Beantwoorden
TechDavid
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Hoort wie klopt daar? It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Ik heb sinds jaren een modem only (EMTA Modem) die ik nodig heb voor educatieve/werk doel einden waar NAT niet aan te raden is.

 

Nu hebben ze mij een test voorgesteld voor de TV-Box via e-mail en ben ik hier op ingegaan niet wisten de dat dit NOG niet zou werken op een modem only natuurlijk.

 

Nu heb ik gelezen dat er mensen zijn die een modem hebben en alleen gebruiken voor hun digibox.

Dus vroeg ik mij af of ik de witte modem die meegeleverd is in de doos niet als 2de modem mag gebruiken enkel voor gebruik op de tv-box.  Ik had reeds gebeld met Telenet helpdesk en daar zijden ze mij dat dit gaat botsen maar mag altijd proberen.

 

Dat moet je niet tegen een technische nieuwsgierige persoon zeggen, dus heb ik dit getest.

De 2 modems werken samen maar de tv-box als digibox krijgen niet het juiste netwerk ter beschikking.  Ik krijg de melding om het internet te activeren.  Maar ik wens dit op mijn Modem only toestel te houden.

 

Dus graag iemand die kan advies geven of mij tot een technische persoon te brengen bij Telenet die mij verder kan helpen?

0 Likes
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Een 2e modem werd normaal gezien alleen geplaatst voor vaste telefonie indien nodig. Je kan een digibox/corder alleen aansluiten op een modem waar internet op zit. Je hebt maar 1 internetabonnement dus is er maar 1 modem die gaat werken. Ze gaan enkel in heel specifieke gevallen 2 modems activeren met internet maar dan ga je ook 2 abonnementen betalen en dan zal het nog op 2 verschillende klantennummers en namen moeten zijn. Bijvoorbeeld 2 bedrijven in 1 gebouw met 1 kabelaansluiting.

Je kan een 2e modem aansluiten maar die verbruikt alleen electriciteit, vermits die niet geactiveerd is en dit gebeurt via de mac adressen die erop vermeld staan (normaal gezien 3, die telkens met 1 eenheid verspringen).

NAT heb je alleen nodig als je bepaalde poorten wil open zetten voor verkeer van buitenaf. Niks te maken met een modem only want dit gebeurt op een router. Een modem heeft geen IPadres. Op een modem /router van Telenet kan dit perfect. Op een router trouwens ook.

Er bestaan blijkbaar nog veel misverstanden over een router, modem, switch, WiFi accespoint. Dit zijn 4 toestellen die eventueel verenigd zijn in 1 toestel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TechDavid
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Hoort wie klopt daar? It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Nochtans heb ik van mensen gehoord waarbij men modem heeft voor digicorder alleen waar geen internet op zit.  De interactieve diensten van digicorder zitten ook op een apart netwerk range dat niet toebehoord bij het Internet maar het intern LAN van Telenet.

 

Met de nieuwe TV-Box vermoed ik dat men hier ook een apart IP reeks gebruikt buiten als je Netflix en Youtube gebruikt vermoed ik?

 

NAT heeft ook niets met poorten openzetten te maken.  NAT is Network Address Translation, dit heeft men ingevoerd destijds om meer adressen te kunnen vrijmaken en was eigenlijk al een lap middel voor het tekort aan IP adressen.  Veel mensen verwarren dit met een soort beveiliging/firewall.  Maar dat is het niet! 

 

Wat een gewone Telenet modem met wifi doet is NAT en als jij je zo gezegde poorten wil openzetten doet hij aan port forwarding zodat je van LAN IP naar WAN IP kan vertalen en/of omgekeerd.

 

In het kort dit is geen oplossing voor mij en zeker niet met mijn WAN Failover setup. 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Klopt in feite wat je zegt voor NAT. Maar eender hoe NAT is ook aanwezig van zodra je een eigen router hebt. Anders heb je voor elk toestel een eigen publiek IP adres nodig en die waren er eigenlijk te weinig. En zo kan je maar max. 4 publieke IP adressen krijgen. Maar dan heb je intern problemen voor netwerkprinters, NAS , camera's enz. Zelfs in het nieuwe IPv6 heb je een intern en extern gedeelte en is er in theorie geen NAT.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation

 

Klopt ook dat ze bij mensen die alleen DTV willen ook een modem zetten voor de interactiviteit.

Maar het is ook zo dat ze vermijden om 2 modems op een kabelaansluiting te zetten voor internetactiviteiten wat beide toepassingen toch wel zijn.

Ik heb dikwijls genoeg aan de telefoon gehangen om dit erdoor te krijgen voor klanten die een coax aansluiting deelden. Coax Build die het netwerk onderhoud gruwt van dergelijke aansluitingen wegens de vele storingen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

ik vrees dat je internet zal nodig hebben alleen al voor de verbinding met de cloud en de andere opties op die nieuwe telenet box.

omdat er op een modem only maar 1 internet verbinding is die niet gescheiden is zoals op een modem/router van telenet dat je die box niet kan gebruiken voorlopig.

volgens geruchten zou er aan gewerkt worden om ook met modem only toestellen die nieuwe telenet box te gebruiken maar dat las ik op een ander forum en geloof eerder iemand van telenet zelf die dit bevestigd dan iemand die het via via te weten is gekomen.

we zullen moeten afwachten nog tot iemand dit kan bevestigen of tegen spreken 😉


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TechDavid
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Hoort wie klopt daar? It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

NAT is iets wat je zoveel als mogelijk moet vermijden.

Dit zijn lap middelen en hebben impact op netwerk performantie.

 

Onder IPv6 heeft men ook een gelijkaardig lap middel dat de naam NPT gekregen heeft eigenlijk iets gelijkaardigs met NAT. 

 

Als je strict IPv6 interpreteert heb je geen na de NAT type situatie.

De enige manier hoe je met IPv6 in zones kan werken is wanneer je Firewall gaat gebruiken maar dit is ook geldende bij IPv4.

 

Dat men geen 2de modem wil begrijp ik best en dit heeft meer met node capaciteit dan storingen alleen te maken.  Maar mijn idee was meer om even met 2de modem te kunnen testen voor de test fase en nadien als de modem only oplossing er is naar daar over te stappen.

 

Maar als dit niet gaat zal ik mij er moeten bij neer leggen 🙂

 

 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?


@Master-Magic@  schreef:

 

volgens geruchten zou er aan gewerkt worden om ook met modem only toestellen die nieuwe telenet box te gebruiken maar dat las ik op een ander forum en geloof eerder iemand van telenet zelf

 

Als je forum 'userbase' bedoeld,geloof niets maar ook niets wat ze over Telenet posten,dikwijls onwaarheden,het zijn 98% koper klanten die niets liever doen dan Telenet bashen.Afbreken.Best blijf je daar weg.

0 Likes
TechDavid
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Hoort wie klopt daar? It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Dat gerucht heb ik zelf vernomen van Telenet Helpdesk Medewerker.

Dus er zal wel iets van waarheid in zitten.

 

Men zal ook niet anders kunnen want de meeste business klanten hebben een modem only model.

Technisch zie ik er ook geen probleem.  Het is alleen de achterliggend infrastructuur in orde krijgen.

 

De huidige digboxen werken ook prima op een modem only ze worden gewoon op een andere manier geregistreerd.   Waarschijnlijk na de test periode zal dit voor de TV-Box ook werkende zijn.

 

Is er eigenlijk een dienst bij Telenet die met deze Test fase bezig binnen Telenet en meer weet hier over?

Bij de helpdesk heb ik het gevoel dat men er niet helemaal van op de hoogte is.

 

Daar krijg ik soms van die vage antwoorden van ik heb vernomen dat dit niet zou werken maar probeer eens. 😕

 

 

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Ik ga eerstdaags mijn TV box ontvangen en heb een Modem only. Ik gebruik een ASUS router voor alles en mijn Digicorder krijgt een IP van Telenet door LAN poort op IPTV te zetten. De rest is gewoon interne LAN en mijn NAS is zelfs in LAG gekoppeld (2Gb). Kben benieuwd wat dit gaat geven.

0 Likes
Sjekke
Experienced Meerweter
Berichten: 110
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Als Modem Only gebruiker de nieuwe TV-BOX testen?

Ik heb dus de TV box gekregen en kan er niks mee doen. Ik moet de HGW installeren volgens de helpdesk wil ik er gebruik van maken. Njet is het voor mij. Ik heb die modem only nodig  (met telefonie) , zoals velen hier, om VPN’s te kunnen leggen. 

 

Medewerkster was wel zéééér behulpzaam ... beter nog ze had een collega waar het wel functioneerde met n modem only (tja ... als je aan de bron zit).

Ik was niet de eerste en zeker niet de laatste met dit euvel ... “zucht” klonk het

Wat gaat Telenet dan doen voor al de Businessklanten? Ze moeten er nu toch al mee bezig zijn.

 

...  release mgmt. is een onbekende blijkbaar.

 

cheerio.

 

 

0 Likes