Beantwoorden
AardbeienJazz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

Beste allemaal, ik heb 2 powerlines geinstalleerd: eentje aan de modem op een eerste verdieping, en een wifi powerline aan mijn computer (mac) op het gelijkvloers. De ontvangst op de gelijkvloers verbetert niet door de powerline... Terwijl ik boven ongeveer gemiddeld 145Mbps haal, is dit beneden ongeveer 70Mbps, ongeacht de powerline geinstalleerd is of niet. Dit doet mij twijfelen of hij wel werkt. Ik heb beide powerlines al enkele keren gereset en de bovenste lichtjes branden groen. Ik kan echter niet controleren of mijn computer verbinding maakt met de powerline of de modem boven. Is er een manier om te kijken of mijn toestel daadwerkelijk verbinding maakt met de powerline? Hebben jullie soms raad? Alvast bedankt!

0 Likes
11 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

Heb je eerst boven getest en ben je dan met dat toestel naar beneden gegaan om te testen?

Schakel in dat geval de wifi of zelfs toestel eens uit, start opnieuw op als je beneden bent en test opnieuw. Zelfde resultaat?

Het is mogelijk dat uw toestel verbonden blijft met de modem en niet overschakelt naar de powerline.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

 

Kun je niet via "mijn telenet" de WiFi van boven en beneden een ander SSID geven? Dan kun je meteen zien met welk van de twee je verbonden bent. Je kunt nog een stap verder gaan en uw WiFi netwerk ontdubbelen in 2,4 GHz en 5 GHz. Ook elk weer een eigen SSID. Op die manier heb je dan vier WiFi netwerken die je apart bewust kunt kiezen.

 

Op die manier heb ik zelf thuis ook 5 WiFi netwerken. Het grote voordeel is dat je steeds zelf meester bent van welk WiFi netwerk je gebruikt op elke locatie.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
AardbeienJazz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

Bedankt voor de reacties!

 

Ik heb zowel mijn laptop als computer beneden heropgestart en de trage verbinding blijft.

 

De WiFi boven en beneden een ander SSID geven klinkt als een goed idee!

Zo kan ik nagaan of de computer beneden effectief verbinding maakt met de Powerline.

 

Ik heb bij Mijn Telenet - Mijn Thuisnetwerk de modem geselecteeerd en daar bij Netwerkinstellingen 1 wifi-netwerk uitgeschakeld. Nadien heb ik de Wifi Powerline geselecteerd en daar de netwerknaam van 2,4Ghz en 5Ghz veranderd. 

 

Nu heb ik verbinding kunnen maken met het nieuwe netwerk (de WiFi Powerline). De ontvangst blijft echter nog steeds heel traag. Een speedtest toont nog steeds gemiddeld 40Mbps...

 

Waaraan zou dit kunnen liggen?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

Kan je, om absoluut zeker te zijn, met je laptop buiten bereik gaan van je netwerk en dan de powerline insteken  in de buurt van je laptop. Heb je verbinding en welke snelheid?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

 

Het kan aan uw elektriciteitsnetwerk liggen. Een powerline stuurt zijn signalen via dat netwerk en men kan nooit garanderen dat dit heel goed werkt. Bij sommigen komt er zelfs helemaal niks door.

 

Je kan dat testen door uw powerline client eens vlakbij de router in te pluggen, dus eigenlijk op hetzelfde stopcontact als de master. Wanneer je dan verbinding maakt zou het wel een vol signaal moeten geven.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
AardbeienJazz
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

Ik heb eens geprobeerd wat jullie vroegen. Met de laptop buiten bereik gaan van het netwerk en dan de WiFi powerline ingestoken naast mijn laptop. Dit gaf hetzelfde resultaat. Ik heb de WiFi powerline eens vlak naast mijn router (en dus de hoofd powerline) ingestoken en dan verbinding gemaakt. Nogs steeds heb ik dan een slechte verbinding van ongeveer 20Mbps, terwijl ik op dezelfde plaats mijn het hoofdnetwerk 120Mbps haal...

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

Als alle pogingen tot niets leiden kan je best eens dat toestel vervangen.

Het probleem nu is dat je niet zomaar naar een service center kan gaan. Neem contact met klantendienst en meldt een defect, gehuurd toestel. Ze zullen wel een oplossing kennen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

Ik weet natuurlijk niet welke powerlines je gebruikt maar als het die van Devolo zijn, die hebben verschillende systemen hiervoor. De nieuwe devolo magic 2 gebruikt bijvoorbeeld de aarding ook als "netwerkkabel" dus zal je hier betere snelheden hebben en minder storingen. 
Heb je de powerline al in een ander stopcontact gestoken ? 

Altijd direct in het stopcontact en nooit een verlengsnoer of blok gebruiken.

De snelheid hangt soms ook af van welke elektrische kring, dus het kan zijn dat je de powerline gewoon in een andere kamer moet steken en dat het dan wel werkt.

Blijven proberen en anders een deftig wifi mesh systeem kopen dan haal je heel goede snelheden en overal dezelfde SSID, dus niet constant veranderen van wifinaam.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@AardbeienJazz 

Als je toevallig in een regio woont waar je 3 x 230 volt krijgt, kan dat normaal zijn als beide powerlines op een ander paar aangesloten zijn.

 

Technisch. Bij 3 x 230 V krijg je drie kabelparen binnen. Elk paar heeft een stroomdraad en een N- draad. Tussen beide draden is er een spanning van 230 volt. Dit is het slechtste met powerlines, bij pech is enkel de aarding gemeenschappelijk

Als je 400 vot krijgt, krijg je 4 draden binnen, drie stroomdraden en 1 N-draad. Tussen elke stroomdraad en de gemeenschappelijke N-draad is er een spanning van 230 volt. Tussen 2 stroomdraden is de spanning 400 volt. Dit is beter voor powerlines, je hebt steeds minstens 2 draden gemeenschappelijk: de aarding en de N-draad.

Als je 230 volt krijgt, dan krijg je 2 draden binnen. Eén stroomdraad en één N-draad. Dit is het best voor powerlines, de drie draden, stroomdraad, N-draad en aarding, zijn gemeenschappelijk.

 

0 Likes
ronalddocent
Freshman Meerweter
Berichten: 67
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! On a roll...

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

Bij een net van 3 x 230 volt wordt de nulgeleider niet meegegeven.

Vermits er maar drie (L1/2/3) draden zijn heb je altijd één gemeenschappelijke draad.

Tussen de fasen L1/2/3 is er 230 volt. Indien je een nulgeleider zou hebben,

dan is daar 230 volt /1.73 = +/-130 volt.

 

Het openbaar net kan ook 3 x 400 volt + N zijn.

Als  je dan mono aangesloten bent ( 230 volt met twee draden) dan heb je ALTIJD

één fase + NULGELEIDER, van het openbaar net.

Indien je bij welk net ook maar twee draden hebt, zijn alle powerline op dezelfde draden aangesloten.

Als er inderdaad een verbinding is via aarding, en je plaatst de powerline op een stopcontact zonder aarding, dan zou het in principe niet werken. Ik weet echter niet als een powerline werkt via aarding? Indien wel, dan moet er in de gebruiksaanwijzing staan dat het stopcontact een aarding moet hebben.

Iemand een idee of powerline werkt over aarding? Kan je je me uitleggen hoe dat het dan werkt?

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe weten of je toestel verbinding maakt met powerline?

@ronalddocent 

Als je hier kijkt en de tekst leest als je 'Welk voordeel biedt de range+ technologie' open klikt dat de aardedraad gebruikt wordt voor gegevenstransmissie. 

0 Likes