Beantwoorden
w4ck0
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Sinds woensdag is onze digicorder vervangen door een nieuwe tv-box.  Fijn dat die wat kleiner en sneller is, maar wat onmiddellijk opviel is dat de beeldkwaliteit van PlayMore er zwaar op achteruit is gegaan tov de digicorder. 

We waren al voor woensdag op de digicorder Westworld aan het kijken en het beeld was iets minder dan, maar zeker vergelijkbaar met een HD Netflix-stream die bij ons via een PS4 binnenkomt.  Op de nieuwe TV-box ziet het er voor mij uit alsof er veel zwaardere compressie over het beeld gaat : details in bijvoorbeeld huid of donkere scenes vallen weg, artefacten rond de ondertiteling, enz...  al met al krijg je eerder de indruk dat je naar een slechte dvd zit te kijken dan naar een HD-stream.  Wij kijken bijzonder weinig 'gewone' tv, geen idee of live tv er beter of slechter uitziet dan voordien, maar écht blij wordt ik daar alleszins ook niet van.

Netflix via de TV-box ziet er dan wel weer prima uit, het is volgens mij dus geen probleem met de algemene instellingen oid.   

 

Heeft er nog iemand dezelfde ervaring ?  En waar kan ik terecht om terug een digicorder te krijgen ? 🙂

40 reacties
Theo2
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 602
Like a journalist. Opgeruimd staat netjes! Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij?

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore


@Master-Magic@  schreef:

weinig testers ???


Als ze nu in Belgie op 20.000 boxen zitten met debietproblemen, wat wordt het dan met 1.000.000 boxen ? Dat is vijftig keer meer, dus al problemen met slechts 2% van de toekomstige belasting ?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

@Suzy ge zal u nog wel herinneren hoe razend ik was 1 dag geinstalleerd, toen nog geen contact kunnen krijgen enz, maaar ik heb na de installatie van de tv box, (de kleuren waren niet om aan te zien) de tv !! terug gezet naar fabriekinstellingen, en ik moet zeggen ik heb geen problemen, wat ik allemaal lees schuddend beeld blokken enz, ik hoop echt dat ik het niet krijg, daarom blijf ik zoveel mogelijk van alle instellingen af.

Jos

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore


@Suzy@  schreef:

@m-jan20, of jullie redeneringen kloppen, zal ik zelf ook moeten navragen. Zo ver in detail ben ik niet op de hoogte over de technische backend van de TV-boxen. 😉

 

Moet  zeggen dat ikzelf op gebied van kwaliteit nu niet echt een verschil merk op de TV-box t.o.v. enkele weken geleden. Kijk ook wel meer Netflix dan gewone reguliere TV, maar als ik opnames of terugkijk-TV kijk bekijk, nog niet opgemerkt. 

 

Gaat het dan vooral over scherpte, kleuren en pixels? Of naar wat refereren jullie precies, @Master-Magic @Theo2 @m-jan20


Het gaat over scherpte van het beeld, er zit tegenwoordig precies meer ruis op.


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AC1
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Hoort wie klopt daar? Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Ik had niks gezegd tegen mijn zoon over de inferieure kwaliteit van de nieuwe TV Box maar toen hij House Of Cards op Netflix via de TV Box wou bekijken was het eerste wat hij zei: "Hè?! Dat ziet er precies helemaal niet goed meer uit."

 

Let vooral op de randen, de contouren van acteurs , meubels of voorwerpen. Kleur and scherpte lijken op het eerste gezicht oké maar het beeld is minder zuiver of minder volmaakt. Ik sprak al eerder over zigzag randen ... Ik kan het niet beter beschrijven. 

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5291
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

@Suzy ik heb het vooral bij alle uitzendingen, bij opnames merk ik dat de ondertiteling gekarteld is en er spikkeltjes rond zijn, zodat ze niet zuiver getoond worden, is sinds enkele weken pas dat dit voorkomt, had dit niet in het begin dan was het beeld zuiver zonder problemen bij ondertiteling en al.

bij live uitzendingen is dit niet, wel bij opnames.

heb de box al op 1080 gezet al kan mijn tv maar 720P aan als kwaliteit, 

er moet dus ergens iets veranderd zijn aan de beeldkwaliteit van de opnames.

de player is misschien verlaagd van kwaliteit op de box door een aanpassing????

misschien om de problemen van afspelen niet meer te doen blokkeren bij hogere kwaliteit met het internet netwerk bij alle testers?????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

@Master-Magic @w4ck0 @AC1 is dit bij alle uitzendingen? ik vind het raar dat ik haarscherp beeld heb niks gecarteld of zo, ik wil wel een foto posten, maar hoop dat julie mij op mijn woord geloven, daarom denk ik meer aan plaatselijke storingen.

Jos

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5291
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

plaatselijk kan niet, dan zouden de live uitzendingen het ook hebben, het is enkel bij opnames bij mij en on demand, dingen die in mindere kwaliteit kennelijk worden doorgegeven om stabiel te kunnen werken via internet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AC1
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Hoort wie klopt daar? Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Ik weet haast zeker dat je het niet kunt zien op een foto. TV's laten zich namelijk niet goed fotograferen. En het feit dat de kwaliteit voor de allereerste keer in 1O jaar achteruit gaat net op het moment dat ik verwissel van Digicorder naar TV box zegt dat het hier niet om een plaatselijke storing gaat maar wel degelijk om de TV box. Eerlijk gezegd,  ik weet dat ik heel kritisch ben als het gaat over beeld en geluid maar het zou me niet verbazen als de meeste mensen er eigenlijk niks van merken. 

w4ck0
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Met plaatjes.  VTM Nieuws van vanavond, Live
IMG_20181114_191414.jpgUitsnede : let vooral op de contourlijnen van hemd en hals, het wegvallen van detail in de buurt van de microfoon en het feit dat zijn gezicht van plastic gemaakt lijkt te zijn.
IMG_20181114_191403.jpgEarly Man, Play MoreIMG_20181114_192555.jpg... en dichterbij, kijk naar de uitgesmeerde details in het doek, artefacten rond de hand en het detail in de munten 
IMG_20181114_192519.jpgArtefacten rond de ondertiteling : 
IMG_20181114_192505.jpgBij wijze van vergelijking : zelfde scene op Blu RayIMG_20181114_193325.jpgEn van dichterbij : kijk naar de verschillen in het doek, hand, munten,....

 

De Blu-ray beelden bij wijze van vergelijkingspunt : het is niet realistisch om dezelfde kwaliteit te verwachten via on-demand, maar bv Netflix en Apple komen een heel stuk dichterbij dan dit.  Laten zien kan ik dat ook niet meer, maar de goeie ouwe digicorder was volgens mij ook een heel stuk beter dan wat er nu doorkomt.

w4ck0
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesclubje starten? Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Laatste plaatje van de Blu-ray was ergens achter blijven hangen.  Bij deze : 

IMG_20181114_193310.jpg

0 Likes
AC1
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Hoort wie klopt daar? Handje vol! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Ik zet de TV aan voor De Slimste Mens en de beeldkwaliteit is beter nu. 

Gregd
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Vandaag de nieuwe Tv box geïnstalleerd en wat een ontgoocheling in beeldkwaliteit!!! Alles heeft minder kleur en ziet er dof uit. Het is iets beter door het gebruik van een betere HDMI kabel dan meegeleverd maar vraag me toch af of daar nog aan gewerkt zal worden of niet? Het geluid is wel verbetert. 

0 Likes
hvdcrone
Freshman Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

ik heb dit ook, gecalibreerde tv dus perfecte kleurinstellingen maar kleuren zien er flets uit, bijv logo vt4 is eerder oranje dan rood. is overigens enkel het geval als de box op 4k is ingesteld, op 1080p is kleur best ok

0 Likes
neox387
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Topicwurm! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

Heb men tv box niet meer maar wel opgemerkt dat op 4k de box bt2020 gaf wat voor hdr is.. Zou verklaren waarom beeld er niet normaal uitziet sinds gewone tv sdr rec709 dus is.

 

Je kan proberen om deep colour op de Hdmi ingang uit te zetten of niet Hdmi 1/2 te gebruiken. Als je natuurlijk met een avr werkt is dat lastig.. 

0 Likes
hvdcrone
Freshman Weetjesweter
Berichten: 21
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Nieuwe TV-Box : beeldkwaliteit PlayMore

zou best kunnen, want de box ondersteunt idd HDR maar als je binnenkomend signaal niet in hdr is gecodeerd krijg je fletse kleuren. bug op de tv box? iemand van telenet?  net zelf ook eens gekeken en idd, als box op 4k staat dan stuurt die voor alle beelden bt.2020 uit wat normale beelden dus flets uitzicht geeft want die zijn niet hdr-gecodeerd. box zou dus moeten ‘zien’ als bronmateriaal geen hdr is en dan switchen naar niet-bt2020. Hoe dit niet is gezien bij de testers??? standaard tv is rec.709

 

het verschil is enorm bij switchen tussen 1080p en 4k met tv op zelfde kleurinstellingen (technicolor expert op mijn lg oled). kan iemand anders eens testen die 4k tv heeft?

0 Likes