Beantwoorden
Vaha
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

Wat is de theoretische snelheid van de 5Ghz connectie van de Telenet modem "24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)"?

Speedtest vertoont een snelheid van 284 Mbps, omdat ik een Business Fibernet heb (300 Mbps), maar ik ben benieuwd van wat de theoretische snelheid is.

 

Bijvoorbeeld, de 5Ghz van TP-Link Archer C5400X heeft een theoretische snelheid van 4334 Mbps.

 


Dank bij voorbaat.

0 Likes
7 reacties
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

Dag @Vaha,

 

Volgens me heb je zelf aan je aanvraag een antwoord gegeven, je hebt een Business Fibernet 300, dat wilt zeggen dat je theoretische max. snelheid zou 300 Mbps moeten zijn, gezien je gemeten snelheid 284 Mbps is dan je hebt een lekker 95% verbinding efficiëntie, nice 👌.

 

Naar mijn weten theoretische max. snelheid, momenteel, ondersteunen in Telenet abonnementen is 1 Gbps bij Giga Speedboost dus het maakt niet uit of de modem meer aan kan het zal "nooit" meer zijn.

 

Misschien kan je dit interesseren, uit Wikipedia gehaald:
"De 802.11a-toevoeging werd goedgekeurd in 1999. De 802.11a-standaard gebruikt hetzelfde kernprotocol als de originele standaard, gebruikt de 5GHz-band, en gebruikt 52-subcarrier orthogonal frequency-division multiplexing (OFDM). Theoretisch is de maximale doorvoersnelheid 54 Mbit/s, maar meestal worden snelheden tussen 20 en 30 Mbit/s gehaald. Indien 54 Mbit/s niet haalbaar is, dan kan de datarate teruggeschakeld worden naar 48, 36, 24, 18, 12, 9 en 6 Mbit/s. 802.11a heeft 12 niet-overlappende kanalen, 8 voor binnenhuisgebruik en 4 voor point-to-pointverbindingen. 802.11a- en 802.11b-apparatuur kan niet samenwerken, tenzij apparatuur beide implementaties ondersteunt."

 

Grtz


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

Vaha
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

@KelvinUceta @robatoras 
Dank je voor de informatie.


Inderdaad, mijn maximale internet snelheid zal afhangen van mijn abonnement.

Maar ik zou graag ook willen weten wat de limiet is van de 5 Ghz connectie van mijn Telenet router.
Ter illustratie, stel dat ik een abonnement had van 100 Gbps.
Als ik dan zou verbinden via de 5Ghz met een PC dat ook een 100 Gbps Wifi adapter heeft.
Mijn maximale snelheid zou dan de maximale snelheid zijn van de 5 Ghz connectie van de Telenet router.

Er zijn heel wat routers die 5 Ghz aanbieden, maar er is toch verschil in hun theoretisch maximale snelheid.

Vb, de 5 Ghz van TP-Link Archer C5400X heeft een max snelheid van 4334 Mbps (dus ook al heb je een abonnement van 100 Gbps, je zit vast aan een max van 4334 Mbps, als je connecteert via 5 Ghz Wifi).
Terwijl de 5Ghz van TP-Link Archer AX50 een max snelheid van 2402 Mbps heeft.

Mijn vermoeden is dat de max snelheid van mijn Telenet router 5Ghz Wifi rond 400-500 Mbps is. Waarschijnlijk omdat er geen externe antennes zijn.
Maar zou toch graag willen weten wat de exacte snelheid is.

Dank bij voorbaat.

0 Likes
Vaha
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

Onder "Mijn Telenet" zie ik de 5 Ghz Wifi-standaard ingesteld op 802.11anac.
Dus, mijn model support 802.11a, 802.11n, 802.11ac op de 5 Ghz configuratie.

802.11ac standaard haalt een snelheid tot 2600 Mbps. Zou dit dan ook de max snelheid zijn van mijn Telenet model?
Heb vermoeden dat het toch veel lager is.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

@Vaha 

 

De ac standaard geeft als single-link output 500 Mb/s

 

Die hogere snelheden worden bereikt door multi-links en zijn theoretische waarden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Vaha
Freshman Beetjesweter
Berichten: 6
It's your fourth party! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

@StefaanH 
Dank je voor de informatie.
Ik veronderstel dat de Telenet router dan alleen een single-link heeft? (dus max 500 Mbps)

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

5 GHz snelheid van 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) modem?

@Vaha 

 

Ik heb zelf een modem-only, kan het dus niet nakijken, maar ik vermoed inderdaad dat de Telenet routers geen multi aan boord hebben. Maar zeker weten doe ik het dus niet, wie weet, wellicht zit er toch nog een wit konijn in de toverhoed ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes