Beantwoorden
Dannybo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Radiozenders beluisteren via homecinema

Ik wil de radiozenders die telenet aanbiedt beluisteren via mijn home cinema zonder het tv-toestel aan te zetten. Ik heb een NAD T741 met tuner en coaxiale antenne-aansluiting  . Hoe moet ik de digicorder of kabelmodem verbinden met de homecinema zodat ik de gewenste zenders kan selecteren en vastzetten op de tuner? Hartelijk dank.

0 Likes
6 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Radiozenders beluisteren via homecinema

Als ge de FM radiozenders wil beluisteren sluit je de kabel aan op de FM coax antenne en stemt af op de zenders.

Voor de frequentie zie pagina :

http://www.zenders.be/RadioFrequenties.aspx

Die zijn de frequenties voor regio Antwerpen

 

Als ge de digitale radiozenders op de kabel wil beluisteren kan je de Stereo audio uitgangen van de digicorder verbinden met een vrije audio ingang van uw versterker en dan kies je de zender met de digicorder. vb Radio 2 antwerpen is preselectie 914.

dit zijn de digitale radiozenders bij telenet :

https://www2.telenet.be/content/dam/www-telenet-be/klantenservice/downloads/DRK_BRNL_G18-Zenderkaart...

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Radiozenders beluisteren via homecinema

Je moet naar http://www.zenders.be gaan, daar je postcode invullen. Je krijgt dan de lijt met analoge tv zenders. Rechts boven de lijst klik op klik hier voor de radiofrequenties.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5294
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Radiozenders beluisteren via homecinema

dit bericht staat in telenet tv box, is dus voor de nieuwste box en men spreekt hier over de oude digicorder, 

dus denk een foutje van de poster of men heeft het over de telenet tvbox de nieuwste die men aan het testen is momenteel.

dan is de werkwijze helemaal anders voor naar de digitale radio zenders te luisteren.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Radiozenders beluisteren via homecinema

@Dannybo, is de enige die even verduidelijking kan scheppen hierin. Welk toestel heb je precies: een digicorder of een nieuwe TV-box? 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Dannybo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Goed gevonden! It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party!

Radiozenders beluisteren via homecinema

Hallo,

Ik heb een digicorder met nog een klein bakje bij. Ik denk dat de digicorder niet de oudste versie is. Volgens de telenetwinkel zou ik recht hebben op een recenter exemplaar (tv-box?)

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Radiozenders beluisteren via homecinema

@Suzy  Het probleem van @Dannybo staat los van welk type setup box hij heeft en ook los van tv.

 

@Janneke_Dust heeft een redelijk volledig antwoord gegeven. Ik wil dit nog even verduidelijken en vervolledigen.

 

De kabel die @Janneke_Dust dust bedoelt is een coax antenne kabel, eenzelfde als nu reeds tussen antennecontactdoos steekt en de setup box (digicorder/ TV box). Voor tv is wordt uiteinde van de kabel met  de holle pin in de contactdoos gestoken en voor radio is het de kant met de volle pin.  De kant met de holle pin komt dan in de NAD. Er moet geen verbinding gemaakt worden tussen de setup box en de tv. Toch raad ik het hem aan. Hij kan om de digicorder een tulp aansluiting gebruiken, maar dat raad ik af. Best gebruikt hij daar de spdif verbinding. Of het een coax is of een Tos link weet ik niet, de NAD ondersteunt beiden. 

 

Hoe dit gebruiken.

Als men de FM zenders wil beluisteren, dan moet met de tuner van de NAD de zenders gezocht worden (hoe kan gevonden worden in de handleiding). Als men dan afstemt op de NAD heeft men door de luidsprekers het geluid van de zenders. Voor dit gedeelte  is er een verbinding tussen setup box en  NAD nutteloos. Echter ...

 

Als je een surround systeem hebt, veronderstel ik dat je die ook wil gebruiken voor de klank van de tv.

Zet de klank van de tv af. Het digitale geluid komt van de setup box naar uw geluidsinstallatie. Het enige wat allicht nog zal moeten gebeuren is de synchronisatie tussen beeld en klank. Ook hiervoor moet de handleiding van de NAD geraadpleegd worden.

 

Met deze installatie kan je uiteindelijk op twee manieren naar de radio luisteren. 1. zonder de setup box maar enkel de NAD die moet aanstaan en waarop je FM radio kiest en 2. met setup box waarop je een DVB-C radiozender kiest en nu moet je de gepaste externe invoer kiezen op de NAD.

 

TV kijken doe je door methode 2 van hier juist boven te gebruiken en bovendien je tv aanzetten.

 

Met de hierboven voorgestelde methode is er geen audio verbinding nodig tussen NAD en tv. Het digitale tv geluid komt immers rechtstreeks van de setup box naar de NAD.

 

Tenslotte, het is helemaal niet verboden om een antwoord aan te duiden als oplossing, het is eerder aanbevolen want daarmee weet iedereen dat het probleem opgelost is en er niet verder moet geholpen worden. Wat mij betreft zal die eer aan @Janneke_Dust toekomen.

 

 

 

Tags (1)