te maken?

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?

@JohanT  Inderdaad, bij Proximus, zit er bij mijn weten nog 5V op de telefoonlijn. Bij Telenet is dat niet het geval. Maar ik denk dat het toch moet werken hoor. Want als je eender welke simpele telefoon aansluit op de telenetmodem dan werkt die. Ik denk dat de modem gewoon die extra stroom erbij steekt.

Je moet in elk geval de uitgang tel1 nemen op de modem.  En de lijn is analoog tot aan de modem en wordt dan pas omgezet naar een signaal dat Telenet op zijn coax gebruikt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?

@JohanT dit werkt zeker. Ik heb ook een alarm dat aangesloten is op de telefoonlijn en als backup een gsm connectie.

Moest dit niet gaan gebruik je een omvormer voor vast bellen zonder vaste telefoonlijn dus met simkaart. Dit heb ik gebruikt bij een klant van mij omdat daar geen vaste lijn binnenkwam.Je kan dan ook je vaste telefoon gebruiken om te bellen met simkaart. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?


@igvfer  schreef:

@JohanT  Inderdaad, bij Proximus, zit er bij mijn weten nog 5V op de telefoonlijn. Bij Telenet is dat niet het geval. Maar ik denk dat het toch moet werken hoor. Want als je eender welke simpele telefoon aansluit op de telenetmodem dan werkt die. Ik denk dat de modem gewoon die extra stroom erbij steekt.


stroom, spanning, … 😊

 

Op een Proximus telefoonlijn (of VDSL2 lijn zonder telefonie) zit er een gelijkspanning van ca 48V (als de telefoon op de haak ligt, of "on-hook").

Off-hook is dat een stuk lager (en afhankelijk van de afstand tot de centrale of KVD).

 

Bij een Telenet "vaste lijn" (m.a.w op de RJ11 telefonie poort van de Telenet modem) is dat ook zo: "off-hook" is de spanning 48V=

Er is dus geen enkele reden waarom een alarmcentrale niet zou werken op een Telenet modem.

 

Maar … wat heb je aan een alarmcentrale die niet kan bellen als de stroom uitvalt 🤔? Voor een bedrijfszekere alarmcentrale heb je dus nodig:

a) een noodvoeding (UPS) nodig voor de modem, zodat die "on-line" blijft als de stroom uitvalt.

b) een netwerkverdeler (NIU) met lifeline switch. Dit is een type NIU waarin een relais ingebouwd is die het inkomende RF signaal direct doorverbindt met de CM uitgang naar de modem van zodra de stroom uitvalt...

Ex-Netweter
 

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?


@JohanT  schreef:

De telenet telefoonlijn moet puur analoog zijn. Weet iemand of de Telenet telefoonlijn puur analoog is, en indien niet, of er een converter o.i.d. Is om de aansluiting toch mogelijke te maken?


"puur analoog" bestaat niet meer 😉...

 

* Proximus is al jaren bezig met het ontmantelen van de telefooncentrales, en alle telefonie wordt omgezet naar SIP (ims).

Klanten met een "analoge telefoonlijn" krijgen ook al lang geen "puur analoog" meer:

  1.  ofwel hebben ze nog een analoge lijn, maar is dit digitaal (VoIP) tot aan de ROP (wijkcentrale) en wordt het daar omgezet naar PSTN (= "PES" of PSTN Emulation Service).
  2.  ofwel heb je een SIP lijn, en dan krijg je een PSTN signaal op de telefonie uitgang van de modem (B-box3-v).

* Bij Telenet is dit ook VoIP tot aan de Telenet modem, en daar omgezet naar een PSTN signaal.

 

Er is dus weinig verschil tussen een Proximus of Telenet "vaste lijn". Beide gevallen VoIP tot (bijna) aan de eindgebruiker en daar omgezet naar PSTN.

Idem voor EDPNet (maar hier gebeurt de omzetting in de Fritz!Box).

 

0 Likes
JohanT
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?

Dank, er gaat toch ergens iets fout, misschien is de alarmcentrale te oud (10 jaar).

0 Likes
JohanT
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your third party!

Alarm aansluiten: is Telenet telefoonlijn analoog?

Dank voor het antwoord, goed punt mbt effect stroom uitval op de telenet modem, de proximus lijn is direct op de lijn aangesloten en daar zit geen modem tussen.