Beantwoorden
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

Hoi Allen,

 

Ik heb een vreemde error gekregen (maar spijtig genoeg niet de code genoteerd).

Bij het kijken naar een opname, komt er opeens de boodschap dat er een netwerkfout is en dat de internetverbinding te traag is, samen met een uitleg.  

 

Ik dacht dat TV opnames NIET via mijn gewone internet gingen, maar over het netwerk van TN ?

(het gewone internet werd trouwens niet gebruikt tijdens het kijken van dat programma).

 

 

 

 

0 Likes
15 reacties
dusbaba
Freshman Veelweter
Berichten: 231
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Netwerkfout bij kijken opname

Hoe is je utp kabel aangesloten van je TV Box, via utp, wifi of powerlines?

Kijk  eens  bij Instellingen, Diagnose de test uit te voeren wat daarvan het resultaat is.

0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@dusbaba Alles is correct aangesloten (en door de technieker nog eens nagekeken bij installatie).

 

Gewoon UTP Cat6 kabel van box naar modem.

 

Maar eigenlijk zou deze fout niet mogen verschijnen, want opnames gaan over het TN netwerk. Dus dan zou dit betekenen dat het TN netwerk overbelast was.

 

PS : bij instellingen stond trouwens alles 100% OK

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerkfout bij kijken opname


@kmichels@  schreef:

 

 

Ik dacht dat TV opnames NIET via mijn gewone internet gingen, maar over het netwerk van TN ?

(het gewone internet werd trouwens niet gebruikt tijdens het kijken van dat programma).

  


Er is maar één netwerk (internet). Verwar dit niet met het al dan niet in rekening brengen van het verbruik.

 

Hoe is uw TV-box aangesloten? Wat zit er allemaal tussen het bakje van Telenet waar de kabel binnenkomt en de TV-box?

0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@janne_man 1 Cat6 UTP kabel van 1.8m

 

En verder niks... daarom dat het zo raar is.

 

En ik heb die error ook maar 1 keer gekregen. Het beeld werd wat blokkerig en daarna die error. 

15 minuutjes wachten en alles werkte terug.

 

Netflix werkt trouwens ook nog steeds niet, hoewel TN het in een sms beloofd had in orde te brengen bij de update van eind oktober. (dit is een gekend probleem bij de gasten van het 015 nummer)

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerkfout bij kijken opname

Een veronderstelling.

Het is altijd moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om achteraf de juiste oorzaak aan te duiden. Deze voormiddag ging mijn pc op zeker ogenblik wat trager. Er was een update van Windows. 

Stel dat uw pc, die je niet gebruikte op dat ogenblik, wel aanstaat. Dan  kan de pc beginnen met het downloaden van de update. Het zou  kunnen dat er dan niet genoeg bandbreedte overblijft voor de opname. Vergelijk het met een snelweg met 4 rijstroken. Om een opname te kunnen bekijken moet je twee rijstroken gebruiken. De update van Windows gebruikt plots drie rijstroken. Met die ene rijstrook die overblijft krijg je dan geen deftig beeld meer binnen.

0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@janne_man Ik wil nu echt niet ambetant doen, maar uw uitleg klopt voor de helft, maar is totaaaaal niet van toepassing op mijn probleem.

Situatie :

- geen pc's of netwerkapparatuur aangesloten (als ze niet in het stopcontact zitten, doen ze niks)

- 1 kabel van modem naar box

 

De errorcode kwam van een opname van de box, uit de cloud. Niet van Netflix of van Youtube.

Die opnames staan op het netwerk van TN. 

 

PS : Windowsupdates komen op dinsdag uit, dus als ze bij U pas pas op zaterdag geïnstalleerd worden, hebt U een probleem met uw pc 🙂

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Netwerkfout bij kijken opname

@kmichels ik wil evenmin ambetant doen, maar ..

Ik heb maar een veronderstelling gemaakt.  De kwaliteit van de veronderstelling hangt ook of van de kwaliteit van de vraag. Doordat in uw vraag een onderscheid gemaakt wordt tussen 'gewone internet' en het 'netwerk van TN', heb ik begrepen dat u denkt dat er twee verschillende fysische verkeersbanen zijn tussen enerzijds uw box en de servers van Telenet (voor het bekijken van de opname) en anderzijds een tussen uw apparatuur en internet. Ik wilde u enkel attent maken op deze dwaling. Al wat u doet, doet u via het' netwerk van TN'. Blijkbaar hebt u deze boodschap nog niet goed begrepen want ik lees nu:

'De errorcode kwam van een opname van de box, uit de cloud. Niet van Netflix of van Youtube.

Die opnames staan op het netwerk van TN.'  Alles komt en gaat door de coax tussen uw woning en de servers van Telenet. Deze coax vervoert drie verschillende signalen: DVB-C, telefoon, netwerk. In uw woning worden deze drie signalen geslpitst met de NIU. Al uw communicatie van computers, camera's, smartphones, tabletten, .. gaan via het netwerksignaal. Ook het bekijken van een opname met de nieuwe tv-box gaat via datzelfde netwerksignaal. Het is pas op de server van Telenet dat deze netwerkcommunicatie naar de 'cloud' van Telenet gaat of naar het 'internet'. De 'cloud' van Telenet is (wordt) ook een stukje internet. Op het ogenblik dat men met een app om het even waar met om het even wat (iets te sterk uitgedrukt) een opgenomen opname kan bekijken zal het misschien duidelijk zijn voor u. 

 

In uw originele vraag  staat '(het gewone internet werd trouwens niet gebruikt tijdens het kijken van dat programma)'. Bij zulke melding ga ik er steeds vanuit dat de vraagsteller hiervan overtuigd is, maar dat dit niet noodzakelijk zo is. Zelfs met uw toevoeging '(als ze niet in het stopcontact zitten, doen ze niks)'  kan er een zweem van twijfel blijven bestaan. Met de afkorting 'pc' begrijp ik zowel een 'desktop' als een 'laptop' of 'notebook'.  Deze laatste twee hebben een batterij. Men kan Windows zo instellen dat updates gedaan worden als het toestel in slaapstand staat. Ook deze optie wil ik uitsluiten.

 

Mogelijk ben ook ik niet duidelijk genoeg geweest. Als ik schreef  'update van Windows' bedoel ik niet de specifieke 'Windowupdates', maar wel om het even welke update die door Windows uitgevoerd wordt.

 

Als alles uitgesloten is, blijft voor mij maar één mogelijkheid: een toevallige kortstondige storing. 

 

  PS: bekijk eens in Windows onder Instellingen, bijwerken en beveiligen, geschiedenis van updates weergeven. Bekijk het detail bij 'Definitie updates'. Bekijk hier de datum van elke update.

 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerkfout bij kijken opname

@kmichels, als je een opname bekijkt, gebruik je effectief wel internet. En dan bedoel ik hetzelfde internet als je voor YouTube of Netflix zou gebruiken. Alleen wordt het interactieve verbruik van de TV-box (opnames, TV-theek, terugkijk-TV) op de modem gescheiden en niet in rekening gebracht, het telt met andere woorden niet mee op je Telemeter. Het gebruiken van de apps op je TV-box daarentegen wel. 

 

Het kan zijn dat er kort een probleem was waardoor deze opname niet kon starten. Het noteren van de foutmelding is daarbij erg belangrijk. Aan de hand van de foutcode kan het TV-box team bij Telenet (015/33.44.88) weten wat het probleem precies was.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@janne_man We zullen het maar op een kortstondige storing houden 🙂  LOL

 

De desktops stonden volledig af (ik ben een grote fan van multi stopcontacten met een on/off schakelaar)

en zelfs mijn switch stond af.  Eigenlijk stond alles af, behalve dus de box en de TV.   

Ik begrijp dat alles over de coax komt (anders zouden we nogal wat kabels moeten hebben in de muur) en dat het pas gesplitst wordt in de modem, maar als er dan een boodschap in de stijl van "netwerk onbeschikbaar" of "netwerk te veel belast" komt op je TV, dan stel ik mij toch een aantal vragen 🙂

Met het "TN Netwerk", bedoelde ik dus het signaal dat voorbehouden is voor de box.

Als er niks anders gebruikt werd, betekent dit dus dat er gewoon te weinig binnenkwam in de modem...

 

Wanneer men het onmogelijke heeft geëlimineerd, moet dat wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk het ook is, de waarheid zijn. (even een citaat gestolen van Sir Conan Doyle)

 

0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@Suzy  Begrijp ik wel hoor 😉

En ik was just te laat om de errorcode op te schrijven. 

 

Even een ander vraagje : wanneer komt de nieuwe update ?  Want ik had een Netflix probleem doorgebeld en volgens de sms van TN zou dit bij de update van eind oktober opgelost worden.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerkfout bij kijken opname

@kmichels, updates voor de TV-box komen in deze fase om de 6 weken ongeveer. De vorige update (4.12) was op 10/10, de volgende zou dus ergens rond de 21ste november zijn. Maar pin je zeker niet vast op deze datum, dit kan soms een aantal dagen afwijken. Waar de medewerkers aan de lijn de  update van eind oktober hebben gehaald, heb ik geen idee van. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Netwerkfout bij kijken opname


@janne_man@  schreef:

Een veronderstelling.

Het is altijd moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, om achteraf de juiste oorzaak aan te duiden. Deze voormiddag ging mijn pc op zeker ogenblik wat trager. Er was een update van Windows. 

Stel dat uw pc, die je niet gebruikte op dat ogenblik, wel aanstaat. Dan  kan de pc beginnen met het downloaden van de update. Het zou  kunnen dat er dan niet genoeg bandbreedte overblijft voor de opname. Vergelijk het met een snelweg met 4 rijstroken. Om een opname te kunnen bekijken moet je twee rijstroken gebruiken. De update van Windows gebruikt plots drie rijstroken. Met die ene rijstrook die overblijft krijg je dan geen deftig beeld meer binnen.


Je veronderstelling kan kloppen maar dat zou niet mogen. Dat je pc trager werkt ok, maar storing op tv is nok.

Je internetverbruik zou geen invloed mogen hebben op de tv-ervaring, anders eindigen we in proximusachtige toestanden. Stel dat je een internetabonnement hebt van 200 Mbps, dan is er toch nog genoeg ruimte over voor tv want je kan een speedboostoptie nemen die je 200 Mbs extra geeft. Ik geef dat voorbeeld van speedboost maar om te zeggen dat er nog ruimte genoeg is, want ook al zou je de optie speedboost hebben, dan nog zou dat geen invloed mogen hebben op tv.

 

edit: ik lees nu pas de antwoorden van kmichels en van Suzy. Mijn scherm had zich nog niet ververst 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kmichels
Experienced Meerweter
Berichten: 106
De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Netwerkfout bij kijken opname

@Suzy Suzy, is het eigenlijk mogelijk de test vroeger te verlaten dan januari ?  

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Netwerkfout bij kijken opname

@kmichels, het is mogelijk om terug over te schakelen op de oude digicorder, als je dit zou wensen. Normaal verloopt dat proces hetzelfde als voor oude digicorders (binnen brengen in een Telenet center), maar voor alle details bel je best even naar 015/33.44.88. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes