Beantwoorden
jpwinne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

Bij sommige afleveringen van sommige series (bijv. 1e afl. van The Walking Dead seizoen 9, eerste 2 afleveringen van Wtfock, maar bijv. totaal geen problemen bij True Blood), krijg ik direct na het starten of na enkele minuten de melding 'er is een streamingsprobleem'. Dit doet zich voor op yeloplay.be in Chrome, Firefox, Edge (allen laatste versie) en 3rd party cookies allowed, dus het ligt niet aan de browser.

Ik dacht, ik ga dat eens debuggen, dus ik zet de developer tools op in Chrome (Ctrl-Shift-I), ik zet 'Disable Cache' op in de Netwerk tab en ... het probleem doet zich NIET meer voor. 
Je kan die developer tools dedocken in een apart venster, dus dan heb je er ook visueel geen last meer van.

Misschien kan dit anderen helpen en misschien ook een developer van Telenet. 
Wellicht wordt er een of ander CORS antwoord gecached dat niet meer de juiste toegang geeft aan yeloplay (staat op 24 dagen). Na het bekijken van de probleem aflevering met dit truukje, lijkt het probleem ook opgelost wanneer ik de developer mode weer afzet.

 

8 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5227
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

Klinkt interessant. @Suzy kan jij dit doorspelen naar de juiste mensen?

 

Ik heb in Fx eens gekeken, maar ik geraak er maar gedeeltelijk (is voor mij ook redelijk onbekend terrein).

 

Via F12 > Debugger krijg ik wel wat te zien, maar verder geraak ik niet. (Het venster is via F12 ook gewoon te sluiten, maar dat terzijde.)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
jpwinne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

Ik heb nog bijkomende informatie: ik heb het probleem nog eens kunnen simuleren met de developer tools aan, maar de 'Disable Cache' optie uitgeschakeld. Dan zie ik volgende call die een 500 error geeft:
POST https://lwvdrm.yelo.prd.telenet-ops.be/WvLicenseProxy 500 (not entitled)

 

Ik zie ook volgende fout in de console:
Access to XMLHttpRequest at 'https://pubba.yelo.prd.telenet-ops.be/v4/vods/detail-crid/outformat/json/lng/nl/platform/web/id/crid...' from origin 'https://www.yeloplay.be' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource.


Na het terug aanzetten van de 'Disable Cache' optie en herladen van de pagina, speelt de aflevering zonder problemen.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7388
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

@jpwinne ik heb dit eens nagevraagd bij onze Yelo Play engineers. De reden van je streamingsprobleem is dat de DRM key's van assets geroteerd zijn en de init fragmenten van deze waren voor sommige assets nog foutief gecached. Het overrulen van deze zorgt ervoor dat in jou browsercache deze init fragmenten wel goed terecht komen en dat je daarom hier geen last meer van had. 

 

Maar vanuit Telenet raden we dit ten stelligste af, omdat het een risico is en omdat dit voor heel wat klanten problemen kan veroorzaken en dus impact kan hebben!  

 

De engineer heeft me ook gevraagd je verwijzing naar CORS te corrigeren, die is namelijk niet correct. CORS slaagt op het reguleren van het buiten het domein gebruiken van resources. Alles van de Yelo Play space valt binnen die CORS origin's space. Dus zal niet bijdragen tot het idee dat je hiermee je playout verbetert. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
jpwinne
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

En hoe gaan jullie het probleem oplossen? Want uiteindelijk zien mensen de popup dat het niet werkt. Ik stel dus voor dat je de 500 error (die van de license server komt) opvangt en dan een refresh doet van de init fragmenten en opnieuw probeert ... zonder impact naar klanten ... 
Ik heb dit issue toch vrij regelmatig voor, dus dit impacteert heel wat klanten!

Ik begrijp wel dat jullie performantieproblemen gaan krijgen als iedereen de 'Disable Cache' uitzet (zo een vaart gaat het wel niet lopen).

Wat betreft CORS: de fout die ik aanhaalde is een ajax call naar https://pubba.yelo.prd.telenet-ops.be vanop code die draait op het yeloplay.be domein, dus in dit geval heeft de resource op het pubba domein niet de allow origin 'Access-Control-Allow-Origin' http header gezet op yeloplay.be. Maar dit is misschien niet relevant voor dit streamingsprobleem, dat kan ik niet inschatten.



0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7388
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen


@jpwinne  schreef:

En hoe gaan jullie het probleem oplossen? Want uiteindelijk zien mensen de popup dat het niet werkt. 


@jpwinne ik kan je verzekeren dat de engineers continue werken aan het verbeteren en optimaliseren van de Yelo Play app. Op de vraag 'hoe' ze dit gaan oplossen, kan ik je geen antwoord geven. Daar hebben ze me geen inzichten over gegeven, vermoedelijk omdat de uitleg dan al snel erg technisch zou worden en daar toch niet veel klanten iets mee zijn. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
BFOD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

En wanneer mogen we een oplossing verwachten?

0 Likes
BFOD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

Inderdaad in debug venster onder netwerk tab "Disable cash" aanvinken en ik kan terug kijken.

0 Likes
BFOD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party!

Streaming problemen yeloplay sommige afleveringen

Win 10 Chrome, Het werkt nog steeds niet, yeloplay werkt niet tenzij je de cast disable aanvinkt zoals hierboven beschreven.

Sinds gisteravond 2/7 werkt cast nu ook niet meer. Dit werkte tot 1/7 perfect.

Cast vanuit VTMgo en VRTnu werkt perfect.

Ik gebruik dit iedere dag vanuit Spanje, nu is het niet anders dan problemen, zwaar ontgoocheld.

 

Opmerking Op Edge werkt het wel, maar Edge ondersteund geen stream casting, enkel screen casting. En dat werkt wel maar je kan soms vertraging zien.

 

0 Likes