Beantwoorden
aqmBE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

Ik heb mij, ter vervanging van de Telenet wifi, een Google Nest wifi setje aangeschaft. Alles werkt naar behoren, alleen zit ik nu wel achter een double NAT, wat bij het gamen voor wat (kleine) problemen zorgt.

Aangezien ik de Telenet modem/router niet in bridge mode kan zetten, werd er mij aangeraden de LAN IP van de Google router toe te voegen aan de Telenet DMZ. Telenet laat enkel toe om een IP met als vorm 192.168.0.x toe te voegen aan de DMZ, terwijl de Google router LAN IP niet aan dit formaat voldoet (192.168.y.x)

 

Hoe los ik dit op? Thanks!

Tags (1)
0 Likes
9 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@aqmBE 

Uw Telenet modem/router moet forwarden naar uw Google router (als je port forwarding doet).

 

Bij DMZ zet je het in mijn Telenet het LAN adres van je Google router (standpunt gezien vanuit modem/router Telenet). In het standpunt van de Google router is dat zijn WAN adres.

 

In het LAN van uw Telenet heeft uw Google router een ipv4 adres doorgaans 192.168.0.x. Dit adres is het WAN adres van je Google router.

De LAN adressen in je Google netwerk zijn dan 192.168.y.x waarbij de y verschilend is van nul.

 

 

aqmBE
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

Zeer duidelijk, bedankt!

PeterB2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

Ik zit met een gelijkaardig probleem.

Ik had een e-router gehaald omdat deze in bridging kon.

 

Bij mijn telenet heb ik onder netwerk bridging gezien waar er dan een MAC adres gevraagd werd.

Ik heb dan het MAC adres van de Nest wifi router ingegeven.

 

Dit loste het probleem niet echt op.

Volgens google support was er nog steeds een probleem met dat mijn nest wifi router zich in een subnet bevind.

Er zou een rogue DHCP protocol zijn.

 

Ik heb dan net hetgeen gedaan wat er hier aangegeven werd. 

In de app kan je bij lan settings je router lan IP zien, waar idd de Y geen 0 is en ik heb dan die X ingevuld bij het lijntje DMZ adres.

Dit heeft precies geen impact.

 

Onder lan settings is er ook nog een DHCP pool met een IP begin en eind (start op 20 en eindigt op 250 voor de X) terwijl de X bij router lan IP een 1 is.

 

Wat vreemd is, is dat mijn WAN IP begint met 84.198.Y.X bij de google router maar dat dit WAN adres anders is onder netwerk in mijn telenet. 

 

Ik heb al zitten opzoeken en uren gebeld met google support maar ik vind maar niet wat ik van settings juist moet zetten.  

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@PeterB2 

Je hoeft helemaal niets in DMZ te zetten. Uw probleem is verschillend van het probleem van @aqmBE. Als je geen e-Router hebt, maar een gewone HGW van Telenet, dan heb je de keuze tussen dubbele NAT of DMZ. Met de e-Router heb je helemaal geen dubbele NAT als je hetgeen Telenet Bridge noemt gebruikt.  Mogelijk moet je e-Router wel herstarten na de aanpssingen.

 

Door het mac-adres van de wan-poort van je Nest router in te geven en je Nest -router op een Lan-poort van de e-Router aan te sluiten, moet je er zijn. Je Nest-router krijgt hierdoor een extern ipv4 adres. Je moet er wel voor zorgen dat je Nest-router adressen uitdeelt in een andere range dan je e-Router.  Dus 192.168.X.Y de X van de uitgeddelde adressen van de e-Router moet verschillend zijn van de X van de uitgeddelde adressen van de Nest router.

0 Likes
PeterB2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

Ik had dit origineel gedaan met het MAC address. 

Toen was de WAN IP 84.192.22.9 van de nest wifi router.

Dit was verschillend van het WAN adres dat de e-router had.

 

Ik heb customer support van google aan de lijn momenteel. Het probleem was dat de extension point wireless was en door het verschillende WAN adres waren er 2 netwerken ofzo. 

Dus hebben net alles terug gezet en bij DMZ de laatste cijfers van het WAN IP van de nest router ingegeven in lijn met de uitleg van de vorige persoon.

 

Wat moet ik juist doen? 

Hoe komt het dat ik een ander WAN adres krijg voor de nest router ?

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@PeterB2 

Vertel eerst eens wat je hebt (wat is met wat verbonden) en wat je wenst.

 

Dat je een ander Wan ip adres hebt voor je Nest router komt omdat je die keuze gemaakt hebt door het mac adres van de Nest router in te geven.

 

 

 

 

0 Likes
PeterB2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@janne_man 

Bedankt om te helpen!

 

Ik heb een Telenet e-router momenteel (DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)).

Daarop is een Nest wifi router aangesloten via een ethernet kabel (op INT poort 1 van de Telenet router). 

Op de nest wifi router is een philips hue bridge aangesloten via een ethernet kabel.

 

Ik heb dan ook een nest wifi access point om ervoor te zorgen dat er een wifi netwerk is over heel mijn appartement.

 

Ik haal 290 mpbs via de ethernet kabel rechtstreeks aan de telenet modem.

Maar ik haal ook 288 mpbs wanneer het toestel verbind via wifi met de Nest wifi router. Dus die snelheid is heel goed.

Het access point staat maar 11 stappen ervandaan en heeft een zeer goede mesh verbinding.

Als ik daar mijn toestel naast hou is de snelheid 100 mbps.

Het probleem is dat de snelheid op dat access point wel durft naar beneden te gaan tot 8 mbps, wat ervoor zorgt dat mijn Zoom meetings problematisch zijn. 

 

Ik had graag gehad dat ik een hogere snelheid haalde op het wifi signaal afkomstig van de Nest access point ook. Normaal zou ik maar een 20% verlies mogen hebben in snelheid. 

 

Momenteel heb ik de DMZ methode eens toegepast. Firewalls allemaal af op mijn telenet en dan het laatste cijfer van het IP adres van de Nest router ingevuld bij DMZ.

Daarmee haal ik nu ook 288 mbps vlakbij de nest router. 

Edit: de snelheid fluctueert nu enorm. Net vlakbij de nest router ineens maar 33 mbps. 5 min en paar testen later terug 280 mpbs. Dan terug maar 140 mbps. 

Op de access point de hoogste snelheid dat ik al gezien had, 140 mbps. 5 min later, 4 mbps. 

De curve van de speedtest is ook meestal redelijk vlak, met een kleine stijging in het begin. Maar nu is het echt een berglandschap. 

 

De fake bridging via het MAC adres van de Nest router heb ik ook al geprobeerd met dan geen DMZ.

De snelheid was toen goed dacht ik op de Nest router maar nog steeds traag en wispelturig op de nest access point. 

 

Ik heb al zoveel uren met de google support aan de lijn gehangen en alle mogelijke settings geprobeerd. Ik weet echt niet meer wat ik fout doe. 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@PeterB2 

Je moet eerst gaan voor een configuratie die werkt en dan de problemen in die configuratie oplossen.

 

Je moet voor jezelf beslissen welke beveiligingsrisico's je wil lopen. Hoe beter je kennis is, hoe meer dat je zelf in handen kan nemen.

 

Het kleinste risico heb je als je gaat voor een dubbele NAT. Je gebruikt dan niet de bridge functie, maar je doet net hetzelfde als met een gewone HGW. In mijn Telenet doe je de nodige port forwarding naar je Nest router en in je Nest Router doe je de port forwarding naar de nodige toestellen. Je gebruikt geen DMZ. Op deze manier blijf je maximaal beschermd. Deze bescherming kan je nog verbeteren door extern geen gebruikelijk poorten te gebruiken. Bijvoorbeeld geen externe poort 80 of 443, wel willekeurige poorten die niet bekend zijn voor specifieke zaken die je dan forward naar de standaar poorten. De Nest router met alles wat er aan verbonden is, is dan een sub LAN van de LAN van de Telenet router. De dubbel NAT kan je vermijden door de Nest router te gebruiken als switch. Dus enkel de DHCP van de Telenet router is dan actief. Je hebt in dit geval één LAN.

 

Een groter risico heb je met de bridge functie. Dit groter risico moet je natuurlijk niet overdrijven. De firewall van de Nest router kan best even goed zijn als die van Telenet. Het toestel waarvan het mac adres ingegeven is, is rechtstreeks toegankelijk van uit het internet, heeft dus een eigen extern ip adres. De firewall in dat toestel (uw Nest router) moet goed zijn.Je hebt geen dubbele NAT. Je hebt twee LAN's.

 

Je kan de Nest router in DMZ plaatsen. Je kan geen portforwarding doen, deze is immers reeds impliciet aanwezig dor die EMZ. Technisch is dat hetzelfde als het eerst vermelde, met dit grote verschil: door die DMZ is dit alsof je alle poorten forward naar je Nest router.

 

Geen enkele van deze oplossing kan ook maar iets te maken hebben met een (beduidend) verschil in de lokale wifi verbindingen. Er loopt altijd een utp-kabel van de e-Router naar de Nest router. Hetgeen aan de Nest router verbonden is, is in elke van deze configuraties hetzelfde.

0 Likes
PeterB2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner!

Google Nest WiFi zorgt voor double NAT

@janne_man 

 

Bedankt voor uw reactie alvast.

 

De nest wifi router zou normaal een geavanceerde firewall moeten bezitten ook. 

Dus ik vermoed dat die op zijn minst wel gelijk zal zijn aan de kwaliteit van die van telenet.

 

Met het MAC adres hadden we inderdaad 2 LANs.

Volgens Google support werd de wifi snelheid dan verdeeld over die twee LANs en was daardoor de snelheid op het wifi access point van Nest zoveel trager.

Dat is niet correct dan?

 

Het is correct dat geen van deze zaken echt een impact heeft op de snelheid van de nest wifi router waarnaar de kabel loopt.

Google support gaf aan dat ofwel door de dubbele nat, in het andere scenario door de 2 LANs, en ze hadden ook een rogue DHCP protocol in het analyse rapport, dat deze zaken de snelheid van de wifi van de access point die alleen via wifi in het netwerk zit beïnvloed.

 

Is het correct dat er een situatie kan zijn waarin door de instellingen alleen het mesh access point zijn snelheid beïnvloed wordt? De snelheid van de nest wifi router die met de kabel verbonden is, is meestal gewoon goed en gelijk aan de bekabelde snelheid.

 

Kleine subvraag ivm veiligheid. Ik heb de firewall, zowel onder IvP4 als IvP6 afgezet in mijn telenet.

Er hangt maar 1 kabel aan de Telenet e-router, gaande naar de nest wifi.

Met dat deze ofwel in DMZ ofwel via mac adres staat, maakt dat geen verschil voor veiligheid, correct? 

0 Likes